Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feber, opp eller ned ?

Elwani

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man når man får mer feber og når den går ned ? Jeg trodde det var at man begynte å fryse når feberen gikk ned, og ble varm når den gikk opp. Stemmer dette ?

Og hvor mange Paracet kan jeg ta på 1 dag uten at det kan bli skadelig ? Jeg tar normalt kun 6 om dagen. 2 på morran, 2 på dagen og 2 på kvelden, men kan man ta mer hvis man føler seg dårlig ?

EDIT: Har forresten hatt Kyssesyken her i sommerferien, så leveren min er ikke helt på plass enda, og er pga dette jeg lurer på det med Paracet.

Endret av Elwani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd begge deler med feber, sist gang jeg hadde feber var den på rett under 40 grader. Da var jeg varm og kald annenhver gang, våknet ca en gang i timen og var enten iskald eller lå å svettet.

Men, hvorfor ta paracet? det er jo febernedsettende. Så lenge feberen er under 39,5 så bør man strengt tatt ikke dempe den, det er jo kroppen sin måte å drepe virus på.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd begge deler med feber, sist gang jeg hadde feber var den på rett under 40 grader. Da var jeg varm og kald annenhver gang, våknet ca en gang i timen og var enten iskald eller lå å svettet.

Men, hvorfor ta paracet? det er jo febernedsettende. Så lenge feberen er under 39,5 så bør man strengt tatt ikke dempe den, det er jo kroppen sin måte å drepe virus på.

Jeg tar Paracet fordi det gjør meg i stand til å gjøre noe annet en å ligge i soffaen og koke opp av feber og være i dårlig form. Paracet har en fin effekt med å gjøre formen litt bedre en liten stund

Haha, 6 paracet om dagen?! Er jo helt sykt i mine ører. Har aldri tatt mer enn 2 piller på en dag.

Som skrivd over her, jeg tar paracet for å ha sjans til å fungere litt normalt istede for å kun ligge langflat uten å kunne lage mat eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det motsatte. Når du er varmere vil omgivelsene føles kaldere, og du vil fryse.

Riktig.

Noen føler seg bare "kalde i kroppen" når tempen øker,

andre kan få frostrier og nærmest hakke tenner ved rask og voldsom temperaturstigning. (Feber).

Og omvendt, når kroppstemperaturen går NED, da skal man jo kvitte seg med all "overskuddsvarmen", så da blir man svett...

Lenke til kommentar

Jeg tar Paracet fordi det gjør meg i stand til å gjøre noe annet en å ligge i soffaen og koke opp av feber og være i dårlig form. Paracet har en fin effekt med å gjøre formen litt bedre en liten stund

Som nevnt over, ikke gjør annet enn i ligge dårlig i soffaen og koke.

Det er akkurat det kroppen trenger, å ta paracet for å føle seg bedre en liten stund er akkurat som å pisse i buksa når du er kald, godt en liten stund men bare ødelegger litt senere.

Slutt å ta Paracet, legg deg å sov og bli frisk. Drikk masse vann.

Lenke til kommentar

Får se hvordan det går uten paracet nå da. Fått pencilin av legen pga en hals infeksjon som gjør det vanskelig å få i meg veske.

Mens jeg først får gode råd, noen som vet om en god måte å få svelget pencilina på siden jeg nesten ikke kan svelge ? Og vet noen om noe mat som er lett å få ned og som faktisk metter litt ? Prøvd suppe, men ble jo bare mer sulten..

Lenke til kommentar

Får se hvordan det går uten paracet nå da. Fått pencilin av legen pga en hals infeksjon som gjør det vanskelig å få i meg veske.

Mens jeg først får gode råd, noen som vet om en god måte å få svelget pencilina på siden jeg nesten ikke kan svelge ? Og vet noen om noe mat som er lett å få ned og som faktisk metter litt ? Prøvd suppe, men ble jo bare mer sulten..

Lungemos funker som bare det. Det er lett å spise og har høyt innhold av kcal, slik at du faktisk blir mett. Godt er det også.

Lenke til kommentar

Febernedsettende bør man kun bruke hvis feberen er faretruende høy.

Lar man være å ta febernedsettende bør man også følge med på kroppstemperaturen jevnlig med et presisjons-termometer.

Har du rundt 40 i feber kan du anta at infeksjonen har nådd sentralnervesystemet og hjernen.

Begynner du å nærme deg 41 så følg godt med.

Lenke til kommentar

Nå har jeg startet på Pencilin kur, satser på en bedring innen 2 dager. Blitt sykemeld frem til Mandag så blir å slappe av hjemme.

Hadde en crp på 87 og infeksjon i halsen. Håper at halsen er såppas bra at jeg kan få i meg noe vann i morgen hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...