Gå til innhold

Lagerstatus - har de ikke peiling?

TechFrog

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på et produkt over en tid i en spesiell butikk;

Lagerstatus: Ubekreftet 04.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 05.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 06.09.2010 - her tok jeg kontakt og fikk beskjed om at det kom 09.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 07.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 08.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 09.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 10.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 11.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 12.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 13.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 14.09.2010

Lagerstatus: Ubekreftet 15.09.2010

...og sånn fortsetter det vel.

Hver dag oppdateres det og den er "ubekreftet på lager neste dag".

06.09.2010 var jeg altså på nippet til å kjøpe og betale med Visa. Produktet koster over kr 8000,-.

Glad jeg ikke gjorde det, ellers hadde jeg vel ventet enda på å få tilbake pengene etter at jeg slettet ordren.

Årsak til at jeg slettet den ser dere ovenfor.

Spørsmål (gjerne til dere som jobber i nettbutikk);

Har dere ikke (sånn noenlunde) peiling på når en vare er på lager?

I mitt (enkle) hode, så regner jeg med at varen faktisk er bestilt av butikken, og dermed er på vei.

Ellers ville det vel ikke stått noe dato i det hele tatt.

Om den så er bestilt fra Hong Kong, eller hvor de nå kommer fra, så vet man vel sånn ca hvor lang tid det tar å få den i hus?

Slik det ser ut over her, så begynner jeg nesten lure på om de gjør det med vilje for å få folk til å kjøpe og betale, så sier de heller etterpå at "dessverre, den er litt forsinket altså....".

Jeg har sendt mail til butikken og spurt, men alt de kunne si var at jeg måtte følge med på lagerstatusen.

Vel, det har jeg altså gjort og der blir man altså ikke noe særlig klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en bestillingsvare hos butikken. Hos noen er det slik at hvis du faktisk bestiller varene (og pengene skal normalt ikke trekkes fra konto før varen sendes fra nettbutikken, kun reserveres) så bestilles varen inn til butikken slik at de klarer å levere til deg på omtrent den dato som er oppgitt. Grunnen til at de skriver ubekreftet, er et forbehold om at deres leverandør kan være utsolgt.

Jeg har selv erfart det, med en vare som var ubekreftet på en nettbutikk ca en uke frem i tid, og ble dyttet frem en dag i lang tid. Til slutt bestemte jeg meg for å bestille for å se hva som skjedde, og da tok det fem dager, så hadde jeg varen. Men i løpet av disse dagene var den fortsatt ubekreftet en uke frem i tid. Det er fordi de hadde bestilt kun én, som var reservert til meg.

Ihvertfall hvis det er en seriøs forhandler.

Enkelte useriøse har varer i bestilling som de ikke aner når de får inn, men de skriver en ubekreftet dato et par dager frem i tid for å prøve å få kunder til å tro at de har kortere leveringstid enn alle andre, slik at det bestilles hos dem i stedet for en konkurrent. Denne datoen flyttes frem en dag hver dag.

Jeg jobber i en vanlig butikk, og det er ikke alltid like lett å vite når ting kommer. Jeg vet ikke hva du har bestilt, men de fleste norske butikker kjøper fra norske importører, som igjen kjøper fra produsent eller større sentrallager i utlandet. Det kan være mange grunner til at det er umulig å vite når en vare kommer, for eksempel hvis produsenten ikke klarer å produsere nok til å dekke etterspørsel, problemer med produksjonen, det må være bestilt et visst antall før produksjon kan starte osv... Da vil ikke importør ha noen bekreftet dato, og da blir det også umulig for forhandleren å gi noen dato.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Takk for oppklarende svar! Det gjorde det litt enklere å forstå "politikken" bak.

Varen jeg var/er på jakt etter er Sony A33.

Nå kom det en uventet regning, så da er det ikke så bråhast lengre :)

Har sett det er noe gærnt med Sigma-linsene som brukes på disse kameraene, så det kan være litt pga det også.

For alt jeg vet.

Lenke til kommentar

A33 er vel et produkt som ikke har rukket å komme helt på markedet enda. Det tar gjerne god tid fra lansering til det faktisk er tilgjengelig.

Nå vet jeg ikke hvilken nettbutikk du sikter til, men merkelig at de setter ubekreftet dato kun en eller to dager frem i tid på et produkt som ikke engang er sluppet på markedet... vitner om at de ønsker å kapre kunder med bevisst feilinformasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...