RWS Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Akkurat... Så GT skal vi altså kaste ut av vinduet... Skal vi kaste ut hele eller bare deler? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Akkurat... Så GT skal vi altså kaste ut av vinduet... Skal vi kaste ut hele eller bare deler? Ingen ting. Vi snakker historie som gir viktige bakgrunnsopplysninger. Dessuten inneholder det mye mer en Moseloven: Salmene, profetiske bøker... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Og nøyaktig hvilken "viktige bakgrunnsopplysninger# håper vi å få fra den boka? Eller bedre, hva skal "vi" bruke de viktige bakgrunnsopplysningene til? Tørr å påstå at så og si 7/8 av den boka er rør som er skrevet av etter fortellinger på folkemunne i et heller snevert miljø... Så hva er viktig med den boka? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Dersom GT ikke gjelder kristne, hvorfor gir ikke såkalte kristne ut en revidert utgave som bedre beskriver deres tro? Er det muligens fordi det er så fasinerende interesant for dem å kunne velge hva dem skal tolke billedlig og hva dem skal tolke bokstavelig alt ut i fra hva de diskuterer? Er GT bare "ass-coverage" som man kan referere til når det samsvarer med hva man tror på og som kan forkastes dersom man finner det beleilig..? Hva ville Jesus sagt til det? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Akkurat... Så GT skal vi altså kaste ut av vinduet... Skal vi kaste ut hele eller bare deler? Nei det er viktig å se hva det jødiske trossamfunnet trodde. Dersom GT ikke gjelder kristne, hvorfor gir ikke såkalte kristne ut en revidert utgave som bedre beskriver deres tro? Du finner det kristne trossamfunnets nye tro i det nye testamentet Endret 16. september 2010 av IHS Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Nei det er viktig å se hva det jødiske trossamfunnet trodde. Hvorfor det? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Og nøyaktig hvilken "viktige bakgrunnsopplysninger# håper vi å få fra den boka? Eller bedre, hva skal "vi" bruke de viktige bakgrunnsopplysningene til? Tørr å påstå at så og si 7/8 av den boka er rør som er skrevet av etter fortellinger på folkemunne i et heller snevert miljø... Så hva er viktig med den boka? Jeg kan tenke meg at GT var godt å ha når ikke henvisninger til Paulus var nok til å få kvinnfolk til å kjenne sin plass .... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Nei det er viktig å se hva det jødiske trossamfunnet trodde. Hvorfor det? For å forstå hvorfor jødene fikk Jesus Kristus og de kristne drept. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Nei det er viktig å se hva det jødiske trossamfunnet trodde. Hvorfor det? For å forstå hvorfor jødene fikk Jesus Kristus og de kristne drept. Noe jeg går utfra at du er takknemlig for? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Forøvrig siterer dere regler fra Moseloven som ble gitt til jødene. Så de tid bud gjelder ikke for kristne? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 [quote name='Lube' date='17. september 2010 - 02:57' Så de tid bud gjelder ikke for kristne? GT var den gamle pakt, NT erden nye pakt og GT gjelder ikke lenger for kristne. Sier de. Helt til noen sier "ti bud!", for da gjelder den gamle pakten, for ingen kristen vil glemme det ene som de tror at gjør kristendommen noe mer enn alt annet, de ti bud. I min bok går juge, stjele og drepe under ærlighet, og ærlighet er noe jeg setter høyt. Alle de andre budene i de ti bud er bare bullshit og gjenspeiler kristendommens forvridde syn på naturen pluss at det finnes en røss med guder, hvis ikke hadde de ikke vært noen vits i å si at de skal holde seg til den ene... Ja og ikke glem komo saken da, som også står i GT.... Så de lyver om flere ting... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Forøvrig siterer dere regler fra Moseloven som ble gitt til jødene. Så de tid bud gjelder ikke for kristne? Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Endret 17. september 2010 av IHS Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Merkelig at de ti bud er med i norsk kristendoms undervisning og er en del av den norske kirkes prekener. Hele min nermeste slekt/familie er medlem i den norske kirke og jeg vil påstå at alle mener at de ti bud fremdeles gjelder. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Merkelig at de ti bud er med i norsk kristendoms undervisning og er en del av den norske kirkes prekener. Hele min nermeste slekt/familie er medlem i den norske kirke og jeg vil påstå at alle mener at de ti bud fremdeles gjelder. Hele det gamle testametet er med i bibelen (boken som kirken satte sammen) Det er ikke dermed sagt at det gamle testamentet er det kristne trossamfunns tro og leven. Endret 17. september 2010 av IHS Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Forøvrig siterer dere regler fra Moseloven som ble gitt til jødene. Så de tid bud gjelder ikke for kristne? Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Noe som står i sterkt kontrast til: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven og profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Og sannelig, det står fast: ikke en tøddel, ikke et komma av loven skal forgå, før himmel og jord forgår, - før alt er skjedd. Og derfor - den som lar hånt om selv det aller ringeste av budene, og lar menneskene ta lære av det, han skal også regnes for den ringeste i himlenes rike. Men den som følger budene, såvel i handling som i lære, han skal regnes for stor i himlenes rike (Matt 5, 17-19)." Men ingen er vel lenger overrasket over bibelens maaange selvmotsigelser ... (Det var mye enklere før, da folk flest ikke kunne lese latin.) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Han opphevet ikke loven for jødene, bare for de kristne. Loven gjelder fortsatt for jødene. Endret 17. september 2010 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Han opphevet ikke loven for jødene, bare for de kristne. Kan du vise oss nøyaktig hvor det står? Jesus var jo jøde han også, da kristne ikke var funnet opp på hans tid... Jøss IHS, noen ganger skulle en kammen tro at du ikke var superdupersjefs religiøs.... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Han opphevet ikke loven for jødene, bare for de kristne. Loven gjelder fortsatt for jødene. I følge Jesu uttalelser skal du "regnes for den ringeste i himlenes rike", IHS. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Han opphevet ikke loven for jødene, bare for de kristne. Kan du vise oss nøyaktig hvor det står? Her, NT > For jøder har jeg vært som en jøde, for å vinne jøder. For dem som er under loven [jødene], lever jeg som om jeg var under loven, for å vinne dem, enda jeg selv ikke er under loven. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Foreslår at vi dermed flytter de siste postene inn under "Motsetninger i bibelen" tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå