sangofe Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Hey! Jeg trenger en telefon som jeg kan bruke i både Namibia, Australia, Argentina og Ecuador for jeg skal reise i disse landene de seks neste månedene. Mine viktigste kriterier er: GPS som dekker hele verden, lang taletid, godt tastatur, gode internettmuligheter, og gode muligheter for å brukes som musikkavspiller. Den trenger i tillegg kunne tåle litt, ha triband og ha stort minnekort. Jeg har sett på Samsung Omnia Pro B7610( http://www.mobilen.no/wip4/review/test-samsung-omnia-pro---fulltreffer-proffene/d.epl?id=42034 ) , men det står at GPS nettet kun er for Skandinavia. Kan dette ekspanderes ved nedlasting? Håper noen her her har litt peiling Endret 14. september 2010 av sangofe Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 når reiser du? Nokia E7 ble lansert i dag.. den må jo være perfekt.. Men den kommer nok ikke i butikkene før nærmere jul.. http://www.amobil.no/artikler/nokia_lanserer_tre_nye/78359 Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Jeg reiser den 22 september, på morgenen, så telefonen må være kjøpt innen den 21. Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Jeg reiser den 22 september, på morgenen, så telefonen må være kjøpt innen den 21. ...Håper det er greit å "bumpe" diskusjonstråden - jeg gikk rundt og spurte i både expert, og telebutikken i dag. Der gav de meg henholdsvis tips om Samsung Wave 8500, og LHC Desire. Noen som har noen synspunkter å dele ut i fra mine behov? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Det kommer litt ann på egentlig.. Skal du bruke GPS når du er rundt og kjører, så anbefaler jeg nokia.. siden man kan laste ned maps gratis og bruke offline.. Men er ikke noe særlig nokiaer som er ute nå som er skikkelig gode på web-surfing. Så en nokia + ipod touch/mini laptop. Eller HTC Desire/iphone4/galaxyS/wave, den du liker best + en GPS til 800-1000 også laste ned kart til områdene du trenger.. Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Jeg har Desire selv, og jeg elsker telefonen. Men seriøst, ikke gå for en Desire hvis du vil ha lang taletid. Batteriet på den går fortere enn om du brenner tørt gress, og med tanke på at du vil bruke den både til musikk og gps = batteritom på noen timer. Men uansett; God tur!!! Jeg reiser selv bort i November og skal reise rundt i Sør-Amerika i 6 måneder! Kanskje vi treffes i Argentina Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Jeg har Desire selv, og jeg elsker telefonen. Men seriøst, ikke gå for en Desire hvis du vil ha lang taletid. Batteriet på den går fortere enn om du brenner tørt gress, og med tanke på at du vil bruke den både til musikk og gps = batteritom på noen timer. Men uansett; God tur!!! Jeg reiser selv bort i November og skal reise rundt i Sør-Amerika i 6 måneder! Kanskje vi treffes i Argentina Hvilken telefon tenker du ha med på reisen? Kom til Ecuador da vel Argentina er jeg bare innom i 2 dager... Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Blir nok så jeg tar med min Desire. Men jeg har med en skikkelig MP3 spiller ved siden av, og GPS blir jeg nok ikke brukende så mye uansett. Blir nok ikke mer enn et par-tre dager i Argentina for min del heller, men må innom der og smake på biffen! Skal se Iguacu fossen, og den ligger jo på grensa mellom Brasil, Argentina og Paraguay, så da blir det en liten tur innom de to sistnevnte. Hvis du skal dit, så ta en tur innom Paraguay og kjøp deg telefon der Elektronikk er skattefritt der Er nok i Brasil jeg skal være mest, da jeg har kjæreste der, så da får hun være GPS'en min Men skal også til Peru for å se Macchu Piccu og kanskje også en tur til Påskeøya hvis det ikke koster skjorta og vel så det... Dette ble veldig off-topic, men men Endret 18. september 2010 av Kaim Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Husk at reising sliter ganske bra på slikt utstyr. Jeg ville holdt meg til relativt billige enheter -- enkel telefon, iPod touch og en netbook. Da kan du bruke det uten å bekymre deg for mye. Foreløbig synes jeg også mobile nettlesere ikke er modne for å være det eneste man har tilgang på -- mye bookingsider som krangler. I Europa er det artig å reise med iPad, dyr Apple-laptop og en sekk full av optikk til kameraet, liker ikke å dra på slikt i mer tvilsomme steder. Uansett greit å tenke på hva man faktisk skal bruke all denne teknologien til, alltid fint å dra på minst mulig. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Blir nok så jeg tar med min Desire. Men jeg har med en skikkelig MP3 spiller ved siden av, og GPS blir jeg nok ikke brukende så mye uansett. Blir nok ikke mer enn et par-tre dager i Argentina for min del heller, men må innom der og smake på biffen! Skal se Iguacu fossen, og den ligger jo på grensa mellom Brasil, Argentina og Paraguay, så da blir det en liten tur innom de to sistnevnte. Hvis du skal dit, så ta en tur innom Paraguay og kjøp deg telefon der Elektronikk er skattefritt der Er nok i Brasil jeg skal være mest, da jeg har kjæreste der, så da får hun være GPS'en min Men skal også til Peru for å se Macchu Piccu og kanskje også en tur til Påskeøya hvis det ikke koster skjorta og vel så det... Dette ble veldig off-topic, men men Kjedelig at du har ræva batteritid og like tragisk kamera da..... Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Blir nok så jeg tar med min Desire. Men jeg har med en skikkelig MP3 spiller ved siden av, og GPS blir jeg nok ikke brukende så mye uansett. Blir nok ikke mer enn et par-tre dager i Argentina for min del heller, men må innom der og smake på biffen! Skal se Iguacu fossen, og den ligger jo på grensa mellom Brasil, Argentina og Paraguay, så da blir det en liten tur innom de to sistnevnte. Hvis du skal dit, så ta en tur innom Paraguay og kjøp deg telefon der Elektronikk er skattefritt der Er nok i Brasil jeg skal være mest, da jeg har kjæreste der, så da får hun være GPS'en min Men skal også til Peru for å se Macchu Piccu og kanskje også en tur til Påskeøya hvis det ikke koster skjorta og vel så det... Dette ble veldig off-topic, men men Kjedelig at du har ræva batteritid og like tragisk kamera da..... Kjedelig å være så tjukk i hue at man tror man reiser bort et halvt år for så dokumentere turen med mobilbilder, og ringe hjem annenhver time også. /rant end Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Batteritid kan være greit å ha. Du vet aldri når du er stuck sent på kvelden i en fremmed by og ikke klarer å finne veien til stedet du skal overnatte – eller vil ha hotellet til å fortelle taxisjåføren hvor han skal kjøre. I de tilfellene er det fryktelig kjipt å ha svidd bort batteriet på å høre på musikk og spille spill på et tog. Husk også at telefonen man drar på bør være ulåst, veldig greit å kunne kjøpe et kontantkort i hvert land man er innom en stund. Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Husk også at telefonen man drar på bør være ulåst, veldig greit å kunne kjøpe et kontantkort i hvert land man er innom en stund. veldig enig der Lenke til kommentar
µT. Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Personlig så ville jeg kjøpt en mobil i det lavere prissjiktet. Å være avhengig av én elektronisk dings når man skal ut i det ukjente kan være leit. Nå er det ingen hemmelighet at elektronikk reagerer på været, og det er intet nytt at både kamera og mobil blir ødelagt når man er i fuktige og varme strøk. Ryker den nye dyre høyteknologiske telefonen din med både det ene og andre midt i jungelen, så har du mildt sagt et problem. Selv ville jeg kjøpt en mobil som er råbust, har bra batteri, Super-3G, WiFi og GPS. Jeg går utifra at du ikke skal dokumentere denne reisen med et mobilkamera, så mobilkamera bør ikke stå på listen din. Bærbar PC går jeg utifra at du allerede har. Jeg ville i tillegg til denne telefonen kjøpt en billig "møkka mobil" til en tusenlapp eller noe slik at du har en reserveløsning. Ellers ønsker jeg deg god tur, og at dette - uansett utstyr, kommer til å bli en fantastisk opplevelse Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Ryker den nye dyre høyteknologiske telefonen din med både det ene og andre midt i jungelen, så har du mildt sagt et problem. Ikke noe større problem enn at han har kastet bort noen kroner på en telefon som gikk i stykker, eller ... ? Knapt verdens undergang å reise uten allverdens duppeditter. Et par ting kan det være greit å holde orden på: (i) bildebackup. Ekstern harddisk i en annen sekk enn den laptopen ligger i er en god løsning. (ii) kopier av pass, reiseforsikringsbevis etc. online på en Dropbox-konto, Gmail eller lignende. Resten ordner seg helst. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Blir nok så jeg tar med min Desire. Men jeg har med en skikkelig MP3 spiller ved siden av, og GPS blir jeg nok ikke brukende så mye uansett. Blir nok ikke mer enn et par-tre dager i Argentina for min del heller, men må innom der og smake på biffen! Skal se Iguacu fossen, og den ligger jo på grensa mellom Brasil, Argentina og Paraguay, så da blir det en liten tur innom de to sistnevnte. Hvis du skal dit, så ta en tur innom Paraguay og kjøp deg telefon der Elektronikk er skattefritt der Er nok i Brasil jeg skal være mest, da jeg har kjæreste der, så da får hun være GPS'en min Men skal også til Peru for å se Macchu Piccu og kanskje også en tur til Påskeøya hvis det ikke koster skjorta og vel så det... Dette ble veldig off-topic, men men Kjedelig at du har ræva batteritid og like tragisk kamera da..... Kjedelig å være så tjukk i hue at man tror man reiser bort et halvt år for så dokumentere turen med mobilbilder, og ringe hjem annenhver time også. /rant end Han skriver at han vil ha lang taletid så jeg vet ikke hvem som er tjukk i hue her jeg? Desire er ræva på batteritid og da ræva på lang taletid..... Lenke til kommentar
Kaim Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Blir nok så jeg tar med min Desire. Men jeg har med en skikkelig MP3 spiller ved siden av, og GPS blir jeg nok ikke brukende så mye uansett. Blir nok ikke mer enn et par-tre dager i Argentina for min del heller, men må innom der og smake på biffen! Skal se Iguacu fossen, og den ligger jo på grensa mellom Brasil, Argentina og Paraguay, så da blir det en liten tur innom de to sistnevnte. Hvis du skal dit, så ta en tur innom Paraguay og kjøp deg telefon der Elektronikk er skattefritt der Er nok i Brasil jeg skal være mest, da jeg har kjæreste der, så da får hun være GPS'en min Men skal også til Peru for å se Macchu Piccu og kanskje også en tur til Påskeøya hvis det ikke koster skjorta og vel så det... Dette ble veldig off-topic, men men Kjedelig at du har ræva batteritid og like tragisk kamera da..... Kjedelig å være så tjukk i hue at man tror man reiser bort et halvt år for så dokumentere turen med mobilbilder, og ringe hjem annenhver time også. /rant end Han skriver at han vil ha lang taletid så jeg vet ikke hvem som er tjukk i hue her jeg? Desire er ræva på batteritid og da ræva på lang taletid..... ...Og hvis du leser hva jeg skrev til han (en gang til, gjerne to eller tre while you're at it) så ser du at det var nøyaktig det jeg skrev om den, og at jeg derfor ikke anbefalte en Desire. Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Finnes i det hele tatt den telefonen du vil ha? De funksjonene du vil ha i en og samme enhet gjør den ganske avansert og medfører en del problemer. GPS som dekker hele verden - Hva skal du bruke den til? I flere av de landene du nevner er det heller dårlig med foreksempel veinettsinformasjon, mens topografiske kart finnes i grei oppløsning for de fleste områder. Har selv Nokia N97, og veikartene dekker landene du nevner bortsett fra Ecuador. Disse kartene ser dog ut til å ha lite informasjon, selv i Australia, hvor kartfila kun er litt over to ganger større enn den