missmoss Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Jeg har lyst å skaffe meg en dreambox, men samboeren min mener at dette er ulovelig. Økokrim driver å nøste opp de som har dreambox, og at de jobber med å få kryptografien sterkere for å unnga dreamboxbølgen. Noen som vet noe om dette?? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Dreambox brukt som en ren tuner er ikke ulovlig. Det som er ulovlig er når man begynner å cracke koder og bli medlem i diverse webringer som deler koder etc. Dreambox er faktisk en veldig god tuner, litt ømfindtlig på signalstyrke men fullt på høyden med de beste. Endret 14. september 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Det høres veldig merkelig ut. Jeg tviler sterkt på at en Dreamboks i seg selv er ulovlig, men det er selvsagt ikke lov å bruke den til å se TV med pirat-kopierte dekoderkort eller til å dele opptak med andre. Lenke til kommentar
missmoss Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Men stemmer det at Økokrim jobber med å nøste opp i alle som deler koder i et nettverk? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Aner ikke, men det er slett ikke umulig. Jeg regner med at både Viasat og Canal Digital er veldig på hugget for å slå ned på slik virksomhet. Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Vet ikke om Økokrim driver med dette, men folk bak CD og Viasat er litt på hugge inne på digsat.net. http://dbfiles.nu/testsite/wbb309/index.php?page=Thread&postID=226317 EDIT: DB i seg selv er ikke ulovlig. Endret 14. september 2010 av RePaC Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 EDIT: DB i seg selv er ikke ulovlig. Ikke ulovlig, men likevel i strid med brukervilkårene hos CD og Viasat, som enkelt sagt sier noe sånt som at mottaker skal være godkjent av dem. At kortdelingsnettverk kommer i a) tv-selskapenes og deretter b) Politi/Økokrim sitt søkelys er godt mulig, for ikke rett og slett å si veldig sannsynlig. Men Dreambox'er brukt som vanlig tuner, med ett gyldig kort i hver tuner, enten med fysisk CAM eller software-cam er neppe noe som blir slått ned på. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 EDIT: DB i seg selv er ikke ulovlig. Ikke ulovlig, men likevel i strid med brukervilkårene hos CD og Viasat, som enkelt sagt sier noe sånt som at mottaker skal være godkjent av dem. At kortdelingsnettverk kommer i a) tv-selskapenes og deretter b) Politi/Økokrim sitt søkelys er godt mulig, for ikke rett og slett å si veldig sannsynlig. Men Dreambox'er brukt som vanlig tuner, med ett gyldig kort i hver tuner, enten med fysisk CAM eller software-cam er neppe noe som blir slått ned på. CD og Viasat har ingenting å si i saken om hvilken dekoder du benytter som bruker. Disse leverandørene leverer en tjeneste, du kan selv som bruker velge sluttbruker utstyr. Så nei, bruk av DB og Ipbox osv er ikke ulovlig. Mine foreldre har Ipbox med 2 tunere, dette for funksjonaliteten og muligheten til å ta inn utenlandske kanaler fra Astra. De betaler for pakkene som de får inn. Eneste som er ulovlig i sammenheng med disse dekoderene er når du begynner med cardsharing. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 CD og Viasat har ingenting å si i saken om hvilken dekoder du benytter som bruker. Disse leverandørene leverer en tjeneste, du kan selv som bruker velge sluttbruker utstyr. NEI, du kan IKKE selv velge sluttbrukerutstyr. Prøv selv å bestille abonnement hos CD eller Viasat, og si at du skal bruke det i en Dreambox (eller uten å oppgi hva slags tuner du har) -du får garantert ikke tegnet noe abonnement. Avtalevilkårene er klare, og verken Dreambox eller IPbox er godkjent av CD og/eller Viasat. Kunden skal kun benytte satellittmottaker som er godkjent av Viasat. ...kunden skal normalt eie eget utstyr, som skal være godkjent av CD. Så nei, bruk av DB og Ipbox osv er ikke ulovlig. Det er jo akkurat det jeg sier i forrige innlegg: Det er ikke brudd på norsk lov, men på avtalen mellom deg og programleverandøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå