Paulex Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Heisann, skal ha særemne nå i norskfaget. Står jo relativt fritt til å velge hva jeg vil skrive om sålenge det er innenfor "norsk". Jeg har ikke tenkt til å lese noen bøker å drive å analysere dette, så da sliter jeg plutselig med å finne noe interessant å skrive om. Er det noen her som har noen tips? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Skriv om gaver og politikere. En sikker schlæger. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Hehe, joa. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Heisann, skal ha særemne nå i norskfaget. Står jo relativt fritt til å velge hva jeg vil skrive om sålenge det er innenfor "norsk". Jeg har ikke tenkt til å lese noen bøker å drive å analysere dette, så da sliter jeg plutselig med å finne noe interessant å skrive om. Er det noen her som har noen tips? Det må være noe som er norskpensum? Alternativer kan jo være å finne utviklingstrekk i din dialekt og hvilke målmerker som har blitt forsterket, forandret, forsvunnet f.eks. Et annet alternativ kan være å skrive om språkhistorie - utviklingen fra riksmål til bokmål - og utviklingen av bokmål etter den tid. Samme kan jo gjelde samnorsk og bokmål f.eks. - språkhistorie der, og sammenligne likhetstrekk i de forskjellige skriftsspråk. Sammenligne to litterære perioder og sette det opp mot hva som kjennetegner forfattersamfunnet i dagens Norge - den er litt vanskelig, men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå