D02 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 hei. jeg kjøpte en Lacie hardisk til å bruke på skolen, men når jeg kobler den til skjer ingen ting. den funker på alle datane jeg har prøvd, men ikke skole-pc'en som har xp(vet ikke om det skal ha noe å si. det står bare at den funker på windows:/) noen som vet hva problemet er? er denne datalæren vet ikke hva problemet er og ikke han på ekspert heller. så vet ikke om den ikke støtter xp eller hva det er. noen som vet? takker for alle svar Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Har du sjekket at ikke skole-pc'n har en nettverksdisk som har den diskbokstaven som usb-disken din "vil" ha? Hvis f.eks skole-pc'n har en "fellesdisk" "G:\" via nettverk og din usb "vil ha" "G:\", så får du konflikt. Det kan i såfall ordnes på to måter: 1.) Gå inn i diskmanager og fysisk forandre diskbokstav til usb-disken. 2.) Remap nettverksdisken. Begge løsninger krever adminrettigheter, så om du/dere ikke har det, kommer du vanskelig noen vei. Et "workaround" kan være å koble på 2-3 minnepinner først for deretter å koble på din disk for å "tvinge" den til å velge en høyere diskbokstav. Om disken heter "LaCie" Western Digital" eller "Kåre" har ikke noen betydning så lenge den holder seg til "mass media" standard. Noe de aller fleste disker i dag gjør, inkl LaCie. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Har du sjekket at ikke skole-pc'n har en nettverksdisk som har den diskbokstaven som usb-disken din "vil" ha? Hvis f.eks skole-pc'n har en "fellesdisk" "G:\" via nettverk og din usb "vil ha" "G:\", så får du konflikt. Det kan i såfall ordnes på to måter: 1.) Gå inn i diskmanager og fysisk forandre diskbokstav til usb-disken. 2.) Remap nettverksdisken. Begge løsninger krever adminrettigheter, så om du/dere ikke har det, kommer du vanskelig noen vei. Et "workaround" kan være å koble på 2-3 minnepinner først for deretter å koble på din disk for å "tvinge" den til å velge en høyere diskbokstav. Om disken heter "LaCie" Western Digital" eller "Kåre" har ikke noen betydning så lenge den holder seg til "mass media" standard. Noe de aller fleste disker i dag gjør, inkl LaCie. kan jeg endre bokstaven på hjeme-pc'en? edit: hvor er diskmanager? er ikke så flink med pc :S Endret 14. september 2010 av D02 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 kan jeg endre bokstaven på hjeme-pc'en? edit: hvor er diskmanager? er ikke så flink med pc :S Nei, det vil ikke hjelpe på skole-pc'n da det er disk manager som "holder styr" på diskene, og den ligger på den enkelte pc. Disk manager får du frem ved å trykke på startknappen og høyreklikker på "min datamaskin". Her velger du "behandle". Du finner disk manager litt nede på siden i den venstre rammen i programmet som dukker opp. Men om du ikke er så veldig bevandret i pc-"fikling" så er ikke dennee menyen rette plassen å eksperimentere. Det kan gå veldig galt om du skulle finne på å "gjøre et stunt" som ikke burde gjøres. Du må bl.a *vite* hvilken disk som er den tilkoblede "kranglefanten" før du bytter diskbokstav på denne. Deretter får du opp en "er-du-virkelig-helt-sikker-dette-kan-skade-datamaskinen" melding som kan virke skremmende, men som, om du gjør det rett, er *helt* ufarlig. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 gikk bare ned til butikken med pc'en og hardisken så fikset de den. så takk for svar. Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Har du noe å skjule da? Hvis du ikke hadde hatt noe å skjule så kunne du bare spurt Admin på skolen din om han/hun kunne fikse det? Lenke til kommentar
D02 Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 har ingen ting å skjule (Aldri sakt det) og som jeg sa tidligere så har jeg gåt til datamannen, men han skjønte ikke hva feilen var. så da dro jeg ned med pc'en og hardisken og fikk de på ekspert til å fikse den. (han i butikken sa at den var registrert for mac,og spurte om jeg hadde plugget den inn i en mac, men det hadde jeg ikke. da sa han at jeg ikke var den eneste som hadde fått det problemet. så fiksa han den på en eller annen måte.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå