Gå til innhold

Valg av hovedkort til pc for 3d animasjon og design

Anbefalte innlegg

Før jeg skal bestille så er det bare hovedkortet som jeg er usikker på. Har ikke peiling på hvilket HK jeg skal bruke så jeg får maksimal ytelse fra det. Skal skaffe SSD senere btw, hvis det har noe å si.

Valgte Asus P6T Deluxe V2 som hovedkort, men er ikke helt sikker på om det er det beste jeg kan anskaffe i den prisklassen. så derfor lurer jeg på om det er et annet HK som vil være bedre for oppsettet mitt. Link til handleliste, samt valg av komponenter er nedenfor.

3D Animasjon og Design

Informasjon om valg av komponenter.

Valget av kabinettet ble grunnlagt av termiske egenskaper, størrelse samt monteringsløsninger. Jeg vet det ikke er det kabinettet med best varmereduksjon, men det holder for mitt bruk og jeg kan alltids installere flere vifter.

Jeg valgte en PSU med 750W for å ha nok i tilfelle jeg skal kjøre crossfire senere. Kan hende det er litt overkill, men prisforskjellen var ikke så stor på 650W og 750W.

Valget av CPU falt altså på Intel Core i7 950, som burde klare å takle oppgavene som jeg skal bruke pcen til. Etter prisen falt på i7 950 ble det også et prismessig bra valg.

Som HDD har jeg valgt Samsung Spinpoint med 1TB lagrinskapasitet. Prisen er grei og skulle jeg trenge mer er det lett å sette inn en til.

Fant ut at jeg bare trengte 6gb med i starten, som er grunnen til at jeg har valgt Corsair DDR3 6GB RAM med 1333Mhz. Planen er å kjøpe 6gb til når det er behov. Skulle egentlig ha OCZ sine 3x2gb ram brikker, men ventetiden var for lang, så jeg skiftet til Corsair sine.

Som Skjerm valgte jeg en enkel og grei BenQ. Grunnen var at jeg ikke er så opptatt av hvor bra skjermen er, bare den ikke er helt på jordet dårlig. Prisen er rimelig og den skulle holde til mitt bruk.

Skjermkortet ble Radeon HD 5850. Vurderte først å gå for en GTX 460 men leste at den ikke hadde like bra ytelse ved bruk av 3d-programmer så gikk derfor til 5850 istedenfor, som yter godt nok til mitt arbeid.

Endret av Kaffesau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...