Gå til innhold

Standarisering av bildefiler


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat kommet hjem fra en ukes ferie og har derfor med meg en sabla masse bilder i bagasjen.

 

Jeg har lyst å standarisere format og størrelse på bildefilene mine, så de har et helhetlig format for visning på skjerm, evt. print og lignende.

 

Jeg tenkte på enten 16:9 og da i 3840x2160 .PNG, eller 3:2 med oppløsning 3840x2560.

 

16:9 for å enkelt kunne vise på en HDTV, 3:2 for å ha et "standard good old fashioned" fotoformat. PNG for å ikke forringe kvaliteten ytterligere og å ha muligheten til å klippe/beskjære i "full" kvalitet. Bildene er "desverre" JPG nå, så jeg vil ikke lagre de om igjen i JPG på nytt.

 

Input? Forslag?

 

GO! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

 

Jeg har lyst å standarisere format og størrelse på bildefilene mine, så de har et helhetlig format for visning på skjerm, evt. print og lignende.

 

Jeg tenkte på enten 16:9 og da i 3840x2160 .PNG, eller 3:2 med oppløsning 3840x2560.

Input? Forslag?

 

Jeg kan forstå at det kan være nyttig å formatere bilder i formater som er tilpasset visningsmedia, men jeg ville aldri lagret originalbilder på den måten.

(Svigermor med permanent avkuttet hode er neppe det mest vellykkede innslaget i familiealbumet!)

 

Jeg ser fordelene med å lagre originalbilder i andre filformater enn jpg, og i så måte kan png være et godt valg. Etter min erfaring er imidlertid den største risikoen for å "ødelegge" originalbilder forbundet med å klikke på "lagre" når en har et redigert/reformatert bilde framme. Dette problemet løses ikke ved å endre filformat.

 

Ellers er etter det jeg har forstått horisontaloppløsningen på HDTV ikke større enn ca. 1980 px. Bilder i større format må da reformateres for å få plass på skjermen.

 

Reformatering med høye kvalitetskrav foretaes etter min erfaring best i et dedikert fotoredigeringsprogram PS e.l. Følgelig har det ingen hensikt å lage bilder for HDTV i større format enn ca. 1920 x 1080. Jeg har forøvrig ingen erfaring med å vise bilder på HDTV og har følgelig heller ikke erfaringer omkring kvaliteten på reformateringen.

Lenke til kommentar

Helt enig med de andre her:

 

- Ikke rør orignalfilene

- Beskjær ut fra motivet, på kopier

- Lag tilpassede filer for print og visning på skjerm.

 

Det er en slik strategi program som Adobe Lightroom er optimalisert for. Det rører aldri originanlene og eksportfunksjonen gjør det enkelt å lage versjoner tilpasset forskjellige formål.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. :)

 

Jeg tror jeg har bestemt meg for å beholde orginalfilene, men vil likevel ha en kopi som er beskjært. Det var derfor jeg tenkte jeg skulle prøve å finne et standardformat og en standardstørrelse for å ha et helhetlig utseende på bildene.

 

Finner jeg et utsnitt som er bedre enn min standard, har jeg ingen problemer med å bruke det for det bildet alene.

 

Also, jeg har gjort det til en vane å alltid bruke Save as...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...