Gå til innhold

Blits for Macro fotografering.

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en blits for makrofotografering. Tenkter på å kjøpe canon sin 100 mm makro linse og vil i den forbindelse kjøpe meg blits også. Er det noen å anbefale som ikke koster 3-4500 kroner? Sprenger litt budsjettet på glasset så har ikke råd til en slik blits.

http://cgi.ebay.com/Macro-Ring-Flash-LED-Light-Canon-Sony-Niko-n-SIGMA-LENS_W0QQitemZ130365081639QQcategoryZ48515QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m8QQ_trkparmsZalgo%3DMW%26its%3DC%26itu%3DUCC%26otn%3D5%26ps%3D63%26clkid%3D5692197347788321738

Kan dette være noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt avhengig av hva du tenker å gjøre.

Du kan f.eks bruke en vanlig blits som du håndholder via kabel eller trådløst til å piffe opp fargekontraster og fyllys.

Tenker du på å fullyse motiver rundt 1:2 eller større, så kan en ringblits eller dedikerte makroblitser være best.

Jeg bruker ofte en vanlig Nikonblits (bort fra kamera og manuelt styrt med liten styrke) når jeg går i skog og mark, mens jeg bruker Nikons macrosett når jeg er "dedikert" til makro.

Den du linker til koster så lite at det kan være et bra kjøp. Med flaks så er den kjempegod. Søk på nettet om du finner noen brukererfaringer og bilder med den.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å styre unna den "blitsen" du linker til, det er nemlig ikke en blits men heller et "LED lys som blinker".

Kjøp heller en billig ringblits slik som for eksempel denne. Jeg har tilsvarende modell men emd ett litt annet navn selv og den fungerer helt ypperlig til det aller meste. Ulempen er at den kun har ETTL automatikk og ingen mulighet til manuelle innstillinger annet enn "blitskompensasjon". Men man får som regel hva man betaler for og denne er helt grei og veldig enkel i bruk.

Lenke til kommentar

Det finnes varmhvite lysdioder som er meget gode. Blåhvite er billigere og mer effektive så de finner du i det aller meste skrammel fra kina.

Det er ikke spesielt vankelig å justere lysstyrken. Jeg holder på å designe et 30W lys som tilsvarer ca 100W halogen og har justerbar farvetemperatur og kloningsmulighet sånn at det kan måle temperaturen på det naturlige lyset og gi perfekt miksing av naturlig og kunstig lys.

Lenke til kommentar

Joda, enig i at LED lys er "på vei inn" i mange sammenhenger, også som lyskilder for foto/video. Men da snakker vi om kvalitetsutstyr i et annet prissegment.

Jeg har selv forsøkt et par "ringblitser" som er led lys og disse var ikke brukbare etter min mening. De billige variantene av ringblitser med gode gammeldags blitspærer derimot har jeg veldig god erfaring med. Derfor anbefaler jeg som jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...