Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleieren av min hybel kom med krav etter at kontrakten var underskrevet

Olli12345

Anbefalte innlegg

Hei. Leiekontrakten for min studenthybel (privat) ble underskrevet for et par måneder siden, dette blir nå andre året jeg bor her. I dag la han et ark til oss i posthyllen hvor hybelregelementet ble listet opp på nytt med noen bagatellendringer. Det er dog et punkt jeg reagerer på, "det er ikke lov å ha noen form for husdyr på hybelen". Jeg har hatt en hamster siden jeg flyttet inn og husdyr har aldri vært nevnt, heller ikke i den første eller andre kontrakten. Det jeg lurer på her er kan han virkelig kreve at jeg hiver dyret ut til tross for at dette ikke er nevnt i kontrakten? Altså å ha et dyr er hverken lovbrudd eller kontraktbrudd. Hvis jeg i så fall må bli kvitt dyret, hvem skal betale for avliving? Dette er jo ikke noe man kaster i søpla.

Endret av Olli12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det står:

6. bruk av leieareal

Leieren skal bruke disponibelt inventar og leiearealer til det de er beregnet for. Leiearealet og disponibelt inventar skal holdes rent. Fellesarealene skal rengjøres etter en turnusliste hver uke. Ellers plikter leietakeren å rette seg etter de forskrifter som til enhver tid gjelder

Jeg vet ikke om det siste der kan gjelde? I så fall kan jo utleieren endre regelverket når og hvordan han vil.
Lenke til kommentar

Tja, det står:

6. bruk av leieareal

Leieren skal bruke disponibelt inventar og leiearealer til det de er beregnet for. Leiearealet og disponibelt inventar skal holdes rent. Fellesarealene skal rengjøres etter en turnusliste hver uke. Ellers plikter leietakeren å rette seg etter de forskrifter som til enhver tid gjelder

Jeg vet ikke om det siste der kan gjelde? I så fall kan jo utleieren endre regelverket når og hvordan han vil.

Høres urimelig ut. Både at utleier kan endre reglene etter eget humør, og også at leietaker som allerede har dyr skal måtte kvitte seg med dyret.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det er tillatt å endre husordensregler etter signert kontrakt. En avtale som kan endres ensidig av den ene parten uten noen kompensasjon virker litt tvilsom. På den annen side kan slik jeg forstår det borettslag endre reglene for alle beboerne, så det gjelder kanskje for utleiere generelt.

Men uansett, du har husleieloven § 5-2:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

-- http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2

Jeg vil si at et forbud mot dyrehold som ikke plager andre på noen måte er urimelig. Selv om det ikke skulle være det, burde det uansett være en god grunn til å (fortsette å) holde dyr at du alt eier det og er knyttet til det.

Et par relevante treff fra Google:

Dersom borettslaget, hvor det har vært tillatt med dyrehold, innfører forbud, må laget i utgangspunktet akseptere at dyreeiere beholder dyrene de allerede har, uavhengig av om lovens vilkår for øvrig er oppfylt.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-borettslag-sameie-utleie.html

Hvis ulempene for de øvrige beboerne er ubetydelige, for eksempel fordi det er snakk om å holde et innedyr som marsvin eller fugl, kan utleieren ikke nekte leieboeren å ha slike selv om hun ikke har noen god grunn for å ha dyret, utover selve interessen for det.

http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7926

(Den over har jeg sett andre mene er en sak for høyesterett, men det er jo likevel noe å vise utleier om han skulle bli vanskelig.)

Mitt råd: Skriv et kort brev til utleier der du påpeker at du alt har dyr, og ikke har noen planer om å kvitte deg med det. Dermed får du i alle fall etablert at du ikke skaffet dyret etter å ha fått vite om de nye reglene. Jeg vil gjette på at utleier ikke bryr seg om hamsteren din, og ikke vil lage noe bråk.

Lenke til kommentar

Kan jo være så enkelt som at utleier har prata med en annen utleier der leietaker drog inn en stor jævel av ei mannevond bikkje og at når utleier tok opp saken med leietaker sa leietaker at det ikke stod noe i kontrakten med dette. På grunn av dette vil "din" utleier ha dette inn i kontakten

Derfor prat med utleier så ordner det seg nok. Har det ikke vært noe problem til nå så er det sikkert ikke det framover heller med mindre du skaffer deg 4-5 mannevonde rottweilere

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...