Gå til innhold

Maks 2.9 MB i sekundet SAMMA HVA! Trenger råd om flaskehals!

Syn-Sam

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd det meste. Trådløst. Devolo nett i strøm. (direkte kabling er ikke et alternativ pga lange strekk og kone som ikke fordrar synlige ledning).

Jeg har nettverkskort på min bærbare, Netgear 300N. Er satt opp med wpa2-aes slik at den støtter 300 og ikke maks 54mbps. Routeren er Asus RT-N15 300N den også. Verbatim NAS 500gb støtter gigabit. Router også, kablet.

Når jeg overfører filer fra min bærbare pc eller gjennom nett i strøm får jeg 2,9 MB (ikke mbps) i sekunder. Dette tilsvarer vel 24 mbps ca. Hvorfor kommer jeg bare ikke over denne "sperregrensa"?

Hva må til?

Er det harddisken som er for treg? Er det routeren som ikke gjør om wireless til kablet videre raskt nok?

Alt av komponenter skal være raskt nok. Devolo opp til 200mbps, nettverket 300 mbps (bekreftet i software at det er opp til denne hastigheten). Hva gjør jeg galt? Har syslet med pcer i ... 13 år. Føler meg like dum.

HJÆLP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkuratt som med wlan så er det maksimale teoretiske hastighet, i virkeligheten ligger hastigheten nærmere det du måler.

Se her ja, en som bryr seg. Takk! Du er dagens mann, gratulerer!

Men dette forklarer ikke kabling i strøm. Er det rett og slett tilfeldig at begge ender på 2.9?

Da kjøres nemlig alt kablet. Ikke noe wlan i strøm her.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du bruker slike ethernet - strøm i veggen adaptere.

Det er en grunn til at en ethernet kabel har 8 ledere, og i veggen er det bare to. Så det er begrenset hvor mye du egentlig kan sende gjennom strømnettet.

Det beste jeg har målt mellom to devolo enheter er 60mbit, men etter en stund ble de bare tregere, og de ligger på rundt 20mbit, og sliter fra tid til annen med å streame fullhd. Jeg anbefaler kablet, evt legge det i veggen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble laptopen med kabel til routeren? Da skal det være laptop -> router -> verbatim HDD.

Da ser du fort om det er den eksterne harddisken som er flaskehalsen. Du skriver at du får 2.9MB/b uansett om du bruker WLAN eller Nettverk over strømnettet, dette er en indikasjon på at den eksterne harddisken som ikke leverer data raskt nok.

Jeg har aldri prøvd eksterne harddisker over nettverk før, men jeg får minst 25MB/s fra filserveren til den stasjonære via kablet nettverk (gigabit). Normalt ligger jeg på 30-40 MB/s (hos meg er det filserveren som er flaskehalsen).

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble laptopen med kabel til routeren? Da skal det være laptop -> router -> verbatim HDD.

Da ser du fort om det er den eksterne harddisken som er flaskehalsen. Du skriver at du får 2.9MB/b uansett om du bruker WLAN eller Nettverk over strømnettet, dette er en indikasjon på at den eksterne harddisken som ikke leverer data raskt nok.

Jeg har aldri prøvd eksterne harddisker over nettverk før, men jeg får minst 25MB/s fra filserveren til den stasjonære via kablet nettverk (gigabit). Normalt ligger jeg på 30-40 MB/s (hos meg er det filserveren som er flaskehalsen).

Jeg har også en HDX-1000 NMT boks som har samme hastighet. Kablet er overføringen raskere, men den varierer veldig. Problemet her er egentlig at kablet ikke er særlig populært hos den kvinnelige delen av husholdningen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...