Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan får man seg venner/kjæreste?


Anbefalte innlegg

Det at du er stygg er nok en stor bløff. Har noen noengang sagt det til deg? og i så fall; hvem er det igjen som har sagt det til deg flere ganger? Er det ikke noe inni deg som gjentar det flere ganger? Hvem er da den som mobber deg mest?

Tenk over det.

 

Jeg tror at du er en bra person som har mye å by på. Jeg tror også at du skylder på at du er "stygg" fordi du ikke er med de i klassen ofte.

 

Se det på denne måten; til og med Jan Teigen har hatt napp. Og som mammaen min sier; han har et ansikt kun en mor kan elske.

 

Så utseende har ikke så mye så si så lenge personligheten din er overkommelig og du lukter godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du analyserer deg selv altfor mye. Eller, det er noe jeg har skjønt.

 

Jeg har selv slitt mye med dårlig selvtillit og mobbing på hele barneskolen. Det var på grunn av navnet mitt som egentlig er Trine. Trine ligner på Grisetryne osv, og særlig hvis jeg sølte melk etc. fikk jeg dette slengt etter meg. Det var også mange stygge navn som kom haglende etter meg. Jeg holdt på å endre navnet mitt pga dette.

Men jeg kom meg igjennom det.

Det var tøft, men jeg måtte bare tro på at jeg ikke kunne være en så forferdelig person.

 

Det er i bunn og grunn du som må ta initiativ her. Vis mobberne at du er bedre enn dem. Hev deg over det, ikke se tilbake hele tiden.

De sier at de som mobber som regel er sjalu eller har opplevd dette selv. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg har gjort det selv. Ettersom jeg ble mobbet fra 6/7-årsalderen til jeg var 12 år ble jeg fæl til å gjøre dette selv. Det var kun baksnakking, men det er en forferdelig ting å gjøre mot folk. Heldigvis har det gått bra med de det gjaldt, og de har tilgitt meg for det.

 

Men det som er poenget mitt her er at du er din verste mobber. Det er ingen som går rundt og tenker på om du har større nesebol, er lavere, eller rundere enn andre. Den eneste som går rundt å tenker på dette hele tiden er KUN deg!

Som alle andre her har sagt; tenk positivt. Begynn med å stå i speilet og si til deg selv; jeg klarer dette! Du er flink! Du er en bra person!

Ja, det virker veldig rart til å begynne med, men hjernen din kommer til å ta det til seg. Om du gjør dette gjevnlig vil du begynne å fokusere på at du har mange gode kvaliteter i stede for å tenke over hvordan du ser ut.

 

Jeg tenkte også før; men det er jo utseendet de ser først. De ser ikke på en person og tenker "h*n har sikkert en kjempeflott personlighet!".

Men dette er bullshit. Hvem som helst kan få seg venner. Det handler om holdninger. Folk ser om du har utstråling og om du har noe å by på. Folk er ikke så dømmende som du tror.

Broren min så ut som et pizzatryne før, og han fikk de beste vennene sine på den tiden.

Bestevenninna mi er et kvisetroll.

 

- men det betyr ingen ting!

Det er hvordan du er som har noe å si!

 

Jeg vet ikke om det er mulig å hjelpe deg på en diskusjonstråd når du ikke vil ta imot råd. Og, ja, jeg vet det er vanskelig. Det er ikke bare å slå på en bryter, og VIPS! så er alt bra. Men man må i det minste prøve.

 

Jeg gikk til psykolog.

Det er ikke så dumt.

Og det er ingen som kan si noe på det.

Ingen trenger å vite det, og ingen trenger å si noe om det heller.

Det er en å snakke med.

 

Mener ingen ting vondt. Jeg vet hvor hardt livet kan være. Tro meg.

Og vær så, vær så snill; ta imot rådene du får fra meg og de andre her. Vi mener det godt, og vi vil virkelig hjelpe deg. Men det er vanskelig å hjelpe deg når du står imot hele tiden. Ta imot det, og si heller; "takk, det skal jeg prøve! Vi får se hvordan det går!".

 

 

Vi vil bare hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å se på klassen med sidesynet ditt. Se rett på klassen, og se på den som snakker. Hvis "mobberen" virkelig pratet om deg, ville blikket hans veket bort når du så på ham, og han ville sendt sidestikket til en annen, eller ingen i det hele tatt. Men du var feig.

 

Wendelinho har allerede byttet skole, med dårlig resultat. Han kan varsle læreren om at han blir mobbet, men i lengden vil ikke situasjonen hans bli bedre. Han er en fuglunge som må lære seg å fly selv. Så lenge han lever og tenker som han gjør nå, vil han alltid være et potensielt mobbeoffer. Jeg har kjent Wendelinho indirekte siden november. Ingen kjenner situasjonen hans så godt som jeg.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ingen andre på skolen din som sliter med det samme, tror du? Kunne være en ide å oppsøke dem? Hvem vet, kanskje dere har mye til felles og godt potensial som venner... Er ikke en dum tanke, så se etter på skolen. Ikke alltid at man hopper rett fra 'upopulær' til 'populær' heller. Det er ofte en overgangstid; bygge seg oppover.

 

Jeg har endelig venner, og jeg ser andre på skolen i friminuttene som sliter og egentlig ikke har noen å være med... og det plager meg veldig. Det er utrolig ubehagelig å se andre slik. Skulle ønske ingen måtte oppleve sånt. Du er nok ikke en eneste...

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Jeg tror du analyserer deg selv altfor mye. Eller, det er noe jeg har skjønt.

 

Jeg har selv slitt mye med dårlig selvtillit og mobbing på hele barneskolen. Det var på grunn av navnet mitt som egentlig er Trine. Trine ligner på Grisetryne osv, og særlig hvis jeg sølte melk etc. fikk jeg dette slengt etter meg. Det var også mange stygge navn som kom haglende etter meg. Jeg holdt på å endre navnet mitt pga dette.

Men jeg kom meg igjennom det.

Det var tøft, men jeg måtte bare tro på at jeg ikke kunne være en så forferdelig person.

 

Det er i bunn og grunn du som må ta initiativ her. Vis mobberne at du er bedre enn dem. Hev deg over det, ikke se tilbake hele tiden.

De sier at de som mobber som regel er sjalu eller har opplevd dette selv. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg har gjort det selv. Ettersom jeg ble mobbet fra 6/7-årsalderen til jeg var 12 år ble jeg fæl til å gjøre dette selv. Det var kun baksnakking, men det er en forferdelig ting å gjøre mot folk. Heldigvis har det gått bra med de det gjaldt, og de har tilgitt meg for det.

 

Men det som er poenget mitt her er at du er din verste mobber. Det er ingen som går rundt og tenker på om du har større nesebol, er lavere, eller rundere enn andre. Den eneste som går rundt å tenker på dette hele tiden er KUN deg!

Som alle andre her har sagt; tenk positivt. Begynn med å stå i speilet og si til deg selv; jeg klarer dette! Du er flink! Du er en bra person!

Ja, det virker veldig rart til å begynne med, men hjernen din kommer til å ta det til seg. Om du gjør dette gjevnlig vil du begynne å fokusere på at du har mange gode kvaliteter i stede for å tenke over hvordan du ser ut.

 

Jeg tenkte også før; men det er jo utseendet de ser først. De ser ikke på en person og tenker "h*n har sikkert en kjempeflott personlighet!".

Men dette er bullshit. Hvem som helst kan få seg venner. Det handler om holdninger. Folk ser om du har utstråling og om du har noe å by på. Folk er ikke så dømmende som du tror.

Broren min så ut som et pizzatryne før, og han fikk de beste vennene sine på den tiden.

Bestevenninna mi er et kvisetroll.

 

- men det betyr ingen ting!

Det er hvordan du er som har noe å si!

 

Jeg vet ikke om det er mulig å hjelpe deg på en diskusjonstråd når du ikke vil ta imot råd. Og, ja, jeg vet det er vanskelig. Det er ikke bare å slå på en bryter, og VIPS! så er alt bra. Men man må i det minste prøve.

 

Jeg gikk til psykolog.

Det er ikke så dumt.

Og det er ingen som kan si noe på det.

Ingen trenger å vite det, og ingen trenger å si noe om det heller.

Det er en å snakke med.

 

Mener ingen ting vondt. Jeg vet hvor hardt livet kan være. Tro meg.

Og vær så, vær så snill; ta imot rådene du får fra meg og de andre her. Vi mener det godt, og vi vil virkelig hjelpe deg. Men det er vanskelig å hjelpe deg når du står imot hele tiden. Ta imot det, og si heller; "takk, det skal jeg prøve! Vi får se hvordan det går!".

 

 

Vi vil bare hjelpe.

 

Sikker på at ikke de er venn med de stygge for at de skal føle seg bedre?

 

Zarac. Ja, og da kan du hjelpe meg. Og hvis jeg så opp på klassen så ville de sett likhetene og bare ledd mere.

 

Jeg vil ikke henge med de med lav status.

 

Det er en jente som hele tiden er sosial med meg, men jeg liker henne ikke og klarer ikke å være sosial tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke henge med de med lav status.

 

Beklager, men når du kommer med slike utsagn når du selv er i den posisjonen du er i, mister jeg lysten til å hjelpe deg.

 

Kanskje det er her problemet ligger. Du er alt for opptatt med å ønske deg selv i en lederstilling på skolen, at du ikke blir i stand til å ta til deg et snev av hva folk her skriver til deg.

 

Som sebbe sa; ta deg sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Habitats: Ang. din reaksjon på min post.. Jeg nevnte aldri at han skulle mobbe en annen person eller henge ut andre. Men mobbing kan forekomme ved å henge med 'feil folk'.. Jeg sa heller aldri at han skulle henge med den kuleste, bare man henger med noen av de som ikke blir mobbet er det sjelden at mobbing skjer tilbake. De trenger ikke være de kuleste på skolen eller en såkalt 'bjellesau'.

 

Men for at man ikke skal bli sett på som en taper resten av skoleåret/videregående må man nesten ty til slike handlinger. Smakløst? Ja. Effektivt? Ja. Må man mobbe andre for at det skal fungere? Nei.

 

Jeg vet dette fordi jeg selv har vært i den posisjonen. Jeg hadde ingen venner og ble sett på som taper. Jeg hengte aldri ut noen andre, men det betyr ikke at jeg må henge med de som blir sett på som weird da man automatisk vil bli sett rart på selv også. Da jeg byttet skole ble jeg faktisk automatisk venn med en tilsynelatende grei fyr.. Viste seg at han hadde vært en såkalt 'bjellesau' som du kalte det på den andre skolen han gikk på. Han prøvde å være småkjip mot en i klassen. Jeg klarte å snakke han vekk fra det og etter det har han ikke mobbet/ertet noen på den skolen. Vi begynte faktisk å henge sammen en liten gjeng, inkludert den personen han hadde køddet med i en ukes tid. Aldri sett en mer sammenspleiset gjeng noensinne.

 

Dette er mer eller mindre en slags forsvarsteknikk mot psykisk mobbing.. Det å starte med og få venner som ikke blir mobbet fra før. Det er en måte og komme seg vekk fra det selv på.

Og det å henge med folk med 'lav status' er absolutt ikke no problem så lenge de ikke blir mobbet, hvis de blir det kan man lett risikere å bli mobbet selv.

Jeg er enig i det du sier i andre posten din her ang. det du sa om at han kanskje er for opptatt av å være 'blant de kuleste'.

Når man har fått noen venner som er ganske greie kan man begynne å bli mer inkluderende ovenfor de andre som blir mobbet. Har man en vennegjeng vil som regel ikke de 'kule folka' gidde å henge deg ut da du har venner de ikke vil at skal se ned på de igjen (som regel). Og sålenge man ikke snakker stygt om det de driver med, men heller støtter han som blir mobbet og tar han med på ting vil han kanskje bli sterkere i tankegangen sin selv og drite i det som blir sagt og til slutt ende med å ikke være ett mobbeoffer lenger. Det var det jeg gjorde og det funket, for meg, for andre og ikke minst styrket det vennegjengen.

 

Men du Wendelinho.. Hva er det som stopper deg i å bli venn med henne? Å bli venn med andre er ofte inngangsporten til å bli venn med andre igjen, som igjen fører til at du får flere venner og en kul omgangskrets med flere forskjellige personligheter.

Sålenge de respekterer deg er det det du burde fokusere på. Hvis du hele tiden avviser folk som prøver å få kontakt med deg så hjelper det ingenting dessverre.. Kanskje hun ikke er så kjip å henge med allikevel? Prøv å bli kjent med henne, skader ingenting og ha noen å henge med hvis du ikke har noen andre akkurat nå.

 

Og en ting til; Selvironi! Det er ikke sikkert at han personen med 'høy status' sa det for å henge deg ut, men heller som en spøk. Hvis man ser på alt som mobbing blir dømmekraften svekket, humor og selvironi er viktig.

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke henge med de med lav status.

Ble skjokkert da jeg leste dette. Det handler ikke bare om deg her i verden. Det er andre der ute med samme problemene, og mange som enda værre problemer enn du kunne ha forestilt deg akkurat nå.

 

Ta deg sammen litt. Ikke forvent at superkule og høystilte venner skal komme servert på sølvfat, for det gjør de IKKE. Du må starte et sted, og de med samme eller lignende status som deg kan være et godt sted å begynne. Ikke det at du skal utnytte noen... venner kommer og går, og etter hvert kan det hende dere går hver deres vei senere, og det er da du kan prøve å skaffe deg andre venner, mens han evt. gjør det samme. Catch my drift?

 

Jeg husker for en del år siden da jeg bodde i Grimstad. Jeg kunne ha vært med de andre vennene jeg hadde, men istedenfor var jeg mye sammen med en som sitter i rullestol og hadde få venner. Det gledet meg å hjelpe han og leke med han, og jeg så hvor glad han ble for det. Brydde meg nesten mer om han enn meg selv. Ta deg sammen litt og se at det er andre i denne verden, ikke bare deg.

 

Av og til må man ta det man får og være fornøyd med det, i hvert fall for en stund.

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Hm. Det er kun én ting som er viktig, og det er å se på seg selv som verdifull. En del av dette er å se kvaliteter hos seg selv. Uttrykket "jeg ser på meg selv som stygg" tar jeg som en påstand om at du problemtiserer din egen verdi. Det er naturlig å gjøre det i enkelte faser av livet og det har jeg selv gjort, men forhåpentligvis kommer du etter en prosess frem til at du faktisk har en egenverdi, og at den er høy.

 

Usikkerheten rundt egen verdi får mange konsekvenser, som at du føler du ikke har venner, du blir avvisende til de du faktisk har, du får dårlig selvbilde, etc. Du bør ha som mål å akseptere deg selv, bli venn med deg selv, finne kvalitetene dine. Stå gjerne i speilet og si til deg selv at "jeg er verdifull" til du tror på det. Noe du kan gjøre er å skrive ned alle egenskapene dine, forhåpentligvis finner du da også noen positive. Så er det opp til deg å fokusere på de positive.

 

Noe av problemet her er vel at du lever i en brytningstid, der du egentlig kanskje ikke har som overordnet mål å være lykkeligst mulig, du ønsker å finne noen sanne holdepunkter i livet, trygg grunn. Vel, du må til slutt fram til at du er verdifull, men når du er klar for å erkjenne dette er det bare du som kan vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zarac. Ja, og da kan du hjelpe meg. Og hvis jeg så opp på klassen så ville de sett likhetene og bare ledd mere.

 

Jeg vil ikke henge med de med lav status.

 

Det er en jente som hele tiden er sosial med meg, men jeg liker henne ikke og klarer ikke å være sosial tilbake.

 

Ingen kan hjelpe deg. Jeg var der du er nå, men jeg tok meg i nakkeskinnet og dro meg opp av møkka, uten hjelp fra noen annen. Du syter på forumet og forventer at noen skal gjøre jobben for deg. Men sånn er det ikke, og du nekter å gjøre det du får beskjed om. Så hvorfor skal jeg kaste bort mer tid på deg? Du stilte de samme spørsmålene for 10 måneder siden, og jeg ga deg lange og gode svar. Vil 10 nye måneder hjelpe deg lengre på vei? Nei, det tror jeg ikke, ikke med denne farten. Og ikke motsi meg. Hvis folk ler av deg, er det fordi du gjør deg selv til et offer, ikke fordi du ser ut som en ape, samme hvor riktig det måtte være.

 

Du vil ikke henge med dem med lav status? Din egen status er fraværende. Du er ikke i en posisjon der du kan velge og vrake. Selv de som har lav status i miljøet ditt, har nå betydelig mer status enn deg, og hvis du kunne fått én venn blant dem, da ville det vært veldig bra for deg.

 

Den jenta du ikke liker, for noe tull. Det er en mulighet som bare datt ned i fanget ditt uten at du gjorde noe for å fortjene den. Det beste du kan gjøre er å utnytte muligheten. Ikke kast den bort, for det er lenge til du får den muligheten igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

poise - Freedom from affectation or embarrassment

 

Hvis folk sier stygge ting eller mobber så er det fremdeles mottakeren selv som bestemmer om han/hun tør være seg selv.

 

Skal man gå rundt med selvforakt eller jobbe med å få frem det beste i seg selv?

 

De fleste har sider ved seg selv som kan forbedres og selv om noen kanskje har kommet vel skjevt ut, så kan mye positivt skje ved hjelp av innsats i å forstå og gjøre noe med situasjonen som kan skape et positivt mønster. Skal vi tilføre energi til en vedvarende negativ situasjon eller bruke energien til å skape løsninger i hverdagen?

 

Hvis det er noe som gir verdi, fortsett med det.

Hvis det er noe noe som som tar bort verdi, gjør noe annet isteden.

 

Fokuser kun på løsninger, både nye og gamle (det som allerede er bra og som gir glede. Gamle løsninger kan være mal eller inspirasjon til nye løsninger.

Utfør kun handlinger som skaper løsninger.

Handlinger som skaper fler problemer enn løsninger er som regel ikke verd å gjøre.

 

Enhver snarvei er en omvei.

 

Alle har rett til å ha sin egen mening, selv de som mobber. Den som blir mobbet blir ikke et offer før han/hun godtar det og ser på seg selv som et offer. Lev eget liv og definer egen verdi.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Når jeg tenker over det så er det 5 av 10 elever som tar kontakt med meg. Men bare 2, kanskje 3 elever tar kontakt med meg som hun jenta det gjelder.

 

Hva skal jeg gjøre ut av det?

 

 

Bli venner med dem. :) Om du egentlig ikke liker dem, får du se på det som en øvelse i å bli mer sosial og glad. :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...