Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD Ved install av WinXP (NY PC)

Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon.no,

Nettop gått til innkjøp av ny PC (I deler, som jeg har satt sammen selv).

Alt er blitt plassert på riktig plass, helt korrekt - har satt sammen mange PCer opp igjennom, og har dobbelsjekket med manualen i etterkant.

Delene jeg har kjøpt:

•  
  • ASUS P7P55D Mainboard S-1156 P55 ATX 2xPCI-E
  • RS500-PCAPA3-EU Extreme 500W PPFC w/120 mm Fan V2.01 EU
  • CPU Intel Quad Core i5 760 (2.8GHz)
  • VGA-Card nVidia GT240 1024MB
  • DDR3 PC3-10666 1333MHz Gold XTC 2GB (OCZ)
  • WD Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5""

PCen slår seg på, og jeg kan gå inn i BIOS og boote fra Windows install CD.

Først prøvde jeg med Windows 7 Corporate Edition (32bit), da fikk jeg først feilmelding ved kopiering av filer for installasjon. Men etter et par reboots og forsøk, så kom jeg hvertfall inn i installasjons GUIen. Men der fikk jeg til slutt en feilmelding:

x:\windows\system32\dhcpcsvc6.DLL is either not designed to run on Windows or it contains an error. Try installing the program again using the original installation media or contact your system administrator or the software vendor for support

Okey, da tenkte jeg at jeg får prøve å installere XP først for å google litt om problemet, men under Windows XP installasjonen kommer jeg ca frem til der hvor man kan partisjonere HDDer - og fikk faktisk partisjonert HDen min, men når jeg trykket formater med ntfs quick kommer denne BSOD'en "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Jeg har ikke vært inni BIOS og endret annet enn klokkeslett og dato, og boot sequence (altså satt min DVDROM før HDD - sånn at Windows CDer ville boote).

Setter pris på all hjelp jeg kan få,

MVH

Simen A. H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger antakelig å installere driverene til SATA kontrolleren. F6 før han begynner installasjonen.

Men det kan også se ut til at du har feil instilling på RAM, dobbelsjekk at den ikke kjører utenfor specs.. Ikke glem volten på minnet.....

PS. hvis det er en SATA DVDrom så kan det også være en årsak..

BK.

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Du trenger antakelig å installere driverene til SATA kontrolleren. F6 før han begynner installasjonen.

Men det kan også se ut til at du har feil instilling på RAM, dobbelsjekk at den ikke kjører utenfor specs.. Ikke glem volten på minnet.....

BK.

Ja det er en SATA DVD Rom (Uhm, sånn "annen" type kabel - tynn, ikke IDE kabel). Koblet i en SATA port på hovedkortet. Men det er samma ROM som jeg hadde i min gamle PC, og der fungerte det fint å installere operativsystem med den.

RAM Innstillinger skal jeg se nærmere på når jeg kommer hjem fra jobb. Brukte SATA Harddisker på min gamle PC, og det funket fint å installere WinXP uten F6 i oppstarten. Hmm.

Merker jeg vil hjem fra jobb for å sjekke BIOS innstillingene på minnet nå! :p argh, frustrerende å ikke få testet før jeg kommer hjem. Så også på et forum at det var anbefalt å disable ACHI i BIOS. Høres det logisk ut? Jeg vet nemlig ikke hva ACHI er.

Lenke til kommentar

BK.

Ja det er en SATA DVD Rom (Uhm, sånn "annen" type kabel - tynn, ikke IDE kabel). Koblet i en SATA port på hovedkortet. Men det er samma ROM som jeg hadde i min gamle PC, og der fungerte det fint å installere operativsystem med den.

RAM Innstillinger skal jeg se nærmere på når jeg kommer hjem fra jobb. Brukte SATA Harddisker på min gamle PC, og det funket fint å installere WinXP uten F6 i oppstarten. Hmm.

Merker jeg vil hjem fra jobb for å sjekke BIOS innstillingene på minnet nå! :p argh, frustrerende å ikke få testet før jeg kommer hjem. Så også på et forum at det var anbefalt å disable ACHI i BIOS. Høres det logisk ut? Jeg vet nemlig ikke hva ACHI er.

Å disable AHCI kan hjelpe deg hvis du ikke har diskettstasjon for å installere SATA drivere for SATAkontroller under oppstart av XP setup. Du kan prøve dette.

Men du sier at du får installasjonsproblemer med installasjon av windows 7 også.. Da virker som det er noe annet som er galt. Jeg ser at du har kjøpt deg en I5 760 cpu. Denne cpuen krever/anbefalt at du har siste BIOS installert.

Jeg opplevde på min pc at jeg fikk startet pc og begynte installasjon. Den var veldig ustabil. Det ble fikset via en BIOS oppgradering.

BIOS ligger hos http://support.asus....SLanguage=en-us

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" indikerer antagelig feil på RAM, noe som ikke er helt uvanlig på nye brikker. Kjør memtest86. Viser den feil og du har flere brikker så test dem enkeltvis til du har funnet synderen(e).

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to!

Ja, det står altså 10666 på dem (På pakkeseddelen fra PS.no).

Allerede bestemt meg for å kjøre memtest når jeg kommer hjem fra jobb, men jeg titta litt på websiden dems. Var forskjellige pakker man kunne laste ned.

Det var en "auto installer" for USB penn - og derfor lurte jeg på om det er mulig å "boote" fra USB Penn, med tanke på at jeg ikke har noe operativsystem. Eller må jeg brenne ut ISO på cd? Setter forresten utrolig stor pris på hjelpen dere gir meg :)

Lenke til kommentar

På de fleste Asus hovedkort kan du trykke F8 under POST for å få opp en bootmeny slik at du kan velge hvilket medium du vil boote fra. Mener det skal stå under POST "Press F8 for BBS popup meny" eller noe slikt, det virker i hvertfall på begge de to Asus HK som er i de PCene jeg har i huset. Så det er ikke nødvendig å gå inn i BIOS for å bytte boot device rekkefølge.

USB stikken må stå i USB port når du starter PCen hvis du vil velge å boote fra den. Og for å bruke EZ-Flash trykker du Alt+F2 under POST.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...