dagfaune Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Hei min FUJI Finepix F-40fd har begynt å ta kvelden.... Av og til når jeg har tatt et bilde så låser/fryser hele kamera seg. Eneste som hjelper er å ta ut batteriet. Har prøvd med forskjellige memorykort uten at det hjelper). Etterpå kan ikke kamera vise bildene og når de lastes inn i PC'en så oppfører de seg som normalt dvs det er en fil som overføres og størrelsen på filen er normal. MEN bildet lar seg ikke åpne! Nå har jeg en rekke bilder fra Madeira og mange av bildene er blitt borte. Har prøvd forskjellige program for å gjenopprette - men uten hell. Bildene er der, men de lar seg ikke åpne. Muligens er er det bare tull i filen slik at bildet virkelig er borte. Har noen tips? Eventuelt til program som reparer det som kan repareres. Typiske meldinger fra Irfanview er: Decode error! Invalid JPEG file structure: SOS before SOF Decode error! JPEG datastreame contains no image. Decode error! Quantization table 0x00 was not defined. På forhånd takk ! Dagfinn Lenke til kommentar
compus Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Hei min FUJI Finepix F-40fd har begynt å ta kvelden.... Av og til når jeg har tatt et bilde så låser/fryser hele kamera seg. Eneste som hjelper er å ta ut batteriet. Har prøvd med forskjellige memorykort uten at det hjelper). Etterpå kan ikke kamera vise bildene og når de lastes inn i PC'en så oppfører de seg som normalt dvs det er en fil som overføres og størrelsen på filen er normal. MEN bildet lar seg ikke åpne! Nå har jeg en rekke bilder fra Madeira og mange av bildene er blitt borte. Har prøvd forskjellige program for å gjenopprette - men uten hell. Bildene er der, men de lar seg ikke åpne. Muligens er er det bare tull i filen slik at bildet virkelig er borte. Har noen tips? Eventuelt til program som reparer det som kan repareres. Typiske meldinger fra Irfanview er: Decode error! Invalid JPEG file structure: SOS before SOF Decode error! JPEG datastreame contains no image. Decode error! Quantization table 0x00 was not defined. På forhånd takk ! Dagfinn Bytt/reparer kamera. Det er nokså klart at kameraet ikke skriver korrekte jpg-filer til minnekortet. Det tyder på softwarefeil i kameraet eller at det er feil i kortleseren/skriveren. Dersom du har mulighet for å oppdatere/reinnstallere firmware i kameraet kan det være verdt et forsøk. De korumperte filene er sannsynligvis vanskelige å redde selv om de skulle inneholde det vesentlige av bildeinformasjonen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Formater alltid minnekortet i kameraet - også når du har overført bildene til PC - så unngår du potensielle problemer med minnekortet. Lenke til kommentar
dagfaune Skrevet 13. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Har formatert og resatt alt som går ann uten at det hjelper, så dette kameratet er nå historie. Men håper noen av bildene jeg tok kan reddes eller rekonstrueres. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Av og til når jeg har tatt et bilde så låser/fryser hele kamera seg. Eneste som hjelper er å ta ut batteriet. Med denne håndteringen vil ihvertfall filstruktren (og filene) på minnebrikken bli skadet. Benytter du brikker som er kompatible med kameraet? Er kontaktene ok (ikke irr eller lignende)? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 prøver du å lese fra internminnet )som rommer opptil 200 bilder) eller fra minnebrikke (SD ikke SDHC)? Fra nettet: Type Secure Digital (SD-kort), xD-Picture Card Medfølgende lagringsmedium 25 MB internminne Lagringskapasitet 6 - 200 bilder (internminne) Maks. kortkapasitet 2 GB Bildestabilisator Picture Stabilisation program (høy lysfølsomhet) Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Det virker sannsynlig at bildene er borte, men jeg ville prøvd følgende: - Last inn bildene fra kortleser hvis du ikke allerede har gjort det, hvis det er det du har gjort prøv å laste over fra kameraet med kabel. - Det finnes gjenopprettingsprogram du kan prøve, jeg har dessverre ikke noe å anbefale, men jeg har prøvd diverse for noen år siden og flere av dem virket i større eller mindre grad. Mange hadde testversjoner så det var mulig å prøve før du kjøper. - Hvis det faktisk mangler data i JPGene er det ikke stort å gjøre, men hvis det bare er noen bitfeil kan det la seg fikse. Jeg har sett et program som hevdet å kunne redde korrupte JPG-filer, men jeg husker dessverre ikke hvor. Det kan sikkert søkes frem hvis du er tilstrekkelig interessert. - Har du en feil på PCen din kan det faktisk skade filer som kopieres, virker lite sannsynlig i denne saken, men har du mulighet så prøv på en annen PC også. Lenke til kommentar
dagfaune Skrevet 13. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Bildene er lastet inn i PC'en både via kabel/kamera og kortleser. Det ser ikke ut som det er noe galt med filsystemet på brikken, men selve filene. Håpet er at det bare mangler noe i en heading eller noe sånt.... men har selv ikke kjennskap til hvordan jpeg-filer er bygd opp. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Hvor store er filene? Er de omtrent like store som andre bidler du har tatt? Du kan eventulet se på dem i en HEX-editor og sammenligne med noen bilder som er OK. Endret 13. september 2010 av se# Lenke til kommentar
dagfaune Skrevet 14. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2010 Ikke noe påfallende med størelsen på filene. EXIF-informasjonen er også på plass når jeg leser i en HEX-editor. Men noe er altså feil likevel ... Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. september 2010 Rapporter Del Skrevet 14. september 2010 Ikke noe påfallende med størelsen på filene. EXIF-informasjonen er også på plass når jeg leser i en HEX-editor. Men noe er altså feil likevel ... Jeg kjenenr ikke JPG-formatet så godt at jeg kan si hvor bildedata starter (men det finnes sikkert dok av det på nettet), men kan du se om dataene ser OK ut, dvs ikke bare 0'er eller 1-ere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå