eddi25 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei. Skal kjøpe en 60 hk. motor, og lurer på om noen vet hvilket merke, og om jeg bør ha 2takt/4takt. Båten er en Yamarin 4730. Pris - ingen betydning. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ny utenbordsmotor ? Tohatsu er vel den eneste som levere to-taktere i dag,den motorfabrikanten som jeg har best erfaringer med er Yamaha,der har du en motor som starter like smertefritt etter 10/15 år. Om ikke annet burde du holde deg lang unna de nyere motormerkene som har ankommet det norske markedet de siste årene "italienske/kinesisken". Lenke til kommentar
cb750f Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) E-tec motorene fra Evinrude er også to-taktere. Sjekk denne linken: http://www.klikk.no/motor/baat/article316134.ece Sjekk denne videoen så ser du forskjellen på Yamaha 4-takt og Evinrude E-tec Lykke til med valg av motor. Endret 19. september 2010 av cb750f Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) tenkte ikke på e-tec i farten,i forespurte segment Rart dem ikke tar to motorer som yter på en tilsvarende måte i videoen,det blir som og sammenlingne akselerasjonen på en jeep vs Ferrari. Hva med en tugwar e-tec vs optimax pro xs,men nå er vi langt utenfor type motor som TS forespurte Endret 19. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 60 eller 70 HK Evinrude er det beste valget i mine øyne. Tohatsu er ofte litt billigere og har lettere motor, men kan samtidig ha noe høyere lydnivå enn konkurrentene. 2-takt er å foretrekke foran 4-takt fordi de er lettere, har mer dreiemoment, raskere akselerasjon, og enkelte nye 2-takts motorer med direkte innsprøytning bruker mindre bensin enn 4-taktere. Men dette er noe alle har forskjellige meninger om, det finnes et hav av valgmuligheter der ute: Honda Suzuki Mercury Tohatsu Parsun Silva Yamaha Evinrude etc. Men jeg ser det slik: Beste 2-takt, Evinrude. Beste 4-takt, Yamaha. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) 60 eller 70 HK Evinrude er det beste valget i mine øyne. Tohatsu er ofte litt billigere og har lettere motor, men kan samtidig ha noe høyere lydnivå enn konkurrentene. 2-takt er å foretrekke foran 4-takt fordi de er lettere, har mer dreiemoment, raskere akselerasjon, og enkelte nye 2-takts motorer med direkte innsprøytning bruker mindre bensin enn 4-taktere. Men dette er noe alle har forskjellige meninger om, det finnes et hav av valgmuligheter der ute: Honda Suzuki Mercury Tohatsu Parsun Silva Yamaha Evinrude etc. Men jeg ser det slik: Beste 2-takt, Evinrude. Beste 4-takt, Yamaha. En to-takter har vel normalt mindre dreiemoment, men høyre turtall for å kompensere. E-tec motorene bruke nesten like lite bensin som en firetakter, men de ligger fortsatt litt over. Jeg ville som FrihetensRegn valgt en Yamaha Eller en E-tec. Du kan jo også kjøpe en brukt Yamaha to-takter, disse er jo også lette og vedlikeholde. E-tec motorene fra Evinrude er også to-taktere. Sjekk denne linken: http://www.klikk.no/motor/baat/article316134.ece Sjekk denne videoen så ser du forskjellen på Yamaha 4-takt og Evinrude E-tec Lykke til med valg av motor. Denne videoen er ikke riktig og bruke til noen ting siden en firetakter veier mere og buker lengre tid på og akselerere enn en to-takter. Dette fører til at Yamaha-en ikke rekker og akselerere før det er for sent. Har sett masse andre videoer der båter gjør 40knop med E-tec og 28knop med Yamaha firetakter. Dette er fordi dem har klart og finne vippepunktet mellom plan og ikke plan. Så det er heller ikke riktig og bruke. Det som er litt morsomt er at alt i disse testen handler om vekt. Så nesten rart at ingen har laget en parodi der en gammel Yamaha to-takter drar en _ny_ e-tec siden den veier litt mere. Endret 7. november 2010 av martin808 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå