Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor er så ikke det gamle testamentet simpelthen Tanakh og Toraen?

Kirken valgte Septuaginta den greske oversettelsen av det gamle testamente.

http://no.wikipedia.org/wiki/Septuaginta

Vær klar over at Hieronymus oversettelse til latinsk "Vulgata" var enerådende i over tusen år så når man snakker om hva kirken har valgt bør man se det i et historisk sammenheng.

Og dette setter jo "kirken valgte" i et merkelig lys da den åpenbart farer til den neste livbøye lik en skipbrudden sjømann uten alternative valgmuligheter.

Bibelens førsteutgave som Kirken utgav år 327 e.Kr var gresk og hadde septuginta som gamle testamente i seg. Den latinske oversettelsen (vulgata) kom senere.

Jaha, den utgaven skulle det vært interessant og sett fordi den har jeg aldri hørt om, hvilket er meget merkelig.

Og enda merkeligere er det at ingen annen har hørt om den heller!

Den aller første Bibelen ble satt sammen av den katolske kirken på kirkemøtet i Nikea

år 325 e.Kr Den ble et par år senere utgitt av Eusebius Scriptorium (forlag), hvor

Keiser Konstantin bestilte 50 stykker.

5cj2fd.jpg

Bibelens førsteutgave (en av de femti)

Dette er rent sludder og reinspikka tøv.

Innbiller du deg at det fantes bibler på trehundretallet med permer og hele sulamitten?

Du kan relativt trygt betrakte deg som lurt, og sett deg inn i når stive permer og bokrygger ble innført er du snill, for her snakker vi helt klart middelalder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ende tid er jo en morsom tid for enkelte kristne, for da skal deres sanne ansikt frem for dagen når e skal sitte og le og gåtte seg over slekt og venner som brenner i evig pine nede i helvette. Skulle ikke forundre meg om en del kristne til og med får stram tiss av å tenke på all den deilige lidelsen alle ANDRE skal lide under mens de, de rettferdige, rettskafne og gode, skal få sitte ringside med popkorn og se på folk brenne opp og snuse i seg lukten av brent kjøtt, lukten som den kristne guden elsker...

Hehe, hvor tar du det fra egentlig? :D

Fra bibelen er jet redd...

Gud elsker jo lukten av brent kjøtt og mennesker er også dyr som også lukter som brent kjøtt (Joda, jeg har luktet ihjelbrent menneske... Riktig nok ble han stekt elektrisk men lukten av stekt kjøtt er den samme... Var ikke noe hyggelig å merke at maven reagerte med sult ved lukten av en ihjelstekt kollega skal jeg si deg... :( ) så hvorfor skulle ikke de religiøse sitte ringside med popkorn og det hele og kose seg mens de ignorante kikker ned på hopen av kjentfolk som brenner? Det er jo slik de fremstiller det selv, kanskje ikke så billedlig, men hvem kunne egentlig tenkt på å kose seg i himmelen når du vet at slekt og venner steker i kjelleren? Ikke jeg ihvertfall!! Så jeg setter det alltid litt på spissen for å vekke de mest ignorante i den leieren... Som tror de er så mye bedre enn folk flest fordi de tror på'n jesus. De skal jo IKKE til helvette. Nå hender det riktig nok at de i ren sjenerthet sier at de ikke vet om de komemr til himmelen, men innerst inne VET de at de skal dit... Det rare er at samtlige bruker bilbelte og ser seg for når de skal over sterkt trafikerte veier eller foretrekker å hoppe med fallskjerm... Altså alle vil til himmelen, men ingen vil dø... Go figure!

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha, den utgaven skulle det vært interessant og sett fordi den har jeg aldri hørt om, hvilket er meget merkelig.

Og enda merkeligere er det at ingen annen har hørt om den heller!

Den aller første Bibelen ble satt sammen av den katolske kirken på kirkemøtet i Nikea

år 325 e.Kr Den ble et par år senere utgitt av Eusebius Scriptorium (forlag), hvor

Keiser Konstantin bestilte 50 stykker.

5cj2fd.jpg

Bibelens førsteutgave (en av de femti)

Dette er rent sludder og reinspikka tøv.

Innbiller du deg at det fantes bibler på trehundretallet med permer og hele sulamitten?

Du kan relativt trygt betrakte deg som lurt, og sett deg inn i når stive permer og bokrygger ble innført er du snill, for her snakker vi helt klart middelalder.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nå er det ikke første gangen i historien Jerusalem er kringsatt av fiendtlige hærer, er det vel? Sånn sett er det vel ganske fredlig sammenlignet med romerne og korsfarernes herjinger.

I følge den jødisk historikeren Flavius Josefus (37 -100 e.Kr) ble over en million jøder drept under beleiringen av Jerusalem år 70 e.Kr

Lenke til kommentar
Ende tid er jo en morsom tid for enkelte kristne, for da skal deres sanne ansikt frem for dagen når e skal sitte og le og gåtte seg over slekt og venner som brenner i evig pine nede i helvette. Skulle ikke forundre meg om en del kristne til og med får stram tiss av å tenke på all den deilige lidelsen alle ANDRE skal lide under mens de, de rettferdige, rettskafne og gode, skal få sitte ringside med popkorn og se på folk brenne opp og snuse i seg lukten av brent kjøtt, lukten som den kristne guden elsker...

Hehe, hvor tar du det fra egentlig? :D

Fra bibelen er jet redd...

Tja, det er i alle fall ikke fra noen kristne miljøer jeg har vært borti. Men hvilke bibelvers tenkte du på?

Lenke til kommentar
Tja, det er i alle fall ikke fra noen kristne miljøer jeg har vært borti. Men hvilke bibelvers tenkte du på?

Det er fritt etter hukommelsen av det jeg fikk høre som tretten åring da jeg gikk til presten med min tvil... :dribble:

Dette er nok en sammensurrum fra flere bibelvers, for gud elsker jo lukten av brennoffer, alle de som underkaster seg gud skal glede seg i himmelen mens resten skal gråte og gnisse tenner nede i ildsjøen... Popkorn har jeg såklart lagt til selv som en underholdnings verdi...

:)

Hadde en koselig prest jeg skjønner du... Og det er synd at helvette ikke finnes, for slike prester hadde hatt godt av en tur dit, helt klart... Tenk å skremme en tretten åring med helvettte fordi han tviler... Slet en stund med det, frem til jeg var femten tror jeg, så du kan jo tenke deg selv hvor utrolig deilig det var å slippe ut av tankefengslet kristendom, der skam, skyld og frykten for at gud skal komme og ta deg er hovedingrediensen i hvordan de holder folk inne i dritten!

Men for noen ER faktisk endetiden den store våte drømmen! At millioner av mennesker vil dø hvis det hadde vært en endetid driter de i (og, innbiller jeg meg, gir dem en stram tiss ved tanken på at DE skal overleve det!). Det merkelige er at de ikke ser hvor dumt dette er. Har har altså gud ventet i 13,7 milliarder år for at skapningene skal evolvere seg intelligente nok til å tilbe ham på en bitte liten planet i en av universets ufattelige 500 milliarder galakser og så skal han ødelegge det så og si med en gang etter at de begynner å tilbe ham? Hvor er logikken hen egentlig? Hvorfor dette skuespillet, hvorfor dette storslagne ønske om å ødelegge en planet han ikke engang klarer å overbevise ALLE på om sin eksistens? Den kristne gud minner meg mer om en kvisete, kvasi psyko stabil The Sims spillende 12 åring som holder på å eksplodere av hormoner enn noen gud, for å si det sånn.... Så derfor er dommedag den store våte drømmen for kristne...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...