Gå til innhold

Canon 100mm usm vs Canon 100mm L IS usm - Til portrett og handholdt makro

Anbefalte innlegg

Har gjerne lyst til å begynne med makro fotografering og har i den forbindelse lest meg en del opp på disse to glassene. Jeg har i fra før en canon 550d med canon ef-s 17-55 f2.8 is usm linse som tar svært gode bilder. (+ en cannon 17-85 is usm som jeg ikke bruker lenger)Jeg valgte dette glasset ut i fra anbefalinger på dette forumet så jeg prøver lykken igjen.

Har den nye stabiliseringsfunksjonen mye og si for makro fotografering eller må jeg ha stativ uansett hvilken av disse to glassene jeg velger. Rent optisk sett er det store (dvs synlige) forskjeller. Hvis jeg går for den billige må jeg likevel kjøpe separat solblender og en pose av et slag for oppbevaring, dette gjør den litt dyrere igjen.

Hvordan er disse glassene til å ta portrett bilder?

I bunn og grunn lurer jeg på om prisen for IS og L byggekvalitet (+ blender og pose) er verdt 3 lapper ekstra. Kom gjerne med innspill.

PS: Kom gjerne med forslag til en god (og helst billig) blits eller ringblits til makrofotografering.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 100mm uten IS og jeg er storfornøyd med det, både til makro og portrett. Hvis penger ikke er noe spørsmål så ville jeg gått for L-utgaven, men slik jeg så det når jeg kjøpte så ville jeg heller bruke prisdifferansen mellom de to på annet fotoutstyr.

Du kan fint ta makrobilder uten stativ. Det er ikke lett, men det er heller ikke lett å komponert som man ønsker når man bruker stativ. Med andre ord er det ikke lett å ta makrobilder uansett.

Ta og les litt i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...