Teardrop Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei, Antivirusprogrammet regerte på noen lydfiler mp3?! Kan malware skjule seg i andre filtyper en eksekverbare? Jeg mener om det er et virus i lydfilen så blir det jo bare dekodet og sent til lydkortet, det kan vel ikke gjøre noe skade på den måten? En annen hva med bildefiler, det har jeg ikke vært borti før men jeg har hørt folk som har påstått at virus kan skule seg i bildefiler? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Ja, det er ingen tvil om at malware kan skjule seg i alle typer datafiler. Det er mange eksempler på pdf, word, jpg, etc. De utnytter svakheter i koden som dekoder datene. SQL injection er et enkelt eksempel. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 klippe De utnytter svakheter i koden som dekoder datene. SQL injection er et enkelt eksempel. Men jeg skjønner ikke helt hvordan en lydfil eller en bildefil kan være noen trussel. Det er jo data som sendes til en enhet og ikke programkode som kjører? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Kan jo si det på den måten at dataene lurer programkoden til å gjøre noe som ikke var forutsatt av de som skrev programmet. Husk vi snakker om kompleks behandling av data. Men det begynte svært enkelt med 'buffer overrun'. Flash er et annet velkjent eksempel. Google gir 3,740,000 treff på 'flash malware'. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Men jeg skjønner ikke helt hvordan en lydfil eller en bildefil kan være noen trussel. Det er jo data som sendes til en enhet og ikke programkode som kjører? Malware i f.eks. en bildefil, kan være av typen exploits som utnytter sårbarheter i div. programvare (adobe, office, m.fl). En annen måte er at en allerede infisert pc kjører programkoden som tilhører malwaren i bildefila. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå