Gå til innhold

Valgets kval - vårt første dSLR

Anbefalte innlegg

Jeg er redd dette er nok et spørsmål i kategorien "hvordan velge mitt første digitale speilreflekskamera". Jeg er nybegynner, min kone er litt mer erfaren og har et analogt speilreflekskamera. Vi har altså litt forskjellige utgangspunkt. Etter en god del tenking på hva vårt behov er, budsjett og tilbud står valget vårt mellom to kameraer, Nikon D90 og Canon EOS 550D. Jeg har blitt fortalt at dette ikke er sammenlignbare kameraer, og at D90 heller burde sammelignes med EOS 50D. Det stemmer sikkert, men 50D ser ikke ut til å være enkelt tilgjengelig lengre (jeg vil kjøpe kameraet i Østerrike) og 60D som kommer nå knuser budsjettet. Vi har ikke noe "legacy" utstyr som binder oss til merke.

Hvis jeg unnlater å nevne punkter hvor kameraene kan oppfattes som like god, så er min subjektive liste over forskjellene her (sikkert mange som vil protestere her :-):

550D er raskest

550D har bedre HD video-funksjon

550D ca. 2 år nyere (hvor viktig er det?)

550D er litt rimeligere med kitobjektiv 18-135 sammenlignet med D90 18-105

D90 er generelt noe mer brukervennlig

D90 har LCD display på toppen som gjør betjeningen enklere

D90 er et mer avansert kamera

Nikon har generelt bedre objektiver (fortalte en selger meg)

Jeg setter veldig pris på innspill og tanker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon har generelt bedre objektiver (fortalte en selger meg)

Akkurat det er det delte meninger om. Særlig i den prisklassen som du opererer i.

Men bortsett fra det så har du nok oppsummert det ganske så bra. Jeg synes byggekvaliteten på D90 er bedre enn på 550D, mens EF-S 18-135mm virker mer solid enn Nikkor 18-105mm.

Du har ikke vurdert D90 med AF-S 16-85mm istedet da? Da får du et vesentlig bedre objektiv og et kamera som vil kunne glede dere lenge.

550D er dog et bedre valg hvis video er viktig. Den kan kombineres med EF-S 15-85mm for å få best mulig bildekvalitet innenfor rimelige grenser.

Lenke til kommentar

Selv om jeg nesten må regnes som Canonist (har 550D og 350D + noen eldre analoge), så synes jeg valget primært bunner i to forhold.

1. Hvilket av kameraene man føler er best ergonomisk. For enkelte, som undertegnede, betyr dette lite - jeg synes de fleste kamera fungerer bra ergonomisk for meg personlig. Men for andre er det slik at noen kamera fungerer ikke og andre fungerer. Dog kan det hende at fruen og deg har ulike preferanser her.

2. Om video er viktig. Om video er viktig - så bør man være klar over at selv om kvaliteten er glimrende, medfører ergonomi, dårlig/treg AF og fokusstøy (etc) at man må lære seg mer manuell måte å arbeide på enn ved dedikerte videokamera.

Ellers er byggkvaliteten på 550D bra nok i massevis. Men prøv de ut - når kamera egentlig er så like er det nesten eneste mulighet til å komme fram til et valg.

tomsi42 sitt forslag om 550D med Canon EF-S 15-85 stiller jeg meg bak - en god startkombinasjon.

Er video svært viktig kan man også vurdere Sony A33/A55. Selv om dette ikke er dSLR i tradisjonell forstand, er det kamera som er bra på videobiten.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for innspill! Da skal vi også vurdere hhv. EF-S 15-85/AF-S 16-85 som en start på objektivfronten (faktisk er det 18-55 som er objektivet 550D leveres med i de fleste tilfeller og som pakke ser ut til å falle rimeligst ut her til lands, men vi tror ikke dette er et bra sted å starte).

Er det noen av dere som har meninger om hva betydningen er av alderen på D90 ift. E550? Jeg er litt sketisk til tilsynelatende "gammel" teknologi, men det er jo ikke sikkert dette gjelder når vi snakker om disse kameraene.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle D90 gammel, selv om den har vært på markedet en god stund. Men da den kom, så var den state of the art og kan fortsatt hamle opp med de fleste. Med kun et unntak - video.

Det kommer nok en ny utgave om ikke alt for lenge; litt flere piksler (ikke viktig) og med en del bedre video (kan være viktig). Men da blir det en del dyrere.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har meninger om hva betydningen er av alderen på D90 ift. E550? Jeg er litt sketisk til tilsynelatende "gammel" teknologi, men det er jo ikke sikkert dette gjelder når vi snakker om disse kameraene.

Det er ikke gammel teknologi etter min mening. Den viktigste delen av et kamera er jo sensor - og der går utviklingen relativt sakte. Og når D90 hadde så glimrende sensor da den kom - så holder den mål også i dag. Fokusmotorer, AF-fokus, speil, prisme etc er jo i realiteten "eldgammel" teknologi.

Det er faktisk på områder som video utviklingen har vært størst de siste årene - utenom det holder de fleste 2 år gamle kamera god følge.

Lenke til kommentar

Det er vel kun årets sensorer som er om enn merkbart bedre enn D90 sammen med Nikons støyfjerning, så med tanke på bildekvalitet har det absolutt tålt de to-tre årene det har vært ute. 550D er også et bra kamera. Dog med mer fokus på detaljer og cropping i etterkant pga dets høye pixeltall. I mine øyne er Canon mer brukervennlig enn Nikon, med bedre menyer og et mer oversiktelig panel. Iallefall i dette tilfellet. Menyen til D90 er i mine subjektive øyne helt utdatert og rotete (se bilde). Planlegger du bilder i dårlig lys, eller bilder som må tas kjappt (da høy ISO) så er nok D90 det beste alternativet. Til daglig bruk så tror jeg du vil ha det lettere med 550D om du aldri har vært borti speilrefleks før.

Ser at A33/55 er nevnt, det du får ekstra her kontra de to over er en skjerm du kan bruke til å ta bilder (brukbar liveview med kjapp af), kombinert med facerecognition er dette kjempegreit for å ta gode bilder av små barn om det skulle være noen hos dere, enormt mye raskere seriebilder med opptil 10 bilder i sekundet, merkbart bedre på iso enn 550D men her er nok D90 på høyde. Samt en lynkjapp AF på video. Dog vil dette koste mer så om dere vil ta dere råd til dette er jo deres vurdering.

post-102474-1284488137,933_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt D90 i to år nå og tatt ca. 7000 bilder med det. Her om dagen fikk jeg ta og føle på 550D som kollegaen min har kjøpt seg. Det var mer plastfølelse på 550D. D90 har mer gummi og føles bedre bygget. Du burde dra til en butikk og nevle litt på disse to kameraene.

Jeg for min del synes displayet på toppen er helt uunværlig. Da jeg først var blitt vant med det kunne jeg ikke tenke meg et kamera uten. Dessuten har 550D kun ett kommandohjul. D90 har to kommandohjul som jeg synes er et must. Videoen på D90 suger big time da. Her er 550D flere hakk bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...