Gå til innhold

Netthandel - Noe funksjonalitet dere savner?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg jobber med netthandel i et webutviklingsselskap, og ønsker å høre litt med hardware-grasrota om det er noe funksjonalitet dere savner hos de mest kjente nettbutikkene? Tenker da på mpx / komplett, men også www.multicom.no, www.ps.no, www.netonnet.no, www.netshop.no osv.

 

Ett eksempel: jeg har vært på jakt etter en laptop med 7200 rpm harddisk, og har satt det som et krav. Desverre finnes det per idag ingen nettbutikker hvor man kan få et utvalg basert på HDD'ens hurtighet, og jeg må drive og lete manuelt igjennom alle til jeg finner de.

 

Noe annet dere syntes kunne vært hendig å ha på disse nettbutikkene? f.eks en veiviser for å finne hardware (basert på pc modell, produsent, hovedkort+++) ? Åpen for alle innspill, ingen idèer er for far fetched ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muli dette finnes hos noen nettbutikker, men gennerellt savner jeg ivertfall én ting:

 

Når du skal kjøpe noe som koster mye, så hender det at man vil leite rundt i flere nettbutikker etter varen(e) for å sjekke priser osv. Det hender også at man finner det man leter etter, men så vil man ikke handle akkurat nå, kansje man er i tvil eller noe.

 

Det jeg vil fram til er at det hadde vært hendig med en "lagre handlekurv til senere annledning"-funksjon, sånn at neste gang jeg logger på, så slipper jeg å lete fram di samme varene på ny.

 

Er du med? :)

Lenke til kommentar

Det som raristam skriver over her med lagring av handlekurv er en fin funksjon. cdon har denne funksjonaliteten såvidt jeg vet. ellers så har jo komplett.no litt utvalgskriterier når man går inn på en kategori. feks laptops. her kunne det nok fint ha vært flere kriterier slik som hddspin, ram-størrelse etc.. når det kommer til hovedkorttype så er jo dette kanskje for spesielt interesserte og dette kriteriet kan jo samtidig bli et virrvarr da det finnes utallige ulike hovedkort...

 

samtidig er det prima med forslag til tilbehør for ulike produkter. la oss ta laptop igjen, forslag til mus, bæreveske osv.. uten at dette blir et forstyrrende element selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

samtidig er det prima med forslag til tilbehør for ulike produkter. la oss ta laptop igjen, forslag til mus, bæreveske osv.. uten at dette blir et forstyrrende element selvfølgelig.

Peiser på med mer her.

Forslagene om tilbehør som ikke produkt spesifikt men kategori spesifikt, altså hurtiglinker til mus, bærevesker, eksterne disker osv osv.

Lenke til kommentar

Hmmm, her er det sikkert mye som kommer fram iløpet av dagen.

Personlig syns jeg ditt forslag om sortering/filtrering basert på kundes ønske hadde vært greit, som fjerne alle pc'r med mindre enn 4GB ram, oppløsning lavere enn 1600x900, max 16", med SSD. Skikkelig sortering/filtrering med andre ord.

 

Handlevogner er greit nok, men siden prisene varierer så mye fra uke til uke er det like greit at det ikke funker. Da kan man benytte handlelista til prisguide.no. Da får man ihvertfall med seg hvem som er billigst.

 

Direkte linker til produsenter hadde vært greit.

 

Tilbehørsfunksjonen burde utvides. Det er ikke alle nettbutikker som er like flinke der. Kan medføre mersalg.

Kommer sikkert på mer etterhvert

Lenke til kommentar

- Hva med en "input form" for hvert produkt så man kan raskt sende inn spørsmål vedrørende det bestemte produktet man ser på.

 

- Hva med hurtiglinker på hovedsiden til eventuelle handlelister man har lagret og delsummer og totalsummer av dette uten at man gå til en bestemt side for å nå disse.

 

- Hva med å liste opp de nyeste produktene de har fått inn, slik at man vet hva som har dukket opp i det norske markedet.

Lenke til kommentar

 

Handlevogner er greit nok, men siden prisene varierer så mye fra uke til uke er det like greit at det ikke funker.

 

 

Bull-tull, hva med at prisene oppdaterer seg mens varene ligger i handlevogna også da? Gjerne med beskjed om at "Denne varen har endret pris siden sist gang du logget på" eller noe sånnt...

 

 

I tillegg: Det som fwj___ skrev om "input form" hørtes lurt ut! *thumbs up*

Lenke til kommentar

Som nevnt over er søke/filteringsmulighetene alt for dårlige i nettbutikker. Det burde f.eks. være lett å finne minne som har 2*4GB brikker (og ikke 4*2). Ett annet eksempel kan være å finne en skjerm med f.eks. oppløsning på 1600*1200 eller større uavhengig av antall tommer.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at dere bør sjekke ut alle funksjonene prisjakt.nu har.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353

 

Jeg har helt gått bort fra å bruke prisguiden til å finne det jeg skal ha, da prisjakt har så mange flere alternativer til å søke, bruker bare prisguiden for nettopp pris.

 

En nettbutikk som har et tilsvarende avansert søkesystem hadde vært en nytelse å bruke.

Lenke til kommentar

 

Ett eksempel: jeg har vært på jakt etter en laptop med 7200 rpm harddisk, og har satt det som et krav. Desverre finnes det per idag ingen nettbutikker hvor man kan få et utvalg basert på HDD'ens hurtighet, og jeg må drive og lete manuelt igjennom alle til jeg finner de.

 

Når det gjelder filtrering så har nok de fleste systemene mulighet til å filterer på hva som helst, som hdd-hastighet, minnekonfigurasjon (2x2GB eller 1x4GB ved 4GB f.eks), skjermoppløsning uavhengig av størrelse, etc etc - kun fantasisen setter grenser. (Webmercs har iallefall dette, og ville bli overrasket om ikke de andre også har dette)

 

Problemet er hvor skal disse dataene komme ifra? - noen må gå igjennom 1000 stk bærbare PCer og sette hvilke som har 4200, 5400 eller 7200rpm - og dette gjelder selvsagt også ikke bare bærbare pc'er - da er man avhengig av å kjøpe et datagrunnlag som inneholder dette som f.eks CNET (som komplett bruker) - men med 100.000 produkter og en utskiftning på noen tusen produkter pr mnd så koster dette en del hundre tusen i året, og da skal man være av en viss størrelse for å forsvare kostnaden.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Hva som følger med i bundle når man kjøper skjermkort - HK osv er alltid flott. Sist jeg kjøpte skjermkort og HK, fulgte det med 2 CD-keys av DIRT (2?) - dette var ikke nevnt på noen av produktene, og spillet har vel for mange en verdi på 3-400?

 

Bærbare PCer bør man kunne velge:

- Oppløsning

- Vekt

- Batteritid

- RAM

- Skjermkort (evnt. kategori dedikert skjermkort)

- HDD hastighet (evnt SSD)/størrelse

Lenke til kommentar

En ting jeg har irritert meg over er hvordan demovarer er listet. For å ta Komplett.no som et eksempel så er det sikkert lurt å se litt på et noen småting.

 

1. Kategoriene er ikke de mest innlysende.

 

2. Datostempling kanskje? Det virker som det ofte er en "utdatert" pris på demovarene, og kanskje hvis det var merket med når den ble priset ville kunder kunne vurdere om de kan spørre om ny vare. Jeg tror dette kunne hjulpetnettbutikker med å blitt kvitt mange flere demovarer.

 

I tillegg er spesifikasjonene ofte ganske dårlig listet. Eksempel: (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585628)

 

De bør nok også vurdere litt hva de gjør med maskiner som har Vista installert. Jeg ville aldri kjøpt en demomaskin med Vista, og betalt fullpris for det, men hadde kanskje vært interessert i maskinen med win7 eller uten OS.

 

3. Når dere tilbyr 32-bit vs. 64-bit S (f.eks. windows 7) og OEM-versjoner burde det kanskje stå en liten forklaring? Usikker på denne bare slenger ut ideen. For å spare kundeservice for de potensielle ganske negative epostene :) .

 

4. Ja takk til flere sorteringsvalg, og ja til "avansert"-knapp. Så dere ikke skremmer bort de "vanlige" kundene deres.

 

Det var det jeg kom på i farten. Får legge til mere hvis jeg kommer på noe.

 

/poks

Lenke til kommentar

Støtte for paypal :)

 

De fleste løsninger har støtte for payment gateways, så det er stort sett bare å legge til Paypal. - Problemet er at Paypal tar en del mer i månedsavgift for å være "tilkoblet" - samt nesten dobbelt så høy provisjon som teller har på Visa/MC clearing, så det er lite trolig at en norsk nettbutikk for lavmarginvarer ønsker å bruke det :)

Lenke til kommentar

Ja, ifølge paypals egne sider (såvidt jeg kan se), er deres kommisjon på 1.9 til 3.4% + 2.80NOK per transaksjon. Altså nettsidene som evt. støtter paypal må betale dette når noen bruker paypal til å handle på deres side.

 

Uansett, som forbruker, så ønsker jeg å bruke paypal, så håper noen nettbutikker seriøst vurderer å la meg gjøre det :)

Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Jeg jobber med netthandel i et webutviklingsselskap, og ønsker å høre litt med hardware-grasrota om det er noe funksjonalitet dere savner hos de mest kjente nettbutikkene? Tenker da på mpx / komplett, men også www.multicom.no, www.ps.no, www.netonnet.no, www.netshop.no osv.

 

Ett eksempel: jeg har vært på jakt etter en laptop med 7200 rpm harddisk, og har satt det som et krav. Desverre finnes det per idag ingen nettbutikker hvor man kan få et utvalg basert på HDD'ens hurtighet, og jeg må drive og lete manuelt igjennom alle til jeg finner de.

 

Noe annet dere syntes kunne vært hendig å ha på disse nettbutikkene? f.eks en veiviser for å finne hardware (basert på pc modell, produsent, hovedkort+++) ? Åpen for alle innspill, ingen idèer er for far fetched ;)

 

Kompletts handlekurvfunksjonalitet er second to none. Du kan lagre flere handlekurver, tracke varer, den registrerer prisendringer i % over tid osv. Kjempefornøyd.

 

Ellers har jeg et enkelt ønske: en lenke som åpner Google-søk på produktnavnet i ny fane. Jeg googler 99% av alt jeg finner i nettbutikker, og alt som gjør dagen lettere for meg setter jeg pris på.

 

En litt mer komplisert sak hadde vært en "budsjettfunksjon", selv om de fleste avdelingsledere sikkert ville nektet å implementere noe sånt i nettbutikken sin ;)

 

Et eksempel:

 

Jeg forteller systemet at jeg har 10 000,- å bruke, for så å plukke komponenter. Systemet holder meg så kontinuerlig oppdatert på totalprisen, og gir meg en advarsel når jeg tipper over grensen, eller om jeg velger produkter som ikke er kompatible med hverandre. Når jeg så går til handlekurven etter å ha brukt opp mine 10 000,- gir den meg for hver varelinje et forslag til et BILLIGERE produkt dersom jeg er over budsjett, og et DYRERE produkt dersom jeg er under budsjett. Kanskje til og med et alternativt, bedre oppsett?

 

Bare en idè. Hvor stor verdien av det ville vært i praksis vet jeg ikke, men det ville vært en stilig funksjon :) Hvis systemet da i tillegg kun foreslo varer som hadde en viss brukerscore, eller testvinnere, så ville det plutselig vært gull verdt.

 

En glad nettbutler a là Ikeas Anna ville jo også vært stillig :D

 

"Hei, jeg ser at du er i ferd med å sette sammen en ny datamaskin. Har du husket kjølepasta?"

Lenke til kommentar

En glad nettbutler a là Ikeas Anna ville jo også vært stillig :D

 

"Hei, jeg ser at du er i ferd med å sette sammen en ny datamaskin. Har du husket kjølepasta?"

 

Høres ut som en jævla binders!

 

Det står forøvrig "kunder som handlet dette produktet kjøpte også..." nederst på siden. Det fungerer stort sett greit.

post-8559-1284551950,8164_thumb.jpg

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

 

Høres ut som en jævla binders!

 

Det står forøvrig "kunder som handlet dette produktet kjøpte også..." nederst på siden. Det fungerer stort sett greit.

 

Hehe, vel.. til forskjell fra bindersen funker faktisk IKEAs Anna bra.

 

"Kunder som handlet dette produktet kjøpte også.." er greit nok det, men det er ikke en ny funksjon, og den er sjelden særlig intelligent. Jeg vil ikke vite hva folk flest kjøpte, jeg vil vite hva som er det beste tilbehøret til det JEG er i ferd med å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...