Gå til innhold

Trenger hjelp med oppkobling!?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ett par ting jeg gjerne skulle koblet sammen på en best mulig måte.

Jeg har ett samsung hjemmekino annlegg, en ps3 og en canal digital dekoder som

jeg gjerne vil koble sammen til tv, men sliter med å få dette til og fungere.

Kunne noen hjulpet meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tegningen kan fungere, men på enkelte TV-er kan det være vanskelig å få lyd fra eksterne enheter ut av en lydutgang på TV-en. Jeg ville droppet kabel fra lydutgang på TV til hjemmekinoforsterker, og heller lagt lydkabler direkte fra dekoder til hjemmekinoforsterker, og fra spillkonsoll til hjemmekinoforsterker.

Dersom hjemmekinoforsterkeren også har to HDMI-innganger og fungerer som HDMIswitch for både lyd og bilde, kan man klare seg med tre HDMI-kabler:

- Fra utgang på dekoder til inngang på hjemmekinoforsterker,

- Fra utgang på spillkonsoll til inngang på hjemmekinoforsterker

- Fra utgang på hjemmekinoforsterker til inngang på TV.

Lenke til kommentar

Er det noen som helst utgang kun for lyd på PS3? (jeg har ikke sjekket)

Jeg husker at det var en optisk utgang på PS-2-, men husker ikke om den var til lyd eller noe annet... Dersom lydutgang IKKE finnes på PS3en, så vil du ved å unnlate å ha lydkabel fra TV til forsterker, kun få PS3-lyd fra TV-høyttalerene, ikke fra hjemmekinoanlegget.

Fordelen med å koble all lyd via TVen (dersom det går ann) er at du slipper å skifte kanal på forsterkeren hver gang du skal bytte mellom TV(dekoder) og PS3.

Kort sagt: Det du ser på på TVen er den lyden som kommer fra høyttalerne.

Lydutgangen fra TVen kan være

- Optisk

- Rød/Hvit phono

eller

- 3,5mm jack(hodetelefonutgang) til 3,5mm jack eller Rød/Hvit phono (inngang) på hjemmekinoforsterkeren.

Lenke til kommentar

Kjempe bra svar og hjelp her. Men jeg er litt smålig forvirret, hva

må jeg gjøre for å kjøre all lyd ut fra hjemmekinoanlegget. Jeg mener også

at annlegget kun har en hdmi utgang, men den har optisk og scart koblinger også.

Jeg skal dobbelt sjekke dette hjemme senere, og prøve meg litt frem :)

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Du vil få lyd på hjemmekinoanlegget uansett om du følger det jeg har tegnet eller Svinks sin anbefaling, MEN:

Ved å følge Svinks sin anbefaling vil du måtte skifte kanal(aktiv inngang) på hjemmekinoforsterkeren hver gang du ser på TV og så plutseli skal spille playstation.

Du sier at anlegget kun har én hdmi-utgang, går derfor ut ifra at hjemmekinoanleggets forsterker også er en DVD/BlueRay-spiller.? Denne HDMI-utgangen kobles mot TV, dette for å se DVD/BR.

HDMI-utgangen på PS3en kobles mot TVen.

Denne kabelen sender både bilde og lyd, derfor lurer jeg på om det eksisterer en ren lyd-utgang fra PS3en. Hvis "ja, det er en lyd-utgang på PS3en", så kan denne kobles rett i hjemmekinoforsterkeren, slik Svinks har skrevet, men da vil du som tidligere nevnt måtte skifte kanal(aktiv inngang) på hjemmekinoforsterkeren når du skal bytte mellom å se på TV og spille Playstation.

Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg: Koble etter tegningen jeg laget. Bruk den optiske utgangen på TVen (dersom TVen har en) til å sende all lyd som kommer inn til TVen (dekoder og PS3), videre til forsterkeren, ut gjennom høyttalerne og inn i øregangene dine. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...