Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ny og større OLED-TV fra LG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes slankekrigen har gått alt for langt. 2,9 mm kan umulig gi noe særlig bøyemotstand og styrke, samt at det må gi en del problemer med å få koblet til HDMI, DVI og andre kabler som normalt har mye tykkere plugger. På ren intuisjon om styrke ville jeg også frarådet en hver barnefamilie å skaffe seg en slik.

Uansett så sitter jeg nok på sidelinja og ser på utviklinga i maaange år til før jeg kjøper AMOLED TV. Det skal maaange år til før AMOLED begynner å nærme seg plasma og LED-LCD på pris/størrelse.

Lenke til kommentar

Det kalles markedsføring, og det vil nok bli mer og mer vanlig med trådløs overføring mellom skjerm og koblingsboks i tiden fremover. Det interessante her er uansett ikke tykkelsen på skjermen men fremskrittet i teknologien.

Kos deg på sidelinja forresten. ;) For min del er det nok stor sannsynlighet for at det blir en oled-TV i stua innen 2-3 år.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg synes slankekrigen har gått alt for langt. 2,9 mm kan umulig gi noe særlig bøyemotstand og styrke, samt at det må gi en del problemer med å få koblet til HDMI, DVI og andre kabler som normalt har mye tykkere plugger. På ren intuisjon om styrke ville jeg også frarådet en hver barnefamilie å skaffe seg en slik.

Uansett så sitter jeg nok på sidelinja og ser på utviklinga i maaange år til før jeg kjøper AMOLED TV. Det skal maaange år til før AMOLED begynner å nærme seg plasma og LED-LCD på pris/størrelse.

Både uenig og enig, da jeg ser for meg at disse super tynne tvene gjerne kan monteres flush med veggen og det faktum at dersom de får en jevn flate som støtte bakfra så tåler de velig mye.

Som en bord løsning derimot som du sikkert sikter til, ja gi den litt mer headroom ^^

Ser også for meg maaaange år før jeg anskaffer meg en OLED skjerm, og første steget blir sikkert i en ultra portabel laptop evt stasjonær skjerm.

Lenke til kommentar

Som man ser på fler av OLED TVene på IFA så er strømtilkobling, innganger og utganger i foten på TVen. Ergo kan man glemme en elegant opphenging på veggen men må ha med foten som vinkles inn mot vegg i tillegg.

Så jeg er helt enig med Simen1, på tide å tenke praktisk OLED.

Det største fordelene med OLED er:

- Sortnivå som slår alt det beste innen LED og Plasma i dag.

- Hver celle har sitt eget lys

- Vesentlig lavere strømforbruke og mindre varme

- Mye bedre kontrast, fargegjengivelse og billedkvalitet

samt en del andre ting jeg ikke kommer på i farten.

Jeg tror det kan være mulig å få en god OLED 50" TV til under 15.000,- om 3-5 år. Men narkedsutviklingen kan gå tregere enn jeg ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig i det. Det er greit så lenge de kan monteres på vegg. Men det ser ut til at disse OLED skjermene kommer ferdig montert på fot, slik at all elektronikk ligger i foten, og dermed ikke kan henges på veggen for de som ønsker det. Så Samsung sin nye 9-serie på utstilling, og denne er ekstremt tynn, selv med stor størrelse. Problemet for meg var at foten med all elektronikk er fastmontert.

Det har gått litt hysteri i at TVene skal være så ekstremt flate. Når man bruker den til det den skal, så syns ikke hvor dyp den er uansett.

Den flateste skjermen har man hatt i mange år allerede, prosjektor, men den har mange bakdeler.

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at de bruker en optisk overføring. Trådløst i seg selv ser jeg på som et problemområde, og ikke en løsning når det kommer til såpass store båndbredder som må til for å overføre video og lyd. En optisk kabel er immun mot støy, og kan bli så smale som det trengs, ved siden av å ha tilnærmet teoretisk uendelig kapasitet.

Lenke til kommentar

OLED kommer nok først til å slå an på bærbare pc'er, hvor lavt strømforbruk og ekstrem innsynsvinkel kan være med på å forsvare en høy pris.

Deretter ser jeg for meg det kommer OLED PC-skjermer. Her vil rask responstid og godt sortnivå være aspekter som er viktig for blandt annet gaming (i mørket) :)

Til slutt tipper jeg TV-verdenen vil stå for tur. Altså til massene, OLED-TV finnes allerede i salg for de som har ekstra tykke lommebøker. Fordelene med OLED til TV-bruk er foreløpig ikke så store at folk vil være villige til å betale 5 (?) ganger så høy pris. Sortnivå er stort sett ikke noe problem i en belyst stue, responstid merker man lite problemer med ettersom TV-sendingene har begrenset framerate, og de som absolutt ikke takler LCD (som undertegnede) går for plasma, som stort sett utfyller LCD ganske godt.

Både bærbare og stasjonære maskiner mangler idag noe godt alternativ til LCD (bortsett fra de heldige av oss som fortsatt sitter med en god CRT-skjerm). TV-markedet har plasma som utfyller LCD-teknologien veldig bra.

Et annet hinder til OLED-TV er at de store TV-produsentene nok har veldig lyst til å fortsette å melke kunder med LCD og "LED"-LCD-skjermer så lenge de klarer.

Når det er sagt så håper jeg OLED kommer fort som svint til alle segmenter, det kommer til å bli en revolusjon når tiden er inne :p

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...