Lurifaksen Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har en 5 meter lang usb kabel, og lurte på om jeg skulle kjøpe meg en ny mus, siden det trådløse crappet til logitech ikke funker skikkelig. Men vil jeg merke forsinkelser eller på noen måte redusert ytelse hvis jeg bruker forlengelseskabelen? Noen som har peiling på det? Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Ved bruk av en forlenger til usb vil du få redusert ytelse, men jeg tror ikke dette er noe du vil merke ved bruk av en usb mus. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Det kommer an på vhilken forlengelse det er snakk om. Hvis det kun er et skjøtestykke uten noe elektronikk inni, så vil det ikke bli noe ytelsetap. Selve USB-kabelen er laget for å klare nyere versjoner av USB med høyere hastighet. Per i dag kan du fint bruke eldre USB (1.1) kabler i nye USB (2.0) -hastigheter. Sansynligvis vil du kunne bruke den samme kabelen når USB 3.0 kommer. (når nå det blir) Hvis det derimot er en USB-HUB (med 1 eller flere utganger) så _kan_ du muligens få noe ytelsetap, siden HUB-chippen tar en billeliten del av ytelsen. Evt. hvis du har tilkoblet flere USB-enheter på hver USB root hub (2 porter) så kan du også miste noe ytelse. Kan du gi litt mer info om når det går tregt, maskinvare, programvare og drivere? Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 På en usb blir det tap i hastighet des lengre kabelen er (altså man får ikke den samme hastigheten på en 5 meters kabel som på en på 1 meter) I tilleg får man en ekstra mallomledd før den når enheten dette reduserer også ytelsen. Men dise tingene tror jeg man ikke merke nor det er snakk om en mus. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Ok... Det er bare en helt ordinær forlengelseskabel. Men er det noen som bruker en forlengelseskabel, og eller som er helt sikker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 På en usb blir det tap i hastighet des lengre kabelen er (altså man får ikke den samme hastigheten på en 5 meters kabel som på en på 1 meter) Som sagt: Du får IKKE ytelsetap på rene kabler fordi de er designet for å takle langt høyere hastigheter enn dagens 480Mbit/s. Det er altså ikke signaltap på "lave" 480Mbit/s over vanlige USB-kabler. Kablene er normalt ikke over 5 meter, men kan være opp til 10meter og fortsatt holde seg innenfor spesifikasjonene. Dersom man skal ha noe over 10 meter må man benytte en HUB i mellom. Total lengde til siste punkt skal i følge spesifikasjonene ikke overstige 30 meter. Dvs. 3x10 meter med 2 hubber, eller flere hubber og kortere kabler. Totalt antall enheter som kan tilkobles er 127 stk inkludert HUB'er, per root-hub (1 root-hub = 2 USB-porter på PC'n). Disse 127 enhetene må dele på både hastigheten (totalt 480Mbit/s) og effekten på 2,5W. (0,5Ax5V) Så lenge det ikke noen aktive deler (les: chipper) som deler kapasitet med USB-enhenen din så blir det ingen tap. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Ok satser på at det funker da. Takk for hjelpen! Jeg tenkte liksom at det ble små forsinkelser, siden hastigheten/nøyaktigheten på mus er jo ganske vesentlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå