Gå til innhold

førstegangsvitnemål

redsox

Anbefalte innlegg

Hei!

Min lillebror har nettopp begynt på vgs og er har mange spørsmål rundt dette. Normalt sett så greier jeg å svare, men denne er jeg usikker på, så jeg trenger litt hjelp.

Hvis en går på studiespesialiserende vg1 og vg2, men bestemmer seg for å ta vg3 som privatist..altså fullført på 3 år, får en da førstegangsvitnemål?

Så vidt jeg vet så er det elever som fullfører på normert tid(altså 3 år) som får førstegangsvitnemål.. Men ville denne personen fortsatt blitt regnet som elev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si noe helt sikkert - men rimelig. Dersom han ikke tar opp noen fag (altså, ikke forsøker å forbedre karakteren) - regnes det som førstegangsvitnemål. Han består vgs over normert tid (3 år), og da faller han inn under kvoten. Ingen forskjell om man tar det som privatist eller registrert skoleelev.

Lenke til kommentar

Han spurte noen i administrasjonen på skolen, og de var ikke sikkre. Men er det skolen eller samordna opptak som bestemmer om et vitnemål er et førstegangsvitnemål? Gir skolen et stempel eller noe for å indikere at det er et førstegangsvitnemål? Eller er alle like, så separarer samordnaopptak søkerne basert på alder/hvor lang tid det tok for å få vitnemålet etc?

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Han spurte noen i administrasjonen på skolen, og de var ikke sikkre. Men er det skolen eller samordna opptak som bestemmer om et vitnemål er et førstegangsvitnemål? Gir skolen et stempel eller noe for å indikere at det er et førstegangsvitnemål? Eller er alle like, så separarer samordnaopptak søkerne basert på alder/hvor lang tid det tok for å få vitnemålet etc?

Der man tar eksamnen melder inn til samordna opptak, og der har man elektronisk vitnemål

Lenke til kommentar

Du bestemmer jo selv om du vil at privatist eksamen karakterene skal på vitnemålet, man får eksamens karakter og leverer den til den vgs man har deltat på som elev tidligere. Hvis man ikke har lyst at den skal telle, så er det bare å ikke levere den inn.

La oss si det er to personer som har gått på X vgs skole

Person 1 fullfører på normert tid på skolen og har derfor rett på førstegangsvitnemål.

person 2 fullfører på normert tid, men er ikke fornøyd og bruker derfor ekstra tid på å forbedre karakterene og har ikke rett på førstegangsvitnemål lengre.

Melder da skolen til samordna opptak at person 1 skal ha førstegangsvitnemål, men ikke person 2, eller er det samordna som holder styr på hvem som får førstegangsvitnemål og hvem som ikke får det?

Lenke til kommentar

velger og velger, er karakteren på eksamen bedre enn det du har fra før kommer den på karakterkortet ditt.

Person 2 vil få to vitnemål. Et førstegangsvitnemål (med de karakterene han ikke var fornøyd med osv), samt er sekundært der alle poeng opptjent etter han var ferdig med skolen (gjenopptatte fag, alderspoeng osv). Når han søker studier, søker han på bakgrunn av begge poengsummene.

Søknadsprosessen er slik:

Søker

Kommer inn på førstegangspoengene.

Kommer ikke inn på førstegangspoengene, og blir da flyttet over i sekundærpulja, hvor man stiller med alle poenga sine.

Lenke til kommentar

velger og velger, er karakteren på eksamen bedre enn det du har fra før kommer den på karakterkortet ditt.

Person 2 vil få to vitnemål. Et førstegangsvitnemål (med de karakterene han ikke var fornøyd med osv), samt er sekundært der alle poeng opptjent etter han var ferdig med skolen (gjenopptatte fag, alderspoeng osv). Når han søker studier, søker han på bakgrunn av begge poengsummene.

Søknadsprosessen er slik:

Søker

Kommer inn på førstegangspoengene.

Kommer ikke inn på førstegangspoengene, og blir da flyttet over i sekundærpulja, hvor man stiller med alle poenga sine.

Det er jo privatisten sitt ansvar å ta utskrift av eksamens resultatet til skolen.. Hvis du ikke har lyst at karakteren skal på vitnemålet, så er det bare å ikke levere det til skolen.

Jeg har også kontaktet skolen, som sier at det er deres ansvar å gi ut førstegangsvitnemål.. Altså de gir "førstegangsvitnemål" stempel på de vitnemålene som skal ha det.

Så, spørsmålet mitt er nå: Får eleven som tar vg1 + vg2 på skolen, men vg3 som privatist dette stempelet?

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Søkte litt på Utdanningsdirektoratet sine hjemmesider, men fant ikke et konkret svar på spørsmålet ditt; kanskje ikke så merkelig da det er en forholdsvis uvanlig kombinasjon/løsning. Men slik jeg tolker reglene vil jeg tro at det vil gi førstegangsvitnemål. Men nå holder ikke akkurat å tro når det er snakk om noe såpass viktig som sin egen utdannelse. Jeg ser for meg tre måter du kan finne ut dette på.

01. Gå til skolen og hør med rådgiver om de ville stemplet den måten å fullføre VGS på til førstegangsvitnemål.

02. Send mail til eller kontakt utdanningsdirektoratet, (vet dog ikke hvor lett dette er å gjøre direkte i slike spørsmål).

03. Få rådgiver på skolen til å kontakte utdanningsdirektoratet / noen som kan svare på spørsmålet ditt.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...