ken8 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei. Søstern min leier ut og begynner å bli lei av at leieboeren bruker hele nettet deres. De har Telenor ADSL og har fått med speedtouch multimodem ST780WLT. Har denne funksjonalitet til å kunne begrense hastigheten til en IP adresse, eller feks si at alle som ikke har reg. IP adr kun får bruke 30% av hastigheten? Jeg foreslo NetLimiter som en quickfix, men denne kan han jo slå av selv på PC'en. Så vi fant ut at dette må styres sentralt. Jeg tviler sterkt på at noe slikt er innebygd i Telenor multimodemet, så derfor lurer jeg på hvilke rutere som har hastighetsregulering innebygd og hvilke av de som er gode. Jeg har hatt god erfaring med Dlink DIR-655, men her finner jeg ikke noe hastighetsregulering. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Tror du finner løsningen i denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1251074 Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Snublet over et tips jeg tenkte jeg skulle bruke ved neste leieboer: Hvis du deler nett via WLAN, sett den trådløse routeren til å bruke 802.11B (ikke G og N. Da er nettet begrenset til ca 3 mb (?) (ikke helt sikker på nøyaktig hastighet der, men iallefall mye mindre enn G og N.)) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis du deler nett via WLAN, sett den trådløse routeren til å bruke 802.11B (ikke G og N. Da er nettet begrenset til ca 3 mb (?) Problemet her, er at upload er under 1Mbit. Dermed så vil man makse linjen opp med 11b. Men det vil fungere godt om man f.eks har 10/10Mbit med fiber. Det enkleste er nok netlimiter eller at man setter begrensning på upload, download og antall forbindelser i torrentprogram. Setter man det til 50% og 50 forbindelser, så blir det nok igjen til å surfe med. Bryter han dette, så kutt forbindelsen hans når du skal bruke nettet Har selv router med QoS, men synes det er vanskelig å få et veldig bra resultat. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 For det første, jeg ville aldri tillat en leieboer på mitt lokale nettverk. Det første jeg ville gjort er å kjøpe en ny trådløs router og sette denne bak min egen og la leieboeren bruke den. Hvis du gjør følgende grep: - Koble fra LAN port på din eksisterende router til WAN port på ny router. - Sett passord på ny router, evt disable lokal tilgang til den (kun WAN tilgang) - Sett et annet subnet enn du har selv - Blokker tilgang fra ny router til ditt lokalnett - Begrens opp og nedlastingshastighet til alle som er koblet på den nye routeren (leieboer) Da oppnår du det du ønsker med begrenset båndbredde, samtidig som du unngår snoking på dine egne maskiner 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 støtter også norpheus's sitt forslag med egen trådløs router til leieboer. Kjøp en ekstra trådløs router med båndbreddekontroll. Derosm du vil være ekstra ekkel, så legg inn OpenDNS sitt nettfilter på denne routeren. Da minsker sjansen for at onkel-blå dukker opp på døren. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Isolerte VLAN kjører jeg med begrensning på IP til leieboer nede Kjører dog ikke slik utstyr som er diskutert her Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 For det første, jeg ville aldri tillat en leieboer på mitt lokale nettverk. Det første jeg ville gjort er å kjøpe en ny trådløs router og sette denne bak min egen og la leieboeren bruke den. Hvis du gjør følgende grep:- Koble fra LAN port på din eksisterende router til WAN port på ny router. - Sett passord på ny router, evt disable lokal tilgang til den (kun WAN tilgang) - Sett et annet subnet enn du har selv - Blokker tilgang fra ny router til ditt lokalnett - Begrens opp og nedlastingshastighet til alle som er koblet på den nye routeren (leieboer) Da oppnår du det du ønsker med begrenset båndbredde, samtidig som du unngår snoking på dine egne maskiner Dette høres ut som en god mulighet. Men jeg er veldig usikker på hvilke routere som kan begrense båndbredden. På min DIR-655 finner jeg kun mulighet til å endre upload. Noen som vet om noen rimelige routere? Tror søstern hadde en gammel router liggende, men tviler sterkt på at den har noen mulighet til å kontrollere hastigheten... Jeg har også vurdert å kjøpe Netgear sin NGWNDR3700 og prøve å legge inn DD-WRT firmware, da kan man velge hvor mye hver IP/MAC adresse skal ha i upload/download hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå