Gå til innhold

Hjelp til kjøp av mediapc(HTPC)

Anbefalte innlegg

Heisann, tenkte å kjøpe meg en stuepc som først og fremst skal brukes til film/serier/musikk samt nedlasting, altså en HTPC(?), eller hvertfall media pc.

Tenkt å kjøre Ubuntu og XBMC

Krav til pcen:

Støysvak(!!!) - Jeg vil ha muligheten til å laste ned mens jeg sover, dvs at pcen er nødt til å være svært støysvak. HELT stillegående behøver den ikke å være.

Rask oppstart - Jeg vil ha en pc som er hurtig i oppstarten, så jeg kan se film når det passer meg og ikke når det passer pcen(dette er såklart satt veldig på spissen, men dere skjønner poenget :p )

Muligheter for å kjøre film i HD kvalitet

Jeg har aldri holdt meg spesielt oppdatert innen HTPC verdenen, men føler vel jeg har circa gjennomsnittlig peiling på oppsett og slik, så jeg raska sammen følgende oppsett

Kabinett

Støysvak PSU á 430W

HDD til media (jeg har allerede en 80GB intel SSD disk som jeg planlegger å bruke til OS for rask boot

Hovedkort m/skjermkort - støtter dette hardware aksellerering av hd-film dekoding?

CPU

CPU kjøler, støysvak - får denne plass? :p

Blueray spiller + DVD brenner

trådløst nettverkskort

RAM - Har en pakke med disse liggende, vil de funke med AMD?

Budsjettet ligger på rundt 5000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett

Jeg har forgjengern til Antec Fusion (NSK 2480) og er veldig fornøyd med det både mtp kjøling og støy. Eneste du bør gjøre for å holde støyen nede er å bytte ut de medfølgende viftene med noen som er mer stille. F.eks

Nexus

Scythe

Noctua

Her kabinettet testet hos SilentpcPreview

PSU

Støysvake PSUer har en tendens til å koste. Jeg bruker en Seasonic S12-380 og den hører jeg knapt. De strømforsyningene som anbefales i størrelsesorden opp til 450W mtp støy er:

Corsair VX450W - test

Antec EarthWatts 430 - test

Seasonic M12II-430 - test

Nexus Value 430 - test

Du har også en vifteløs PSU i fra Seasonicr men den koster endel mer og har ikke kommet til landet ennå.

Test hos HW.no

Test hos Silentpcreview

CPU kjøler.

Kabinettet er lavt så det er ikke så mange gode kjølere som passer der. Jeg bruker en Scythe Shuriken og den kjøler min Athlon X2 4800EE bra og uten støy. Det finnes også andre som har fått gode resultater på tester. F.eks

Scythe Ninja Mini

Scythe Big Shuriken

HDD

En god disk med masse plass. Har både 2 og 1,5TB av samme disken selv. Den bråker lite og kjører seg ned når den står lenge inaktiv.

Hovedkort

Et bra allroundkort som fint klarer full HD. Hva som fungerer best i Linux er jeg ikke sikker på men W7 så fungerer det helt knall.

CPU

En god nok prosessor for den bruken du beskriver. Jeg har satt samme prosessor (uten e dvs litt mer strømbruk men samme hastighet) i mine foreldres stasjonær og den fungerer bra til "kontor og media" bruk.

Blueray

Har ingen erfaring med slike spillere

Trådløst nettverkskort

Jeg bruker et annet kort for å få høyere hastighet på det trådløse nettet.

Minne

Hvis du bruker 2 av de 3 brikkene i minnesettet så vil de fungere på hovedkortet men du vil max få 4GB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, og takk for svar!

@jonskja: Hmm, da velger jeg vel muligens et annet kabinett uten kontroll, eventuelt kjører jeg w7

@BAT: flotte og utfyldende svar, tusen takk! :) men viste seg at det var dette brikkesettet jeg hadde, vil det fremdeles funke med 2 av brikkene?

edit: Har noen forresten noen forslag til et 4~8gb brikkesett som vil passe bedre til min bruk?

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Gå for Nvidia hvis du skal kjøre Linux, det vil spare deg for masse hodebry.

Fjernkontrollen skal du kunne få til å fungere i Linux. Lirc har støtte for en del Antec-fjernkontroller. Jeg har selv dette kabinettet, men bruker en Harmony One istedet. Det skal nevnes at fjernkontrollen som fulgte med var DOA, men det var ikke så nøye for min del :cool:

Når det gjelder CPU-kjøler så sjekk ut Scythe-kjølerne som BAT nevner. Jeg tror den du har plukket ut kan bli akkurat for høy til dette kabinettet. Jeg kjører Big Shuriken i min HTPC, den er stille. Jeg ville i utgangspunktet ha Ninja Mini, men de var umulig å få tak i på det tidspunktet da jeg bygde maskinen. Var jeg deg ville jeg gått for denne.

Endret av Proson
Lenke til kommentar

@Dkdaffy

Hvis det er Nvidia skjermkort som gjelder for Linux så bør du gå for et dedikert skjermkort som f.eks dette. Hovedkort til AMD med Nvidia chipset/internt skjermkort støtter ikke DDR 3 minne.

Prosjektet mitt går forresten tregt med for tiden. Jobb og andre forpliktelser stjeler desverre mye tid men det blir litt nå og da så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...