til lille Norge. Ville vært skeptisk til å basere meg hovedsakelig på navigasjon med telefon uansett, men den er OK-ish som backup. Hadde nok uansett basert meg på 3de parts kartprogram. lang taletid - dette forutsetter at du ikke bruker noen av de andre funksjonene... selv en telefon med svært batteri vil tømmes fort dersom den også skal brukes til alt mulig annet. godt tastatur - smaksak, prøv i butikkene gode internettmuligheter - Helst ha en litt større skjerm, 3,5" og opp for att det skal være behagelig å bruke telefonens nettleser til mer enn helt banale ting i kort tid. god[...]musikkavspiller - her er det vel mye synsing og vaneting? Er selv i alle fall ikke fornøyd med Nokia sine musikkløsninger. tåle litt - det blir nok, sammen med batteritid, det største problemet når det er snakk om en såpass avansert telefon. Dagens smarttelefoner og andre godt utstyrte modeller tåler veldig lite. Jeg drar til India på en 4ukers tur i januar og lar HTC Desire Z'en få bli hjemme, den har ikke noe å gjøre på en backpackertur. Tar med en K700i eller lignende jeg har liggende bare til å ringe med ved behov. ha triband - pass på att det er riktig "triband", da det er mange band der ute. Du må, ifølge denne listen, ha 1900, 1800, 900, og 850 MHz. stort minnekort - de fleste avanserte telefoner støtter i dag opp til 32GB MicroSD Men. Hvorfor skal du ha en såpass avansert telefon med deg? Du må belage deg på å lade den minimum en gang om dagen, helst med mulighet til lading i løpet av dagen også. Min N97 holder i litt over 4 timer når jeg bruker den aktivt, selv om du nok ikke kommer til å bruke radioene like mye grunnet båndbredde og kostnader. Du vil fremdeles kun ingå kompromiss med allerede eksisterende kompromiss. De beste mobilkameraene er i dag mye bedre enn de var i går, men på ingen måte like bra som ett billig kompaktkamera. Hvorfor ta feriebildene med ett så dårlig kamera? Kommer til å kjøpe ett billig støtsikkert/vanntett kamera (Fujifilm etellerannet) til snapshots, og har ett noe bedre superzoom Canon PowerShot SX200 IS som kun kommer ut av veska si når jeg skal ta de store feriebildene. Musikkspilleren blir også oftest ett kompromiss, da dette kun er én av mange ekstrafunksjoner, ikke en hovedfunksjon. En dedikert musikkspiller vil nesten alltid kunne levere en bedre musikkopplevelse, og gjøre det mye lengre enn en telefon. Hvorfor vil du ha "gode internettmuligheter" på en telefon du stort sett skal bruke i land med svært dårlige og dyre internettilbud? Her hadde jeg heller vurdert en dedikert nettleser med godt batteri, nettbok eller pad. De tar liten plass i bagasjen, holder idag i 12-15 timer og kan lett fiskes opp når man har tilgang på trådløst nettverk. Eee PC 1005HA-H'en min blir med til India så jeg lett kan laste opp bilder, blogge og finne informasjon. Jeg ville nok også finne en dedikert GPS som passet til din bruk og hadde godt detaljerte kart dersom det var ett stort behov, enten det er gåing eller kjøring. Har svært dårlig erfaring med GPS på mobil (N95, N97) både når det gjelder signalinnhenting og stabilitet på programvaren, og ville ikke stolt på dette hvis jeg skulle langt hjemmefra. Hvis du finner en telefon som har alle disse funksjonene kommer du også fort opp i over 6000 kroner med minnekort. Da er du ikke langt unna kostnaden på alle disse enhetene i dedikert form, gjerne brukte, da de nok vil bli misshandlet en del på turen. Du slipper også problemet med "single point of failiure"; går foreksempel skjermen i stykker eller ladepluggen knekker, har du plutselig ikke kamera, nettleser, musikk, gps eller telefon lengre. Jeg ser absolutt fordelen med konsolidering og minst mulig å bære på, men til denne typen turer tror jeg generelt at "more is more". Endret 20. september 2010 av DOD 1 Lenke til kommentar
µT. Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg er helt enig med DOD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå