Gå til innhold

64 bit fra Apple, G5- Tror jeg klarer å vente på Hammer :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ÅÅåååå jeg bare HÅPER at:

1) Athlon64 faktisk KOMMER relativt snart

2) Den yter BRA

3) Den ikke blir ALTFOR dyr

Så lurer jeg bare på om jeg skal vente til i vinter når den får støtte for dual-DDR... hmm, det er så lenge å vente!!!

Lenke til kommentar
Ser at Apple er først ute med 64 bit.

64bit har eksistert rimelig lenge, Playstation2 kjører vell på 128 bit ....

64 bit prosessering har eksistert lenge. Bla. transmeta-prosessorene (for vanlig x86) kjører med 256-bit prosessering.

Ellers så har man jo hele SUN's Sparc-serie. (som først dukket opp for rundt 10 år siden, og nå er helt oppe på UltraSparc IIIe) For ikke å snakke om Alpha og HP's 64-bit prosessorer.

Mac'en virker utrolig kjapp men i likhet med de andre 64-bit prosessorene kjører den jo desverre ikke vanlig x86-programvare.

De som var først var ute med 64-bit x86-kompatible prosessorer var nok AMD likevel. De lanserte jo Opteron 22. April, og har vært i salg i norge siden tidlig i mai.

Lenke til kommentar

Fjær til høns?

Apples egne ord:

"The Power Mac G5 is the world’s fastest personal computer and the first with a 64-bit processor"

De sier ikke at det er den første 64-bit processoren i verden, men at det er den første "personal computer" med 64-bit prosessor.

En vesentlig forskjell spør du meg.... :yes:

Lenke til kommentar

De sier ikke at det er den første 64-bit processoren i verden, men at det er den første "personal computer" med 64-bit prosessor.

En vesentlig forskjell spør du meg.... :yes:

Er virkelig den nye G5'en en "personal computer"?

Både prisen og spesifikasjonen tyder på at dette er det man vanligvis kaller "workstation". I dette segmentet har det funnets 64-bits prosessorer i flere år.

Hvordan støtter forresten OSX 64-bits prosessorer?

Finnes det mye 64-bits software til OSX?

Lenke til kommentar

"Built for Mac OS X

The Power Mac G5 runs all of your software — and runs it faster — with a version of Mac OS X Jaguar specially tuned for the PowerPC G5 processor, providing a seamless transition to 64-bit power."

Det er dessuten veldig lett å gjøre om 32-bit programmer til 64-bit.

Dette ble forklart under keynote.

" The Velocity Engine in the PowerPC G5 uses the same set of 162 instructions as in the PowerPC G4, so it can run — and accelerate — existing Mac OS X applications already optimized for the Velocity Engine."

Lenke til kommentar
Det er dessuten veldig lett å gjøre om 32-bit programmer til 64-bit.

" The Velocity Engine in the PowerPC G5 uses the same set of 162 instructions as in the PowerPC G4, so it can run ? and accelerate ? existing Mac OS X applications already optimized for the Velocity Engine."

Hvis jeg ikke tar helt feil er Velocity Engine en liten del av prosessoren, spesialisert for flyttallsoperasjoner ala Intels SSE. Den brukes altså i spesielle tilfeller, for flere multiplikasjoner i parallell f.eks. Dette har ikke noe med 64bits-problematikken å gjøre i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil er Velocity Engine en liten del av prosessoren, spesialisert for flyttallsoperasjoner ala Intels SSE. Den brukes altså i spesielle tilfeller, for flere multiplikasjoner i parallell f.eks. Dette har ikke noe med 64bits-problematikken å gjøre i det hele tatt.

Stemmer det. Tok det bare med som ett tillegg. Les linken du!

http://apple.slashdot.org/apple/03/06/24/2...tid=126&tid=181

Lenke til kommentar

Uansett,, hva fanken skal jeg med en så dyr maskin som brukes bare til arbeid, nett, etc? :shrug:

Det er jo en Workstation det der,, hadde jeg hatt en jobb der jeg hadde brukt mye photoshop og lingnende hadde jeg nok hatt en Mac i tilegg,, vis jobben sponsa ja...

Ferdigmaskiner er jo ikke gøy. 8)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere skal det være relativt enkelt å gjøre 32bits applikasjoner om til 64 bits. I tillegg skal visstnok ppc-arkitekturen hele tiden vært designet med 64 bits instruksjoner i bakhodet. Ikke spør meg hvordan, men det skal visstnok være så...

Lenke til kommentar
Ser ikke helt pointet med tillegget ditt, utover å stadfeste det åpenbare. Den linken din sa meg ikke stort, var det forklart noe sted hvorfor det skulle være så enkelt å porte til 64bit?

Nei, har jeg sagt det?

Har du spurt om det? Nei.

Men det jeg derimot sa tidligere:

"Det er dessuten veldig lett å gjøre om 32-bit programmer til 64-bit.

Dette ble forklart under keynote. "

Så, klarer du ikke å finne linken til keynote?

Her, versågod.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc03/

Lenke til kommentar
Nei, har jeg sagt det?

Har du spurt om det? Nei.

Men det jeg derimot sa tidligere:

"Det er dessuten veldig lett å gjøre om 32-bit programmer til 64-bit.

Slapp av. Det var bare et enkelt spørsmål om det var forklart noe sted, siden den linkede siden ikke sa meg noe som helst. Vet ikke om jeg har tålmodighet til å faktisk høre på Steve Jobs uansett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...