Gå til innhold

5850 crossfire overklokkingsproblemer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et irriterende problem når jeg overklokker skjermkortene mine med MSI Afterburner. Når jeg trykker apply på overklokkingen klokkes begge kortene til den valgte hastigheten, men dersom jeg rebooter pcen er det kun det ene skjermkortet som blir overklokket når pcen starter igjen. Det andre kjører i en eller annen strømsparermodus (144 mhz på kjernen eller noe sånt). Når jeg da starter et spill, klokker skjermkort nummer to seg opp, men kun til 725 mhz som er standardfrekvensen. Skjermkort nr 1 kjører samtidig på den overklokkede frekvensen.

For å få begge kortene til å kjøre på den hastigheten jeg vil, må jeg inn i MSI Afterburner og manuelt trykke apply hver gang jeg starter pcen. Dette er irriterende, og føles noe unødvendig...

Jeg har prøvd følgende:

- Skrudd av (disabled) ATI overdrive

- Valgt "Synchronize settings for similar graphics processors" i MSI Afterburner

- Valgt "Apply overclocking at system startup" i MSI Afterburner

- Skrudd av ULPS (ultra low power state" i registeret

Dersom noen vet hvordan jeg fikser dette, hadde jeg blitt veldig takknemlig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvorfor du bruker MSI sitt verktøy ettersom du kan gjøre det samme gjennom ATI overdrive. Dersom du ikke klarer å klokke like høyt gjennom ATI overdrive, så er det jo bare å flashe kortene med en BIOS som er ulåst og sette ting slik du vil en gang for alle... :innocent:

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor du bruker MSI sitt verktøy ettersom du kan gjøre det samme gjennom ATI overdrive. Dersom du ikke klarer å klokke like høyt gjennom ATI overdrive, så er det jo bare å flashe kortene med en BIOS som er ulåst og sette ting slik du vil en gang for alle... :innocent:

Jeg bruker MSI Afterburner da dette gjør at jeg slipper å flashe biosen. Bios-flashing innebærer vel alltid en viss risiko. Hovedkortet mitt døde ved en bios-flash for et par uker siden, og jeg vil helst unngå at dette skjer med skjermkortene også...

Dersom det viser seg at problemene mine med MSI afterburner ikke lar seg fikse, må jeg kanskje ty til en bios-flash...

Jeg håper likevel at det er noen som vet hva som kan være galt:)

Lenke til kommentar

Du må åpne for "uoffisiell overklokking" Sjå forklaring her.

Takk for svar!

Jeg glemte å skrive det i den første posten, men jeg har vært i config-filen og endret enableunoficialoverclocking fra 0 til 1. Det fungerer fremdeles ikke :-/

Endret av FWD
Lenke til kommentar

Se på forumet til guru3d.com

Der er det offisielle forumet til MSI Afterburner.

Du finner kanskje lignende tråder der.

Ps. Lenkeknappen virket ikke så du får bare settte inn "guru3d.com" i adressefeltet og går på "Forum" og ble deg ned til MSI Afterburner.

Takk for tipset =D Jeg får lete litt der og se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar

Litt offtopic, men sjekk ut hva jeg fant når jeg google problemet mitt i dag. Link

WTH? Et eller annet (meget godt) auto translate script? Eller har noen faktisk tatt seg tid til å oversette hele tråden under forskjellige brukernavn:-P?

Meget skummel den linken ja. Virker jo som noen har ovesatt dette.

Har du fått fikset problemet?

Lenke til kommentar

Meget skummel den linken ja. Virker jo som noen har ovesatt dette.

Har du fått fikset problemet?

Jeg har sjekket litt på forumene der, men har ikke funnet noen løsning foreløpig. Jeg er bortreist hele uken, så prosjektet har blitt satt på vent frem til neste uke. Jeg får lete litt mer da, og poste resultatene her :-)

Lenke til kommentar

Når det først er snakk om flashing her i tråden, tar jeg meg friheten til å spørre litt. Er det noen spesielle prosedyrer for å flashe to kort i CrossfireX? Må jeg koble fra det ene kortet og deretter boote opp flash-verktøyet og flashe det andre, og derreter gjøre samme prosedyre igjen? Eller er det bare å boote opp flash-verktøyet, så blir begge kortene flashet samtidig? Har to stk XFX 5970. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

Jeg har nok et problem under oveklokking av skjermkortene, som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Når jeg overklokker, klarer ikke pcen å spille av video på youtube o.l. Enten henger skjermkortdriveren seg, eller så kommer det ikke noe bilde i det heletatt.

Noen som vet hva dette kan skyldes, og hvordan jeg evt kan fikse det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...