Kortsluttning Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei Skulle koble til el seter i bilen, disse går egentlig ut fra 30A sikring. Jeg så at kablene på setet var 2,5mm2, så derfor trakk jeg det hele veien. (ca 4 meter) Vet at man skal ha ca 8mm2 i hus på 30A sikring , men er vel andre regler for biler?? Men jeg skulle bare prøve og se om det virket, så jeg la 2,5mm2 direkte fra batteriet og til setet. Jeg tror jeg bytta om pluss og minus for jeg måtte trykke bakover så gikk setet forover osv.. og pumpen til lufttrykket i den oppblåsbare ryggen sto å gikk hele tiden. DETTE FUNGERTE 15 SEKUNDER SÅ BRANT KABELEN OPP, NOEN SOM VET HVA SOM KAN HA FORÅRSAKET DETTE? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei Skulle koble til el seter i bilen, disse går egentlig ut fra 30A sikring. Jeg så at kablene på setet var 2,5mm2, så derfor trakk jeg det hele veien. (ca 4 meter) Vet at man skal ha ca 8mm2 i hus på 30A sikring , men er vel andre regler for biler?? Men jeg skulle bare prøve og se om det virket, så jeg la 2,5mm2 direkte fra batteriet og til setet. Jeg tror jeg bytta om pluss og minus for jeg måtte trykke bakover så gikk setet forover osv.. og pumpen til lufttrykket i den oppblåsbare ryggen sto å gikk hele tiden. DETTE FUNGERTE 15 SEKUNDER SÅ BRANT KABELEN OPP, NOEN SOM VET HVA SOM KAN HA FORÅRSAKET DETTE? Selvfølgelig skal du ha 8mm2 på 30A kurs selv om det er 12V. En ampere er en ampere, og gjør den undersimensjonerte ledningen akkurat like varm som om strømmen kom fra en 230V kurs. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Før det første, reglene for dimensjonering av 12v og 220v er ikke de samme. 1. Eks: 30A@12v på 10m kabel trenger en dim på 36mm2 , 30A@230v på 10m kabel trenger en dim på 6mm2. litt forskjell der gitt...... 2. Riktig dimensjonering på en 30A kurs @12v med 4m kabel er 12mm2. 3. Til sammenligning kan du ikke trekker mer en 7A på en 2,5mm2 kabel på 3m @ 12v. 1 Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Før det første, reglene for dimensjonering av 12v og 220v er ikke de samme. 1. Eks: 30A@12v på 10m kabel trenger en dim på 36mm2 , 30A@230v på 10m kabel trenger en dim på 6mm2. litt forskjell der gitt...... 2. Riktig dimensjonering på en 30A kurs @12v med 4m kabel er 12mm2. 3. Til sammenligning kan du ikke trekker mer en 7A på en 2,5mm2 kabel på 3m @ 12v. Hva er grunnen til at reglene for tverrsnitt er forskjellige ? Et tverrsnitt ar jo en gitt seriemotstand, som igjen gir samm varme ved lik strøm. Forklaringen er kanskje at man i et kjøretøy må ha mer marginer pga mekanisk påvirkning ? Årsaken til at 2.5mm2 brant opp er jo uansett ganske åpenbar... Endret 14. september 2010 av Junkers Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Dere overser noe. Selv om setet er koblet på 30A sikring, trekker det ikke nødvendigvis 30A og derfor er ikke kabelen dimensjonert til det heller. Akkurat som man i vanlig hus kan koble lampettledninger på 0,75mm2 til et støpsel som er sikret med 16A sikring. La oss si at setet trekker 16 ampere på 13-14 volt. Da avgir det over 200 watt effekt. Skulle tro dette var mer en nok for et bilsete. Jeg vil tro du har kortsluttet noe, eller at varmeelementet er kortsluttet inne i setet. Endret 14. september 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Saken er ganske grei, når du bare har 12v så er feks 1,8V spenningstap av stor betydning, på 230v så merker du ikke et slikt spenningsfall i det hele tatt. Det er forskjeller på hvor mye spenningstap en kan akseptere på henholdsvis 12 og 220v. Reduserer en spenningen på en 12v pære med 1volt så faller lysstyrken merkbart, forsvinner der 1volt på en 230v pære så vil tapet i lys styrken ikke kunne ses med annet en luxmåler. Er tapet det samme? ja, gir det likt utslag på 12 og 230v anlegg? nei. Verre en det var det ikke. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Er tapet det samme? ja, gir det likt utslag på 12 og 230v anlegg? nei. Verre en det var det ikke. Det stemmer, men eksemplet 36mm2 på 12V, 30A og 10m virker for meg likevel å være kraftig overdimensjonert. Ut fra et nomogram (Lindgren/Syrjamäki, Bilteknikk-det elektriske anlegget, Universitetsforlaget) basert på maks 5% spenningsfall (dvs 0,6V på 12V system) skulle 16mm2 være nok. Ser man bort fra tillatt spenningsfall, så er 30A på 2,5mm2 på 4m helt i grenseland (mellom 2,5 og 4mm2) med tanke på varmeutvikling. Riktig dimensjonering på 12V, 4m og 30A er etter samme tabell som nevnt over på 6mm2, men bra nært (en meter eller to økt kabellengde, f.eks.) grensa for å behøve 10mm2. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Det er vist forskjellige tabeller for 12v systemer kan det virke som, tabellen jeg sitter på er basert på maks 2,5% spenningsfall. Men for all del 5% spenningsfall er akseptabelt. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hei Skulle koble til el seter i bilen, disse går egentlig ut fra 30A sikring. Jeg så at kablene på setet var 2,5mm2, så derfor trakk jeg det hele veien. (ca 4 meter) Vet at man skal ha ca 8mm2 i hus på 30A sikring , men er vel andre regler for biler?? Men jeg skulle bare prøve og se om det virket, så jeg la 2,5mm2 direkte fra batteriet og til setet. Jeg tror jeg bytta om pluss og minus for jeg måtte trykke bakover så gikk setet forover osv.. og pumpen til lufttrykket i den oppblåsbare ryggen sto å gikk hele tiden. DETTE FUNGERTE 15 SEKUNDER SÅ BRANT KABELEN OPP, NOEN SOM VET HVA SOM KAN HA FORÅRSAKET DETTE? Selvfølgelig skal du ha 8mm2 på 30A kurs selv om det er 12V. En ampere er en ampere, og gjør den undersimensjonerte ledningen akkurat like varm som om strømmen kom fra en 230V kurs. du burde holde deg unna alt som har med elektrisitet og gjøre!!! Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Ser at 3,3mm er anbefalt av bilprodusenten, det er også 2,5 som er koblet på selve setet, så da regnes det nok som en fast tilkobling. (litt dumt i tilfelle feil på komponenten) Så da er nok løsningen en mindre sikring iogmed at det er bare seter på den kursen. Grunnen til at det smalt var sannsynligvis pga en kortsluttning i en motor/luftpumpe da?(er ikke varme) Eller kan det være at jeg bytta om pluss og minus? Så pumpene gikk konstant. Kan jeg megge eller ohme likestrømsmotorer for å finne ut om det er kortsluttning? Takker så mye for all hjelpen og alle svarene:) Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hei Skulle koble til el seter i bilen, disse går egentlig ut fra 30A sikring. Jeg så at kablene på setet var 2,5mm2, så derfor trakk jeg det hele veien. (ca 4 meter) Vet at man skal ha ca 8mm2 i hus på 30A sikring , men er vel andre regler for biler?? Men jeg skulle bare prøve og se om det virket, så jeg la 2,5mm2 direkte fra batteriet og til setet. Jeg tror jeg bytta om pluss og minus for jeg måtte trykke bakover så gikk setet forover osv.. og pumpen til lufttrykket i den oppblåsbare ryggen sto å gikk hele tiden. DETTE FUNGERTE 15 SEKUNDER SÅ BRANT KABELEN OPP, NOEN SOM VET HVA SOM KAN HA FORÅRSAKET DETTE? Selvfølgelig skal du ha 8mm2 på 30A kurs selv om det er 12V. En ampere er en ampere, og gjør den undersimensjonerte ledningen akkurat like varm som om strømmen kom fra en 230V kurs. du burde holde deg unna alt som har med elektrisitet og gjøre!!! Vennligst forklar og utdyp. Dette er du tydeligvis stø på. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Tenk dere 500W på 12V DC. Og så tenk dere 500W på 230V AC. Forskjellen er stor! I = P/U 12V I = 500/12 I = 41,7A 230V I = 500/230 I = 2,17A Forskjellen er STOR! Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hei Skulle koble til el seter i bilen, disse går egentlig ut fra 30A sikring. Jeg så at kablene på setet var 2,5mm2, så derfor trakk jeg det hele veien. (ca 4 meter) Vet at man skal ha ca 8mm2 i hus på 30A sikring , men er vel andre regler for biler?? Men jeg skulle bare prøve og se om det virket, så jeg la 2,5mm2 direkte fra batteriet og til setet. Jeg tror jeg bytta om pluss og minus for jeg måtte trykke bakover så gikk setet forover osv.. og pumpen til lufttrykket i den oppblåsbare ryggen sto å gikk hele tiden. DETTE FUNGERTE 15 SEKUNDER SÅ BRANT KABELEN OPP, NOEN SOM VET HVA SOM KAN HA FORÅRSAKET DETTE? Selvfølgelig skal du ha 8mm2 på 30A kurs selv om det er 12V. En ampere er en ampere, og gjør den undersimensjonerte ledningen akkurat like varm som om strømmen kom fra en 230V kurs. du burde holde deg unna alt som har med elektrisitet og gjøre!!! Vennligst forklar og utdyp. Dette er du tydeligvis stø på. hvilken utdanning har du innen elektro? og viss du ser på utregningen til han over så sier det, det meste!!! men for og forklare det på en måte så du kanskje skjønner det. tenk deg at V=trykk, A=mengde. viss du da har 2 vannslanger der den ene er dobbelt så stor som den andre, så vil forsatt den minste slangen kunne klare å flytte like mye vann, så fremt trykket er dobbelt så stort! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Strøm måles ikke i Watt.. Det var strøm det var snakk om, ikke watt, så å trekke inn beregninger om watt inn er totalt meningsløst. En amere på 12V er den samme amperen på 230V, men den vil selvsagt produsere mer Watt i belastningen. Dette endrer absolutt null og niks på den genererte effekten i kabelen. Kobber har motstand på 0,0175ohm pr. meter pr. mm2. Tar man en kabel på 10 meter med 1mm2 og kjører èn ampere igjennom den vil beregningen av watt i kabelen bli slik: 0,0175ohm * 10 meter = 0,175ohm. 0,175ohm * 1A = 0,175V (U = R * I, spenningen som legger seg over kabelen) 0,175V * 1A = 0,175W (P = U * I). Effekten som tapes i kabelen blir dermed 0,175W. Hva spenningen i resten av kretsen (dvs. belastningen, og generatoren) er totalt uintressant i denne beregningen. Effekten i kabelen bestemmes kun av produktet av strømmen som går igjennom den og motstanden. Det som derimot er en annen sak er hva som er maksimal effekt kabelen _kan_ produsere forutsatt at generator kan levere dette, så er dette forskjellig på 12V og 230V. For 12V: 12V / 0175ohm = 69A (I = U / R) 69A * 12V = 828W For 230V: 230V / 0,175ohm = 1314A (I = U / R) 1314A * 230V = 302,2kW (P = U * I) Dette med en total kortslutning. Potensiale til å lage mer skade eksisterer på høyere spenning, og er noe som bør tas inn i beregningen ved valg av sikringsstørrelse. 1 Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Strøm måles ikke i Watt.. Det var strøm det var snakk om, ikke watt, så å trekke inn beregninger om watt inn er totalt meningsløst. En amere på 12V er den samme amperen på 230V, men den vil selvsagt produsere mer Watt i belastningen. Dette endrer absolutt null og niks på den genererte effekten i kabelen. Kobber har motstand på 0,0175ohm pr. meter pr. mm2. Tar man en kabel på 10 meter med 1mm2 og kjører èn ampere igjennom den vil beregningen av watt i kabelen bli slik: 0,0175ohm * 10 meter = 0,175ohm. 0,175ohm * 1A = 0,175V (U = R * I, spenningen som legger seg over kabelen) 0,175V * 1A = 0,175W (P = U * I). Effekten som tapes i kabelen blir dermed 0,175W. Hva spenningen i resten av kretsen (dvs. belastningen, og generatoren) er totalt uintressant i denne beregningen. Effekten i kabelen bestemmes kun av produktet av strømmen som går igjennom den og motstanden. Det som derimot er en annen sak er hva som er maksimal effekt kabelen _kan_ produsere forutsatt at generator kan levere dette, så er dette forskjellig på 12V og 230V. For 12V: 12V / 0175ohm = 69A (I = U / R) 69A * 12V = 828W For 230V: 230V / 0,175ohm = 1314A (I = U / R) 1314A * 230V = 302,2kW (P = U * I) Dette med en total kortslutning. Potensiale til å lage mer skade eksisterer på høyere spenning, og er noe som bør tas inn i beregningen ved valg av sikringsstørrelse. Det var et lyspunkt å se at noen på dette forumet kan sortere begrepene Det kom sjokkerende mye surr fra lærlingen m.fl. Det blir litt av hvert av elektrikere frevover tydligvis, hvis de kommer seg gjennom fagprøven. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nå tror jeg du skal være forsiktig med å skjære alle over en kam, såvidt jeg ser så er det 2 person som har "driti på draget". At det var litt "klabb og babb" lengre opp kom rett å slett av at jeg og Inge Rognmo satt med tabeller for henholdsvis svakstrøm (2,5%) og bilelektro (5%). Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nå tror jeg du skal være forsiktig med å skjære alle over en kam, såvidt jeg ser så er det 2 person som har "driti på draget". At det var litt "klabb og babb" lengre opp kom rett å slett av at jeg og Inge Rognmo satt med tabeller for henholdsvis svakstrøm (2,5%) og bilelektro (5%). Det var ikke deg og Inge Rognmo jeg siktet til nei Dere kom med saksinfo, om enn litt unøyaktig. Det er verre med de som har misforstått konsepter totalt, og samtidig sabler andre. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) kopierer denne fra montør håndboka.... dim. av 12v 12W 24W 60W 108W 1meter 0,1 mm2 0,1 mm2 0,5 mm2 0,5 mm2 5meter 0,5 mm2 1,5 mm2 3,0 mm2 5,5 mm2 10meter 1,5 mm2 2,5 mm2 6,0 mm2 10,5 mm2 15meter 2,0 mm2 3,5 mm2 9,0 mm2 16,0 mm2 20meter 2,5 mm2 5,0 mm2 12,0 mm2 20,0 mm2 legger også til det at jeg endret på begrepene for og prøve og gjøre det lettere for andre og forstå! Endret 22. september 2010 av yavel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå