Gå til innhold

Vil gi bot til billettkjøpere


Anbefalte innlegg

Hva du vet eller ikke vet er jo knekkende likegyldig, systemet trenger å vite om "du" er gyldig eller ikke for å hindre sniking. I andre land er det jo vanlig å ha slike bommer som man ikke kan komme seg forbi om man ikke har gyldig kort/billett. Som jeg sa, bortskjemt.
I Norge har vi ikke råd til å ha vakter alle steder det var planlagt å ha slike sluser. Det vil altså ikke være noen fysiske sperrer mot å komme seg på noen kollektive transportmidler i Oslo.

 

Noen av de som da kommer på transportmidlet vil da være helt uten billett, noen vil ha et kuppongkort og noen vil ha månedskort. Kan du forklare hva som skulle være fordelen med at de med månedskort viser det til en maskin?

I dette tilfellet kan jeg jo være enig i at det er litt poengløst, ja.

 

 

Bussen jeg reiser med om morgenen er stappfull og det må ofte stå folk igjen på holdeplassen. Ruter har i flere år visst at kapasiteten er for dårlig uten å gjøre noe særlig med det, tror du data om hvor mange månedskortreisende som er med vil få noen raskere forbedringer? Det eneste man oppnår er at stoppene tar lengere tid om alle skal validere.

Kapasitet er én ting, validering er jo en annen. Skill mellom disse tingene.

 

Selv om alle må validere så vil det ikke gå nevneverdig treigere, her hvor jeg bor viser de påstigende klippekortet sitt til en maskin som piper, og sjåføren følger med. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg, som reisende, har ikke behov for å sjekke flere ganger om dagen om det har gått en måned siden jeg validerte månedskortet.

Tror du det er for din egen skyld?? Hva skal man si... hehe

Så hvem gjør man det for?

 

Man validerer mens man står og venter på buss/tog/trikk, og så går man på når den kommer til ventestedet.

 

Hvem taper på at man ikke tar opp kortet og drae det over den ubrukelige maskinen som er ødelagt halvparten av tiden.

 

Det er ingen som sjekker at du gjør det før du går på, ingen som tvinger deg, det står en søyle eller to der, som du kan dra kortet over.

 

Hvem taper på at man ikke gjør det?

Siden det er så massiv motstand mot validering, så regner jeg med at ting endrer seg. Om det blir flere kontrollører så taper du på det. Om systemer blir iverksatt slik at du må betale gebyr, så taper du jo også på det.

Lenke til kommentar
Feil. Å validere betyr at man sjekker om data er korrekt i forhold til hva som er forventet. Det er forventet at du skal ha gyldig kort/billett når du går ombord.
Du bør investere i både ordbok og kurs i etymologi. Ordet du tenker på er verifisere som går på å sjekke at noe er sant eller riktig, altså at data stemmer. Validere betyr å gjøre valid eller gyldig.

 

Så klart må det kontrolleres om det kortet du har er gyldig eller ikke. Tror du det bare er å spasere fritt rundt på kollektivtransport som det passer deg?!
Ja, så lenge man har gyldig billett så da er det bare å reise. Om noen ønsker billettkontroll så får de bare gjennomføre stikk-kontroll for å sjekke om alle billettene er gyldige.

Eller de kan sette opp validering, noe som er helt normalt. Det må da være opp til dem.Jo, men sperrer med validering eller verifisering for alle har de ikke råd til å sette opp i Oslo. Så da får disse automatene veldig liten lytte.

 

Jeg, som reisende, har ikke behov for å sjekke flere ganger om dagen om det har gått en måned siden jeg validerte månedskortet.
Tror du det er for din egen skyld?? Hva skal man si... hehe
Det er nettopp det forvirrede folk som representerer dette skandaleprosjektet har prestert å si i media, hele systemet ble innført for å hjelpe folk å se om de hadde gyldig billett. :rofl: Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Men det er klippekort, som man selvfølgelig må validere, men hva er vitsen med å validere et månedskort?

 

Skal vi begynne å validere førerkortet hver gang vi setter oss i bilen også?

Verdien på klippekortet = klippene.

Verdien på månedskortet = varighet/gyldighet

Ser ikke helt forskjellen. Begge kan valideres.

 

Månedskort blir vist til sjåføren her oppe i nord. Har dere ikke helt orden på tingene der nede? Virker som om ting har sklidd helt ut, makan til slepphendt system. Står jo i stil med innføringen av dette Flexus-systemet.

Lenke til kommentar

Nei, månedskortet valideres en gang, siden er det gyldig i en måned, et klippekort må valideres hver eneste gang det brukes.

 

Problemet her er ikke busser, der alle uansett må forbi sjaføren, men trikken og toget, der man går på midt i vognen, og på toget er det månedskortvogner, der det hverken er konduktører eller slike flexus-maskiner.

 

Hvorfor er det nå slik at man plutselig skal blippe et kort på en maskin som stort sett aldri funker, for å kunne sitte på månedskortvognen, hva har endret seg?

 

Hadde det vært når man gikk på hadde det vært litt annerledes, men nå gjøres det når man står og venter, ergo for å snike så er det bare å ikke gjøre det, MAO er ingenting annerledes fra tidligere, unntatt at det blir merjobb for alle betalende reisende.

Lenke til kommentar
Månedskort blir vist til sjåføren her oppe i nord. Har dere ikke helt orden på tingene der nede? Virker som om ting har sklidd helt ut, makan til slepphendt system. Står jo i stil med innføringen av dette Flexus-systemet.
Joda, om man har god tid og alle kan gå forbi sjåføren så kan det virke. Etter 19:00 på kvelden prøver man å gjøre det i Oslo, men på dagtid er det hele umulig. Man har lange leddbusser med 3 innganger og folk klarer såvidt presse seg inn en av dørene. Det er sure folk som ikke kommer seg med da det er fullt og det er en trikk og to busser som står bak og skal inn på holdeplassen. Da kan jeg garantere at sjåføren ikke får med seg hvordan det piper når noen drar billetten forran maskinen ved bakerste dør. Og hva skulle sjåføren gjort om han hadde hørt det?
Lenke til kommentar

Dette minner egentlig om tiltakene musikkindustrien og filmindustrien har hatt mot piratvirksomhet. De innfører systemer som gjør det mere tungvint å være en ærlig kunde, men som ikke betyr noen særlige endring for de som sniker. Og i hele prosessen oppfører de seg som om kundene er deres fiender og da blir bare kundene enda mer fientlige.

Lenke til kommentar

Nei, månedskortet valideres en gang, siden er det gyldig i en måned, et klippekort må valideres hver eneste gang det brukes.

 

Problemet her er ikke busser, der alle uansett må forbi sjaføren, men trikken og toget, der man går på midt i vognen, og på toget er det månedskortvogner, der det hverken er konduktører eller slike flexus-maskiner.

 

Hvorfor er det nå slik at man plutselig skal blippe et kort på en maskin som stort sett aldri funker, for å kunne sitte på månedskortvognen, hva har endret seg?

 

Hadde det vært når man gikk på hadde det vært litt annerledes, men nå gjøres det når man står og venter, ergo for å snike så er det bare å ikke gjøre det, MAO er ingenting annerledes fra tidligere, unntatt at det blir merjobb for alle betalende reisende.

Ok, visste ikke at hele var så retarded, trodde det var et system som straffet på et vis om man ikke gjorde det, da hadde det jo gitt mening.

 

Btw:

In computer science, data validation is the process of ensuring that a program operates on clean, correct and useful data. It uses routines, often called "validation rules" or "check routines", that check for correctness, meaningfulness, and security of data that are input to the system.

 

Så nei, jeg tenker ikke på "verifisere", robertaas.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg frustrasjonen i at man må bippe kortet sitt hver gang man går på t-banen, der det ikke er noen som sjekker om du faktisk har lov til å gå på eller ikke. Men jeg ser og én fordel - man kan kjøre statistikker: antall reisende, til hvilken tid, hvilken strekning og evt. barn/student/vanlig/pensjonist. Dette vil kunne gi verdifull data mtp. budsjettering og grunnlag for endringer i rutetilbud.

 

Nå må jeg innrømme at jeg har reist med T-bane 2 ganger i mitt liv, for ca. 1 år siden. Men jeg har reist en del med buss, og der måtte jeg før vise frem en slik papp-lapp med et klistremerke på før jeg fikk gå på bussen, i dag må jeg holde et plastkort foran en leser. Til og med på treningsstudio må jeg dra kort, selv om døra er åpen.

 

Men slik jeg har forstått det, så er ikke disse leserne plassert inne i selve T-banevogna? Det er jeg enig i at er en dårlig patent. (Edit, og det ser jeg ble bekreftet mens jeg skrev innlegget mitt).

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Men slik jeg har forstått det, så er ikke disse leserne plassert inne i selve T-banevogna? Det er jeg enig i at er en dårlig patent. (Edit, og det ser jeg ble bekreftet mens jeg skrev innlegget mitt).
For t-banen er det automater på stasjonen. For noen lukkede stasjoner er de plassert slik at de kan danne en sluse om man sperrer veien på sidene av automatene. Men det har man nå bestemt å ikke gjøre.

 

På trikker og busser er automatene innenfor hver dør. Hos NSB har jeg ikke lagt merke til automatene.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Koster? Hva har ikke dette systemet kostet allerede?

 

Og nei, det plager meg ikke et sekund å betale i butikken. Men om jeg måtte validere kvitteringen når jeg gikk ut av butikken, inn i bilen, ut av bilen, og når jeg pakket opp maten fra posene hadde jeg blitt mer enn bare litt lei.

 

Man kjøper månedskort--- MÅNEDS-kort.

Ingen grunn til å sjekke det 4-ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Det koster vel mer enn det smaker vil jeg tro.

Du må virkelig irritere deg hver gang du handler i butikken... :whistle:

 

Det som koster mer enn det smaker er å la det gå politikk inn i å velge bilettsystem, de har seg selv å takke for å ha valgt et drittsystem, hadde de latt folk som har litt greie på ting velge system, så kunne de fått funksjonalitet av den typen de ønsker, og et system som faktisk fungerer. Det er latterlig å bøtelegge kunden fordi de er for uduglige til å kjøpe et system som fungerer som de vil.

 

AtW

 

Jasså? Jeg har aldri bodd i oslo by, men kan ikke akkurat si å ha et månedskort der man kan "spasere fritt rundt" er noen voldsomt ny opplevelse for meg.

Sikkert litt forskjell på Oslo og andre plasser kanskje?

 

Riktig, så "dette må være et fenomen for bortskjemte Oslo-snørrunger", var bare noe tull du liret av deg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...