Gå til innhold

Motsetninger i bibelen

Anbefalte innlegg

TheaLinnea, jeg ble nysgjerrig når du påstår at bibelen snakket om mikroorganismer i jorden, og løp nærmest til bibelverset du bygget det opp med - Jerimia 51:15:

15 Herren skapte jorden med sin kraft,

han grunnla fastlandet i sin visdom

og utspente himmelen med kyndig hånd.

Står fint lite om mikroorganismer der....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TheaLinnea, jeg ble nysgjerrig når du påstår at bibelen snakket om mikroorganismer i jorden, og løp nærmest til bibelverset du bygget det opp med - Jerimia 51:15:

Jeg skrev: Skaperen gjorde landjorden fruktbar ved å sørge for at det fantes en rekke forskjellige mikroorganismer i jordsmonnet. (Jeremia 51: 15) Disse små skapningene bryter ned dødt organisk materiale og omdanner det til stoffer som planter kan nyttiggjøre seg. Visse typer jordbakterier opptar nitrogen fra luften og gjør dette livsviktige grunnstoffet tilgjengelig for planter, slik at de kan vokse. En håndfull fruktbar jord kan faktisk inneholde seks milliarder mikroorganismer!

I min oversettelse av Jeremia 51:15 er skriftstedet formulert litt annerledes:

15. Han er den som har dannet jorden ved sin kraft, den som har grunnfestet det fruktbare land ved sin visdom, og den som ved sin forstand har spent ut himlene.

Er lov å bruke litt logisk tenkning når man leser.

Man kan resonere litt. Det står at han grunnfestet det fruktbare land ved sin visdom, og den som ved sin forstand har spent ut himlene.

Hva tror du ligger i den visdommen? Hva må til for at landjorden blir fruktbar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev: Skaperen gjorde landjorden fruktbar ved å sørge for at det fantes en rekke forskjellige mikroorganismer i jordsmonnet. (Jeremia 51: 15) Disse små skapningene bryter ned dødt organisk materiale og omdanner det til stoffer som planter kan nyttiggjøre seg. Visse typer jordbakterier opptar nitrogen fra luften og gjør dette livsviktige grunnstoffet tilgjengelig for planter, slik at de kan vokse. En håndfull fruktbar jord kan faktisk inneholde seks milliarder mikroorganismer!

I min oversettelse av Jeremia 51:15 er skriftstedet formulert litt annerledes:

15. Han er den som har dannet jorden ved sin kraft, den som har grunnfestet det fruktbare land ved sin visdom, og den som ved sin forstand har spent ut himlene.

Er lov å bruke litt logisk tenkning når man leser.

Man kan resonere litt. Det står at han grunnfestet det fruktbare land ved sin visdom, og den som ved sin forstand har spent ut himlene.

Hva tror du ligger i den visdommen? Hva må til for at landjorden blir fruktbar?

Dette blir jo uansett bare en teori, det står ingenting annet enn at Gud står bak fruktbart land (og dermed må få æren av bønder som har fruktbart land)

Hvorfor Gud må lage ett uhyre komplisert økosystem for å få planter til å vokse er forsåvidt en diskusjon for seg, men interessant at han må ha så mange små skapninger for å få hjulene til å gå rundt, slik at vi kan leve.

Men det hadde vært fascinerende om bibelen i det hele tatt nevnte bakterier, siden de er så essensielle for vår eksistens. Folkene på den tiden kjente jo ikke til dem, men skulle tro Gud gjorde det?

Lenke til kommentar

Husk at Moseloven skulle være en midlertidig ordning, ikke noe som skulle bestå så sant Gud lever:

Kan du da forklare meg hva det er Jesus mener når han i Matt 5:18 og Luk 16:17 sier at både himmel og jord skal forgå før en eneste tøddel av loven bortfaller?

Forresten, hvis man ikke er underlagt Moseloven, er det da også slik at de ti bud ikke lenger gjelder?

Ingen som svarte meg på dette, gitt...

