johanf Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hei! Jeg har akkurat kommet hjem fra en ukes ferie og har derfor med meg en sabla masse bilder i bagasjen. Jeg har lyst å standarisere format og størrelse på bildefilene mine, så de har et helhetlig format for visning på skjerm, evt. print og lignende. Jeg tenkte på enten 16:9 og da i 3840x2160 .PNG, eller 3:2 med oppløsning 3840x2560. 16:9 for å enkelt kunne vise på en HDTV, 3:2 for å ha et "standard good old fashioned" fotoformat. PNG for å ikke forringe kvaliteten ytterligere og å ha muligheten til å klippe/beskjære i "full" kvalitet. Bildene er "desverre" JPG nå, så jeg vil ikke lagre de om igjen i JPG på nytt. Input? Forslag? GO! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Skal du vise på HDTV ville jeg laget noen i native-oppløsningen til HDTV'en din - ferdig oppskarpet i korrekt oppløsning. Enten beskåret til 16:9 eller pillarboxed. Altså 16:9 1920x1080, eller 3:2 1620x1080, hvis HDTV'en din er 1920x1080. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 For min del ville jeg ikke tenkt så mye på 16:9, 3:2 eller andre formater. Ville rett og slett laget bildene med den beskjæringen som gir bildet det beste resultatet. Thats' it... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 For min del ville jeg ikke tenkt så mye på 16:9, 3:2 eller andre formater. Ville rett og slett laget bildene med den beskjæringen som gir bildet det beste resultatet. Thats' it... Helt enig! Men - når man så skal se dem på HDTV - resize så de passer og skarp opp i korrekt oppløsning. Så ser de mye bedre ut! Lenke til kommentar
compus Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hei! Jeg har lyst å standarisere format og størrelse på bildefilene mine, så de har et helhetlig format for visning på skjerm, evt. print og lignende. Jeg tenkte på enten 16:9 og da i 3840x2160 .PNG, eller 3:2 med oppløsning 3840x2560. Input? Forslag? Jeg kan forstå at det kan være nyttig å formatere bilder i formater som er tilpasset visningsmedia, men jeg ville aldri lagret originalbilder på den måten. (Svigermor med permanent avkuttet hode er neppe det mest vellykkede innslaget i familiealbumet!) Jeg ser fordelene med å lagre originalbilder i andre filformater enn jpg, og i så måte kan png være et godt valg. Etter min erfaring er imidlertid den største risikoen for å "ødelegge" originalbilder forbundet med å klikke på "lagre" når en har et redigert/reformatert bilde framme. Dette problemet løses ikke ved å endre filformat. Ellers er etter det jeg har forstått horisontaloppløsningen på HDTV ikke større enn ca. 1980 px. Bilder i større format må da reformateres for å få plass på skjermen. Reformatering med høye kvalitetskrav foretaes etter min erfaring best i et dedikert fotoredigeringsprogram PS e.l. Følgelig har det ingen hensikt å lage bilder for HDTV i større format enn ca. 1920 x 1080. Jeg har forøvrig ingen erfaring med å vise bilder på HDTV og har følgelig heller ikke erfaringer omkring kvaliteten på reformateringen. Lenke til kommentar
tobn Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) sorry. hacked Endret 13. september 2010 av tobn Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Helt enig med de andre her: - Ikke rør orignalfilene - Beskjær ut fra motivet, på kopier - Lag tilpassede filer for print og visning på skjerm. Det er en slik strategi program som Adobe Lightroom er optimalisert for. Det rører aldri originanlene og eksportfunksjonen gjør det enkelt å lage versjoner tilpasset forskjellige formål. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Takk for innspill. Jeg tror jeg har bestemt meg for å beholde orginalfilene, men vil likevel ha en kopi som er beskjært. Det var derfor jeg tenkte jeg skulle prøve å finne et standardformat og en standardstørrelse for å ha et helhetlig utseende på bildene. Finner jeg et utsnitt som er bedre enn min standard, har jeg ingen problemer med å bruke det for det bildet alene. Also, jeg har gjort det til en vane å alltid bruke Save as... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå