P-in-P Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei! Jeg har en gammel PC med bare 256mb ram som ikke helt takler å kjøre XP+browser. Derfor skulle jeg hatt en lett linux distro. Det eneste jeg trenger på denne PC-en er browser og et skriveprogram til jobbsøking. Et problem er at CD-ROMen ikke lengre fungerer og det er heller ikke mulighet for å boote fra minnepenn. Så jeg skulle dermed hatt en lett distro med mulighet for å installere rett fra windows. Har sett en slik distro, men den krevde at jeg var koblet opp mot internett for å benytte den. Det er ikke helt ønskelig. Noen forslag? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Så du har ikke tilgang til å boote i USB? Husker selv at jeg har sett noen sånne PC'r, dog CD'rom fungerte heldigvis. Hmmm, se etter om du finn noe fristende her: http://www.debian.org/releases/stable/i386/install.txt.en Installasjons medium under 2.4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Og et notat til: Note Unless you are using the special KDE or Xfce/LXDE CDs, the "Desktop environment" task will install the GNOME desktop environment. Fra debian sin angående instalasjons "guide". Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Takker for svar, men har funnet Wubi som kan gjøre akkurat det jeg trenger. Wubi kan installere forskjellige ubuntu distroer fra Windows. Xubuntu virka som akkurat det jeg trengte Lenke til kommentar
hernil Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Ytelsen skal visst være merkbart dårligere med Wubi enn ved faktisk installasjon. Dessverre er jeg litt blank på alternativer hvis CD og USB er utelukket edit: Ser ut til at du kanskje kan bruke Wubi-installasjonen til å ta en installasjon direkte mot disken, fra linken til del_diablo: 2.4.5. Un*x or GNU system If you are running another Unix-like system, you could use it to install Debian GNU/Linux without using the debian-installer described in the rest of this manual. This kind of install may be useful for users with otherwise unsupported hardware or on hosts which can't afford downtime. If you are interested in this technique, skip to the Section D.3, "Installing Debian GNU/Linux from a Unix/ Linux System". Endret 14. september 2010 av hernil Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Nettverks installasjon er også ett alternativ, gitt at maskinen støtter det, må i så fall settes opp i bios. Søk på PXE boot. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Å ta ut disken og installere på en annen maskin kan også være en mulighet. Når det er sagt er det ingen "moderne" distro som går særlig bra med 256MB RAM. OpenOffice er ihvertfall utelukket, men med fluxbox/openbox og AbiWord kan man kanskje oppnå noe som er levelig. Lenke til kommentar
mathias123 Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg vil anbefale Xubuntu - ubuntu med XFCE skrivebordsmiljø. Det er ikke så pent som Ubuntu med gnome, men kan fint kjøre Firefox/Chrome og wordprocessor. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 XFCE sluker jo en del minne det også. 256MB er ubehagelig lite. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Enig, drop KDE, GNOME og XFCE. F.eks Openbox/Fluxbox (+MC som en grei filbehandler) med Opera vil gi deg best ytelse i forhold til RAM, dog på bekostning av brukervennlighet osv. Abiword (skriveprogram) er ok på eldre maskiner, men den trekker in GTK2 som igjen spiser mye minne, men tror ikke det finnes noe bedre alternativ. Hvis XP+browser blir for treigt vil ikke Linux+browser bli noe bedre, heller tvert om. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Men: Har maskinen diskettstasjon? For lenge siden husker jeg at man kunne boote med diskett, og så dra inn resten av installasjonen over nettverket. Installerte en 160 Mhz/32MB ram laptop uten cdrom eller usb med RedHat9 på den måten. Dersom det er en stasjonær maskin burde det da være lett å få tak i en fungerende cdrom? Vet jeg har et par stykker liggende og slenge... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Abiword (skriveprogram) er ok på eldre maskiner, men den trekker in GTK2 som igjen spiser mye minne, men tror ikke det finnes noe bedre alternativ. Er det ikke mulighet til å kompilere Abiword mot GTK1? Om det skulle gjøre noe positivt da... Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hei. Du kan faktisk skrive dokumenter og lager dokumentet i .doc format med Nano. Tekstbehandler som kan kjøres fra terminal. Kurrant program egentlig og den tar vel ikke allverden med minne. Ser ikke særlig pent ut riktignok, men det fungerer. Liker Nano jeg. Er riktignok litt usikker på om du har mulighet til å velge hvor du vil lagre filene hen, men for å lagre et dokument som .doc i nano så skriver du filnavn.doc så ordner det seg. Lykke til iallefall. Bare et forslag altså. Fant forresten akkurat ut at hvis man skriver stien til der du vil lagre dokumentet så går det bra. Du må bare skrive mappestien før filnavn.doc. F. eks. /home/din-bruker/dokumenter/test.doc Du skal da også ha mulighet til å åpne dokumentet i OpenOffice. Har prøvd det. Litt usikker på om man får det til i Microsoft sitt Word-program, men når det er lagret i .doc så skulle jeg tro at det skulle gå greit. Hilsen. wil. Endret 21. september 2010 av wil Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 wtf? nano støtter ikke doc-format, det er jeg nærmest bombesikker på. Nano er en textedior, og støtter plaintext. Hva ville vært meningen med doc-formatstøtte? Det er et proprietært Microsoft-format, hvor implementeringen hadde vært ultrabloat, og nano ville uansett ikke støttet formatering osv, så hva i all verden skulle vært vitsen? Du kan lagre en plaintextfil med .doc-extension hvis du har lyst, og OpenOffice kan åpne en plaintextfil. Men både OpenOffice og MS Word kan da åpne plaintext uavhengig av hva extension på fila er. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Abiword (skriveprogram) er ok på eldre maskiner, men den trekker in GTK2 som igjen spiser mye minne, men tror ikke det finnes noe bedre alternativ. Er det ikke mulighet til å kompilere Abiword mot GTK1? Om det skulle gjøre noe positivt da... Må i tilfelle være en veldig gammel versjon. Abiword trenger GTK2 + noen GNOME-avhengigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå