Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen nekter å skru seg på etter installasjon av speedfan 4.40

Anbefalte innlegg

I går kveld installerte jeg speedfan 4.40 (fra TPB.org), jeg la merke til at skjermkorte mitt var litt for varmt (typ 60 grader) så jeg bestemte meg etter noen minutter for å ta av kabbinettet å sette ei vifte inn mot pcen.

Sirka 10 sekunder senere skrur pcen seg av uten videre (stod på skjermen at den gikk i Power Saving Mode før den slukkna helt), og siden da har jeg ikke klart å få den på igjen.

ON knappen funker helt fint, men det virker som jo varmere pcen er, jo fortere skrur den seg av igjen. Først da jeg skrudde på pcen i morrest kunne jeg logge inn, men den skrudde seg fort av igjen, og etter det begynte den å skru seg av tidligere igjen.

Jeg prøvde å starte pcen i sikkerhetsmodus, og da kommer det opp en skjerm som viser hvilke filer pcen setter i gang eller noe. (win32 blablabla), veldig mange sånne filer :p

Men midt iblandt de filene ser jeg plutselig speedfan, og noen sekkunder senere skrur pcen seg av igjen.

Merk at jeg må vente i flere timer før pcen i det hele tatt klarer å komme seg til sikkerhetsmodus før den skrur seg av. Om jeg prøver før den er "nedkjølt" skrur den seg av rett etter at jeg har valgt hvordan den skal starte (normalt, sikkerhetsmodus, med nett etc.)

Jeg tror hvertfall det er speedfan som er problemet, og at jeg må få slettet det, om ikke tilbakestilt pcen UTEN å logge inn.

Takker for alle svar og all hjelp på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvde nettop å starte pcen igjen og det sto noe om at "One of your disks need to be scanned for consistency". Så begynte den å scanne no greier før den skrudde seg av igjen...

Noe jeg leste fra google tyder på at hovedkortet kan være defekt , eller annen maskinvare. Er det noen måte jeg kan finne ut dette på?

Lenke til kommentar

Det er trolig nok ikke Speedfan som er årsaken til problemene dine, da pcen ved oppstart skal spinne viftene med normal hastighet.

Har du overklokket? I såfall klokk ned.

Symptomene som blir gitt beskriver dog problemer med harddisken, dette kan også være malware / virus så jeg anbefaler deg at du prøver å starte pcen i sikkerhetsmodus med F8.

Lenke til kommentar

At PCen skrur seg av kan skyldes at CPU eller PSU (strømforsyningen) blir for varm. Normalt vil ikke en PC skru seg av om skjermkortet blir for varmt, og når du sier at skjermkortet ditt var litt varmt, ca 60 grader, er ikke altfor varmt. Hva som betegnes som for varmt for et skjermkort kommer an på hvilket skjermkort det er snakk om. De fleste skjermkort tåler faktisk helt opptil 110 garder før det blir kritisk, og som regel vil de klokke seg ned innen den tid.

Mine to GTX 460 kort ligger på ca 31 - 36 grader uten belastning, under spilling kan de komme opp i ca 80 grader (Crysis Warhead). Selv den temperaturen er ikke farlig selv om den ikke er ønskelig.

Hvis derimot en CPU kommer så høyt vil den enten klokke seg ned eller PCen vil slå seg av for å beskytte CPUen. Men det er litt vanskelig å gi deg noen råd her fordi du ikke opplyser noe om hardwaren din, hovedkort, CPU, skjermkort, PSU etc.

Men som sagt, PCen vil garantert slå seg av hvis CPU (prosessor) eller PSU blir altfor varm. I begge tilfeller vil det ikke være mulig å slå PCen på igjen før komponentene er kjølt tilstrekkelig ned.

Du kan sjekke temperatur på CPU i BIOS, hvor avhenger av hvilket hovedkort du har. Burde være noe som heter Hardware Monitor (i BIOS til de fleste Asus hovedkort) eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

650 WAT er strømforskyninga på.

Viftene snurrer og går helt til strømmen går.

Ingen grønne lys på hovedkortet, har aldri lagt merke til noe sånt før heller.

prøver å teste PSU'n litt nå, updater snart

EDIT: Merk det konstant er 5volt ut av strømforskyningen selv om pcen er avslått

Endret av oKsidus
Lenke til kommentar

650 WAT er strømforskyninga på.

Viftene snurrer og går helt til strømmen går.

Ingen grønne lys på hovedkortet, har aldri lagt merke til noe sånt før heller.

prøver å teste PSU'n litt nå, updater snart

EDIT: Merk det konstant er 5volt ut av strømforskyningen selv om pcen er avslått

Det er 5V standby spenning, alle PSU har det. Hovedkort har normalt et grønt LED lys som er 5V standby spenning. Men selv om ditt HK har det, kan det være noe galt med 12V, som du absolutt trenger for å starte PCen. Ser du noe som minner om et LED hvor det står noe om 5V STBY eller noe slikt?

Hvilket merke er den PSUen?

Lenke til kommentar

12 volten er der den også, helt til pcen er slått av.

Ser ingenting som kan minnne om et LED eller noe slitk.

SWEEX er merket til PSUen.

Begynner å tvile her nå på at det er strømforsyningen. Alle tips til flere måter å feilsøke forskjellig maskinvare er behjelpelig.

Pcen oppfører seg helt likedan uvesentlig om hardisken er koblet til eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå sier du ikke noe om akkurat hvilken modell det er snakk om, jeg snoket litt på nettet og fant egentlig ikke så veldig mye positivt om den PSUen der.

Blant annet nevener en test dette:

I bruk

Strømforsyningen har helt normale fysiske spesifikasjoner, og byr ikke på problemer under installering.

Løsningen med en radial vifte er spennende og annerledes, men vi ble ikke imponert. Under drift merket vi først at luften den blåste ut ble varm, før også selve strømforsyningen ble meget varm. Vi opplevde også at ATX-kontakten allerede ved 500 W belastning begynte å bli varm. Dette er et kjent problem ved større belastninger, men da snakker vi 800-1000 W, ikke så lavt som 500 W.

Kablene har ikke kabelstrømper, noe man nesten skulle tro og håpe at var standard nå. Kablene til PS040 er ikke en gang stripset sammen, noe som resulterte et 90-talls kabelkaos i kabinettet vårt under testing. Dette sørger for at luftstrømmen i kabinettet blir dårligere, i tillegg til at det skaper kaos.

Er det denne PSUen du har?

Lenke til kommentar

Det er litt urovekkende at du har måtte reinstallere Bios, noe som kan tyde på at det er et alvorligere underliggende problem der.

Strømforsyningen uroer meg litt, anbefaler at du får sjekket spenningene enten via speedfan , everest , hwmonitor eller annet program, du har jo også mulighet for å teste via occt perestroika og da anbefaler jeg at du tar en psu test med en gang. Stopper maskinen å fungerer kjøper du deg en ny psu med en gang.

Lenke til kommentar

Det er litt urovekkende at du har måtte reinstallere Bios, noe som kan tyde på at det er et alvorligere underliggende problem der.

Strømforsyningen uroer meg litt, anbefaler at du får sjekket spenningene enten via speedfan , everest , hwmonitor eller annet program, du har jo også mulighet for å teste via occt perestroika og da anbefaler jeg at du tar en psu test med en gang. Stopper maskinen å fungerer kjøper du deg en ny psu med en gang.

Speedfan er utifra det jeg forstår et program som legger seg i biosen for å kunne styre med vifte hastighet og temperatur. Selve programmet var det underliggende problemet da det startet automatisk med en gang jeg startet pcen.

Når jeg fikk fjernet det fra BIOS var problemet løst, virker ikke verre enn det. også ettersom problemet oppstå rett etter at jeg instalerte speedfan.

EDIT: og hadde du lest hele tråden Malvado ville du sett at jeg testet spenningen på PSU'n, og den var helt fin :)

Endret av oKsidus
Lenke til kommentar

1 ) Speedfan er utifra det jeg forstår et program som legger seg i biosen for å kunne styre med vifte hastighet og temperatur. Selve programmet var det underliggende problemet da det startet automatisk med en gang jeg startet pcen.

Når jeg fikk fjernet det fra BIOS var problemet løst, virker ikke verre enn det. også ettersom problemet oppstå rett etter at jeg instalerte speedfan.

2 ) EDIT: og hadde du lest hele tråden Malvado ville du sett at jeg testet spenningen på PSU'n, og den var helt fin :)

1 - Speedfan legger seg ikke inn i bios. Bios er et selvstendig firmware interfas og er akronim for Basic Input / Output System. Du skrev selv at når du oppdaterte bios så ordnet problemet seg, du nevnte også at du hadde lastet ned Speedfan fra TPB noe som ikke er et sjakktrekk med tanke på trojanere etc. Om Bios har blitt modifisert nettop pga dette så er det neppe pga originalversjonen av Speedfan som du for øvrig kan laste ned her : www.almico.com

2 : Og joda, jeg har lest hele tråden, men kan ikke se at du har testet PSU på en ordentlig måte, har du i såfall brukt Multimeter? Hvordan gikk du fram for å stressteste den? Har du noen grafer på spenninger?

Anbefaler deg på nytt å ta en ordentlig test av PSU'en din, last ned OCCT Perestroika og kjør psu testen for sikkerhets skyld.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...