Lenke til kommentar

Dette blir jo uansett bare en teori, det står ingenting annet enn at Gud står bak fruktbart land (og dermed må få æren av bønder som har fruktbart land)

Det er ikke en teori Tenklitt, det er ikke engang en hypotese, kun en ide-påstand. Viktig å holde tungen rett i munnen slik at man ikke lager teorier ut av ting som ikke kan påvises... En teori brukes til å beskrive bevisene slik at det fremstår som mest sannsynlig er riktig. (da ingenting i vitenskap slås fast dogmatisk eller 100% sikkert nettopp fordi den må være åpen for falsifering eller endring). Kommer det endringer så endres teorien.

Så derfor kan ingenting i bibelen være en teori da det ikke har noen empiriske fakta å støtte teorien på. Og det som står der er skrevet som den eneste sannheten og kan derfor ikke endres eller omskrives når vi finner ut at det ikke stemmer, da kan de kun fornekte det nye som kommer opp eller tolke det dønn ihjel for å opprettholde "sannheten" i bibelen. Dogmatisk heter det da og det må IKKE forveksles med en teori :)

Lenke til kommentar

Det er ikke en teori Tenklitt, det er ikke engang en hypotese, kun en ide-påstand. Viktig å holde tungen rett i munnen slik at man ikke lager teorier ut av ting som ikke kan påvises... En teori brukes til å beskrive bevisene slik at det fremstår som mest sannsynlig er riktig. (da ingenting i vitenskap slås fast dogmatisk eller 100% sikkert nettopp fordi den må være åpen for falsifering eller endring). Kommer det endringer så endres teorien.

Så derfor kan ingenting i bibelen være en teori da det ikke har noen empiriske fakta å støtte teorien på. Og det som står der er skrevet som den eneste sannheten og kan derfor ikke endres eller omskrives når vi finner ut at det ikke stemmer, da kan de kun fornekte det nye som kommer opp eller tolke det dønn ihjel for å opprettholde "sannheten" i bibelen. Dogmatisk heter det da og det må IKKE forveksles med en teori :)

Greit greit :) Jeg sikter til vanlig-dagligtale teori, ikke vitenskapelig teori :)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk sluttet med å si at jeg har en teori etter at jeg ble bevist på forskjellen på mine "teorier" og de vitenskapelige teoriene.... Jeg bruker heller ide om mine "teorier".. eller et annet dekkende ord.. som hypotese...

:)

Lenke til kommentar

Husk at Moseloven skulle være en midlertidig ordning, ikke noe som skulle bestå så sant Gud lever:

Kan du da forklare meg hva det er Jesus mener når han i Matt 5:18 og Luk 16:17 sier at både himmel og jord skal forgå før en eneste tøddel av loven bortfaller?

Forresten, hvis man ikke er underlagt Moseloven, er det da også slik at de ti bud ikke lenger gjelder?

De ti bud er en del av loven som ble gitt til jødene i den gamle pakten. Den gikk ut på at holdt jødene sin del av avtalen, skulle de få alle slags velsignelser osv. Det var jødene selv som ba om å få disse reglene. Jesus underviste jødene i loven, og sa at ikke en tøddel av den skal forgå. Dvs at er man under loven, så er man under HELE loven, ikke bare de ti bud eller en annen del av den. Mange kristne trossamfunn har en tradisjon for å mene at de ti bud er Guds bud til kristne (sikkert fordi disse budene i og for seg er gode bud), men det mener jeg det ikke er hold i bibelen for å si.

Lenke til kommentar
Hadde: fortid' date=' han hadde allerede laget både dyr og fugler

Fortsatte å: både fortid, nåtid og fremtid?

[/quote']

Hebraiske verb fungerer ikke som norske verb. Alle tidene er derfor like gode oversettelser. I begynnelsen skaper Gud himmelen og jorden er en like god oversettelse som at I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.

Hvorfor har vi da åpenlyse konflikter' date=' som for eksempel; kom mennesket, eller dyrene først?[/quote']Det er ikke en åpenlys konflikt, men beskrivelse av naturskildring av hva de så et sted i Midtøsten. Den ene er om våren, den andre er om høsten.

Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel.
Det betyr ikke å slå i hjel. Faktisk utøves steining fremdeles i Israel.

Hvorfor skapte han natt og dag før sol og måne?
Fordi de så mørket og lyset før solen og månen?

Dette var dag tre. Dager hadde altså eksistert før han skapte det som fastsetter blant annet dager
Det er helt riktig, dager hadde eksistert i noen millioner år før det. Husk at 1.mosebok beskriver noe de så for 6000 år siden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...