Gå til innhold

Vil gi bot til billettkjøpere


Anbefalte innlegg

Det nye Flexus systemet er så og si på plass i Oslo, nå vil Ruter gi folk bøter såkalte glemmegebyr hvis man ikke registrerer kortet ved reisen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3809746.ece

 

Jeg syns dette er helt på tryne, først skal de tvinge kundene sine over på ett nytt billett system også tvinge de til å registrere kortet hver gang man skal reise.

Ser for meg at helt gjeng skal presse seg fram til de automatene inne på trikken om morgenen fpr å "hjelpe" ruter. Og hvis man ikke kommer seg fram eller glemmer det så skal man måtte betale? Til tross for at man faktisk har en gyldig billett.

 

Hva er deres tanker om dette?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår frustrasjonen til ruter, men dette er absolutt ikke den rette måten å gjøre det på. Var i Amsterdam i fjor høst og der så jeg at folk stemplet både når de gikk på trikk/bane og når de skulle av, hvordan de har klart å oppdra innbyggerne sine aner jeg ikke men de har nå klart det. Men skal nevnes at kortlesere var installert på banene, noe som ikke finnes pr dags dato på tbanen i Oslo idag.

 

Mulig det å gjøre det legge ut flere stempleautomater og holdningskampanjer kan hjelpe, men å tvinge befolkningen til å stemple vil bare gjøre brukerne sinte ut og ikke føre til noe godt, og sannsynligvis får de heller ikke lov til det. Men folk kan jo komme med forslag på hvordan ruter kan bedre stemplingstakten her?

Lenke til kommentar

Det nye Flexus systemet er så og si på plass i Oslo, nå vil Ruter gi folk bøter såkalte glemmegebyr hvis man ikke registrerer kortet ved reisen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3809746.ece

 

Jeg syns dette er helt på tryne, først skal de tvinge kundene sine over på ett nytt billett system også tvinge de til å registrere kortet hver gang man skal reise.

Ser for meg at helt gjeng skal presse seg fram til de automatene inne på trikken om morgenen fpr å "hjelpe" ruter. Og hvis man ikke kommer seg fram eller glemmer det så skal man måtte betale? Til tross for at man faktisk har en gyldig billett.

 

Hva er deres tanker om dette?

Helt naturlig og riktig. Hele poenget er at du skal registrere deg nar du gar pa og nar du gar av. Det kommer uansett ikke til a bli noe problem i fremtiden, fordi du kommer deg ikke ut eller inn om du ikke registrer deg. Altsa plasserer flexusbilletten pa automaten sann at den apner seg.

 

Det var ogsa sann i Singapore. Du ville ikke komme deg inn om du ikke registrerte billetten nar du kom inn og hvis du gikk ut uten a registrere den sa matte du betale som om du tok hele reisen. En liten forskjell var at biletten koster ca 4 kroner.

Lenke til kommentar

Det kommer uansett ikke til a bli noe problem i fremtiden, fordi du kommer deg ikke ut eller inn om du ikke registrer deg. Altsa plasserer flexusbilletten pa automaten sann at den apner seg.

Dette stemmer ikke, selv om disse blokadene ble satt opp får 5år siden har de nå funnet ut at det blir for dyrt å ha de i drift.

For dyrt?! Det burde ikke koste mye penger.

 

Uansett, hvordan skal de gi folk bot for a ikke registrere biletten sin? Skal de forsette a ha kontrolorer pa banene?

Lenke til kommentar

De får få disse maskinene til å fungere først. Skal jeg straffes eller måtte aktivt ta del i min reise fordi de ikke har utstyr som fungerer når jeg har forhåndsbetalt billett utelukkende for å kunne spasere rett inn uten å bry meg med sjåføren og det dritet.

 

Nei, Flexus er noe av det mest patetiske jegh ar sett av nyvindinger og jeg kan ikke se noen fordeler ved det kontra papirbillett.

Personlig kort i form av at kun du kan bruke det, upersonlig i at du ikke kan glemme det og de kan finne deg i systemet. Idiotisk.

 

Og hvorfor pokker skal de registrere min reise? Gi meg papirbilletten min tilbake, så skal jeg ikke være noen byrde for denne elektronikken. FUUuu

Endret av chokke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fant ut at det ble dyrt fordi man må ha x ant vakter på jobb i tilfelle brann siden man sperrer mennesker inne.

Så da blir det fortsatt kontroller ja.

Og det tenkte de ikke på før de instalerte dem? :no:

 

Og hvorfor kan de ikke bare åpne seg automatisk over hele byen i tilfelle brann?

Det har nok noe med at hele systemet er veldig lite gjennomtenkt.

 

Tror nok ikke at det er sikkert nok med tanke på brann. Strømmen kan gå osv.

Lenke til kommentar

Som de sier i videoen, jeg har kjøpt og betalt for en bilett, som jeg så har med meg, og jeg skal så få bot?

 

Det finnes da ikke logikk her.

 

EDIT: Hele systemet burde avskaffes, her i byen har vi et annet system: Du kjøper et kort, som du lader med penger, som et kontantkort (det kan lades på busser og kiosker). Hver gang du går på en buss stapper du det ned i maskinen, og den trekker 12kr, siden er den gyldig som fremkomstmiddel i 3 timer, du må stappe den ned i maskinen i alle nye busser du går inn i, men den trekker ikke penger.

 

Det er kanskje "slit", men til 12kr per reise er det kanskje mer aktuellt enn 1500kr i mnd som jeg må betale for månedskort på en betraktelig kortere strekke hjemme.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Når var det dette flexus-styret begynte egentlig?

 

Skjønner ikke at de ikke bare kunne kjøpt et system ala oyster i London, som man allerede vet funker. Godt at kleppa og Samf.dep satte foten grundig ned, til tross for ønsker fra FrPs Jøran Kallmyr.

 

6-7 år siden.

 

Det er faktisk helt gjennomsyret utrolig, etter så mange år fortsetter de fremdeles å bevise at de ikke klarer å tenke langsiktig i hele tatt.

At ingen er sparket enda er rett og slett utrolig, gudene vet hvor mange hundre millioner som er sløst bort på ingenting.

 

javazone-traileren som poengterte dette i sin tid er ganske så aktuell fremdeles.

Lenke til kommentar

Når var det dette flexus-styret begynte egentlig?

 

Skjønner ikke at de ikke bare kunne kjøpt et system ala oyster i London, som man allerede vet funker. Godt at kleppa og Samf.dep satte foten grundig ned, til tross for ønsker fra FrPs Jøran Kallmyr.

 

6-7 år siden.

Moderniseringen av billettsystemet begynte vel på 80-tallet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...