Gå til innhold

Fra vista til XP.. Trenger hjelp. [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei hei..

Har sittet å lest litt her inne å ser at det er mange folk her med mye kunnskap, så håper noen her kan hjelpe meg.. :)

Har en Acer aspire one laptop med innlagt Vista, å vil gjærne legge inn win XP. Trodde det skulle være enkelt men har nå lest litt her inne å er ikke så sikker lenger.. ;)

Har hørt at wlan drivere kan være ett problem å enten finne eller få til å funke, Hva gjør jeg?

Å hvordan vet jeg om jeg trenger en sånn S-ATA driver??

Sliter litt med å finne drivere til min maskin inne på acer's side.. (acer aspire one ZA3) står det under den.

Er det noe annet jeg bør være obs på?

På forhånd takk for svar..

~Tweedy..

Endret av Tweedygirl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok i hovedsak to ting man må tenke på når man skal oppgradere / (ditt tilfelle) nedgradere operativsystemet sitt.

Man bør selvfølgelig formattere disken, og da er det greit med backup av de filer man ønsker å ta vare på!

Nr2. er absolutt drivere.

Om du allerede har en vista-installasjon oppe å kjøre, kan du finne navnet på de komponentene maskinen din har. Deretter kan du jo sjekke produsentens hjemmeside, om de kanskje har noen drivere liggende?

Kan desverre ikke hjelpe deg noe mer på driverfronten uten å ha det fulle produktnavnet til din maskin.

Ser de lister sine Acer Aspire One med AO**** (fire varierende tegn), på hjemmesiden sin.

Over til spørsmålet om SATA, så finner du det rimelig raskt ut når du prøver å sette i og starte fra en Windows XP plate. Maskinen vil gå i bluescreen om du mangler driveren!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar...:)

Fant det nå...

Da har faktisk du funnet ut mere enn meg, for jeg finner ingen steder jeg finner modelltype med AO foran... ??

Min maskin har modellnavn: AO751h.

Da er det vel bare å laste ned alle de driverne som står oppskrevet på min maskintype??

Så når det gjelder den derre SATA driveren så er det kansje lurt å laste den ned så jeg har den i fall maskina går i bluescreen?? :)

Endret av Tweedygirl
Lenke til kommentar

Nedgraderinger er noe herk, kan være mye man må passe på.

Vet ikke om du her helt nybegynner på dette eller har litt "skillz" (les: peiling), men jeg vil anbefale at du går gjennom denne guiden, som jeg selv brukte på en bærbar jeg hadde.

Guide til fra Vista til XP

Etterpå så er det bare å gå til Acer sin support sider og laste ned de driverne du trenger.

Rekkefølgen blir da Netbook -> Aspire One -> AO751h. Så får du alt av drivere og programvare listet opp.

Håper det var til hjelp, ellers er det bare å skrive.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Kansje lurt å sette opp en extra pc her så jeg kan lese samtidig som jeg prøver å få dette til.. :)

Har vel det man kan kalle "litt peil", har oppgradert stasjonær maskin med nytt OS flere ganger, men er første gang på laptop nå, å første gang jeg vil "nedgradere".

Når det gjelder nedlastning av drivere, så er det noen som er listet opp flere ganger, skal jeg da laste ned alle? (feks- camera, thoucpad og Wlan, er listet opp 2 og 3 ganger)

-Går det ann å lage en partisjon :D å flytte over filer jeg vil beholde eller? (if so, hvorden gjør jeg det)

Å en ting til, går det ann å legge den vistaen jeg har på maskina over på en penn/cd for evt senere bruk?

Ser at jeg nå spør som om jeg har null peil.. hehe, Men er bare litt mere redd for laptopen min enn jeg er for den stasjonære. ;p

~Tweedy.. ;)

Lenke til kommentar

Du bør nok gjøre alle forberedelser før du setter i gang; backup, drivere til XP osv.

En ting jeg må beklage over, glemte å si at du må velge riktig OS hos Acer. De har visst drivere for alle versjoner av XP (Home, Pro, osv.)

De er lagt ut etter leverandør/produsent, så du må laste ned de med samme produsent. En enkel måte å sjekke det på er å gå til Enhetsbehanding og se om infoen kommer opp der. Ellers kan du nok google etter detaljert spesifikasjoner for PCen din.

Ja fullt mulig å gå lage partisjon. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Vista men er det samme framgangsmåte, gjøres det via Diskbehanding. Følg denne guiden fra Din side, så klarer du det sikkert.

Om det går an å kopiere Vista vet jeg faktisk ikke. Hvis det går, må man kanskje ha en bootbar medium.

Lenke til kommentar

Da har jeg laget ny partisjon, å flyttet bilder og dokumenter over dit. (i tillegg til backup på minnepenn).

Har også lastet ned alle drivere, eneste jeg er litt usikker på er driveren til wlan. Der var 2 å velge mellom.

inne på enhetsbehandlig står dette: Atheros AR5007EG wireless network adapter

Realtek RTL8102/8103 family PCI-E FE NIC

Og de to driverne jeg hadde å velge mellom på acers side er: Atheros og Intel. Jeg valgte Atheros. Blir det rett tro?? :)

Lenke til kommentar

Oki, nå har jeg røvd alle tenkelige måter men får bare opp error når jeg prøver å gå inn på linken til nlite download i den guiden.

kommer inn på nlite sin hjemmeside men er flere valg der så aner ikke hva jeg gjør nå... :hmm:

Om det står IDE i BIOS, trenger ikke du tenke på SATA drivere :)

-

Ellers er det jo bare å kjøre på med en XP CD og se hva som skjer.

BlueScreen kommer før du har gjort noe som helst med disken din, så ingen fare å teste for å finne ut 100% sikkert om du har SATA eller IDE.

NLITE = Skaper rom for feil. I 99,9% av tilfellene trenger du ikke å nlite.

Ellers er det som du har blitt tipset om tidligere, å hente drivere som er tilpasset XP (vær sikker på dette!).

Er det flere av samme drivere der, kan det være forskjellige versjoner av samme driver eller forskjellige produsenter. Er det samme produsent så sjekker du versjon! Om det er forskjellige produsenter (Som WLAN kortet ditt) sjekker du (på samme måte som du sjekket produsent på WLAN kortet.) hvilken produsent av forskjellig hardware du har.

Du har gjort mye rett sålangt!

Pass på den partisjonen du har ting på, når du skal begynne å installere XP :)

(Og for all del ta vare på ALT på en sekunder backup.. Leste jeg minnepenn?)

Har også lastet ned alle drivere, eneste jeg er litt usikker på er driveren til wlan. Der var 2 å velge mellom.

inne på enhetsbehandlig står dette: Atheros AR5007EG wireless network adapter

Realtek RTL8102/8103 family PCI-E FE NIC

Det du sier her er at du har 1 vanlig ethernet kort fra Realtek og et WLAN kort fra Atheros! Så stemmer veldig bra med Atheros driver!

Lykke til!

Endret av xstnc
Lenke til kommentar

YEY!!! :thumbup:

Da var vista longe gone å xp funker fint.. :)

Tusen takk for all hjelp, hadde nok ikke klart det uten.. :love:

Tror alt er som det skal være nå, har lyd, bilde, å nett. Instalerte alle drivere untatt den SATA driveren, etter som jeg skjønte trengte jeg ikke den, eller?

~Happy Tweedy... :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...