Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan får man seg venner/kjæreste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I fare for å gjenta meg selv her, så savner jeg fortsatt det jeg etterlyste på forrige side. Leste du i det hele tatt innlegget? Det magiske ordet er ENGASJEMENT. Du har nå fått gode råd fra et titalls personer, og enda sitter du her og sutrer over at du ser ut som et takras i trynet? Ta deg sammen gutt!

 

Jeg er forøvrig også under gjennomsnittlig høy 175+/- og jeg har det helt greit. Høyde har sjelden noe å si, og jeg tror ikke du er noe unntak.

Lenke til kommentar

Blah.. Blir nesten litt oppgitt av folks måte å svare deg på her. Det meste er useriøs tilbakemelding på en seriøs situasjon. Noen ting kan man tulle med, andre ting ikke.. Dette er definitivt en av de tingene man ikke skal tulle med. Jeg vet ikke om jeg får gitt deg så veldig mye hjelp, men jeg kan gi noen tips som hjalp meg veldig mye.

Jeg har også vært en av de. En periode i livet (begynnelsen av 7.klasse) hadde jeg faktisk ingen venner da jeg kastet vekk to av de siste jeg hadde. Hvorfor? Fordi de ikke gjorde meg noe positivt. Idag har jeg veldig mange gode venner jeg trives med.

 

Der jeg fikk ett par av de første ORDENTLIGE vennene mine var via sport. Jeg begynte med skateboard siden jeg syns det var fett. Folk i klassen min mobbet meg for at jeg holdt på med skateboard i ett helt år fordi jeg ikke var god, drittsnakkingen sluttet når jeg faktisk ble bedre..

Men det var faktisk innenfor sport jeg fikk venner. Man har en felles interesse og møtes gjevnlig. Dette fører til slutt nesten automatisk til en liten vennekrets som møtes nå og da for å bedrive sporten/aktiviteten man driver med.

 

Vær positiv. Prøv å se positivt på ting. Du ser på deg selv som stygg, dette vil endre seg når du får bedre selvtillitt. Da jeg følte akkurat det samme om mitt utseende holdt jeg på den tanken om at: 'jeg er kanskje stygg, men jeg er faen ikke en idiot og jeg er til å stole på'. Det er disse kvalitetene mennesker ser etter hos en venn, de driter som regel i utseende sålenge man er kul å henge med og har en positiv holdning.

 

Har du noen vanskelige ting du sliter med ville jeg forholdt meg til mor/far/familie foreløpig. Når man først har fått noen gode venner man stoler på kan man heller ta det opp med de da, men ikke for mye!

Alle har noe de sliter med og det er sjelden mennesker vil ha den ekstra påkjenningen om å høre om venner som ikke har det bra selv. Man merker som regel selv om en venn har ekstra overskudd eller ikke. Ikke fokuser på det negative, vær positiv ovenfor andre mennesker rundt deg så vil du se at flere vil ta kontakt, men ikke nøl med å ta kontakt selv heller.

 

En sport, en aktivitet eller whatever kan hjelpe deg til å få venner. Ikke fokuser på at du er 'dårlig' hvis du nettopp har funnet en sport du vil bedrive, fokuser på at det er morsomt å driver med og drit i resten. Man burde ikke bedrive en aktivitet for å bli best, man bedriver en aktivitet fordi det er morsomt og gir noe til livet ditt!

 

Venner kommer kanskje ikke med en gang du får deg en sport å bedrive, men de kommer. Okey, la oss si at du har fått deg noen venner via. en aktivitet du finner interesant.

 

Det neste steget da er å få seg en kjæreste. Hvis det viser seg slik at jenta du er interessert i ikke er interessert i deg må man nesten la henne være. Glem hele personen å se om det ikke fins andre interesante jenter der ute.

 

Når man har en liten vennekrets og bedriver en aktivitet blir man med en gang litt mer 'interesant' for jenter generelt sett. Hvorfor? Fordi de ser at du er litt sporty av deg, har kule venner og finner på ting etter skoletid. Sitter man bare inne hele tiden kan man virke som en 'kjedeligere' person enn en som holder på med noe.

Å få seg en kjæreste er ikke bare-bare når det er mye som må klaffe på flere plan. Ikke vær overivrig når du snakker med jenter, vær mot de sånn som du er mot vennene dine. Vær ekte og vær deg selv. Det trekker som regel jenter mer enn de som prøver å være en annen for sånne ting ser de som regel med en gang.

 

Bottomline is: Finn en aktivitet/sport der du møter andre, evt. meld deg inn i bowling-klubb, biljard-klubb, sjakk, skateboard, fotball, noe du liker. Via dette får du kontakt med andre. Vær deg selv og ta ting som det kommer med jenter, ikke forhast noe. Ting kommer når det kommer, ingen kan bestemme hvilken vending livet tar ;)

 

Og lykke til videre =)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blah.. Blir nesten litt oppgitt av folks måte å svare deg på her. Det meste er useriøs tilbakemelding på en seriøs situasjon.

 

 

Nå må du rulle inn a!! Hvis du faktisk leser svarene, så vil du se at han har fått opptil flere gode svar fra folk som har villet hjelpe han.

 

Men det hjelper ingenting, for som jeg nevnte tidligere, han er ikke motivert nok til å gjøre en innsats for å forbedre seg, innleggene her er bare for å få litt sympati.

 

Til Wendelinho: Selv om jeg ikke har stor tro på at du vil gjøre noe særlig for å bli mer lykkelig, skal jeg gi deg et lite tips som er så enkelt og fort gjort at jeg har en liten tro på at du kanskje vil gjennomføre det.

 

Jeg så at du har skrevet mange innlegg om fotball, og det gjør at du har ihvertfall en felles interesse med kanskje 60-80% av guttene, og no sånt som 30-50% av jentene.

 

Hvis det har gått en spennende kamp en dag, kan du spørre på skolen, gjerne en du vet er fotballinteressert, om vedkommende så kampen. Og så legger du ut om favorittlaget ditt, hvem som spilte best i går, hvilken keeper som har redda flest baller og gudene vet hva ellers dere fotballgeeker prater om.

Evt, noe som jeg tror krever mer innsats enn du er villig til å gjøre, er å bryte inn i en samtale hvis du hører noen prate om fotball.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wendelinho: På tide å stole mer på deg selv. Tenk positivt som jeg sa tidligere :) Jobb litt med deg selv. Når du står opp om morgenen så tenk at idag er din dag! Og hvis det går dårlig; I morgen skal bli bedre! Fortsett med dette over en lang tid. Tenk på det som har skjedd iløpet av en dag og se om det er noe som kan forbedres. Dette blir ikke gjort på en uke, gi det litt tid (typ 6 mnd.). Hvis tipsene jeg har gitt fortsatt ikke har gitt deg noe tilbake så kan du heller opprette en tråd da.

 

Å opprette tråder eller poste innlegg hvor du ser negativt på deg selv vil ikke gjøre noe.

 

Audunk: Nå siktet jeg ikke direkte til deg, men mer mot poster som førsteposten til Camlon. Det var kanskje litt og ta i å si at de fleste svarene var useriøse. Uansett er ikke dette en diskusjon jeg gidder å ta opp her. Hvis du (eller noen andre) føler at du har mer å si ang. dette temaet kan du heller sende meg en pm.

Endret av Xenomorphis
Lenke til kommentar

Audunk: Nå siktet jeg ikke direkte til deg, men mer mot poster som førsteposten til Camlon. Det var kanskje litt og ta i å si at de fleste svarene var useriøse. Uansett er ikke dette en diskusjon jeg gidder å ta opp her. Hvis du (eller noen andre) føler at du har mer å si ang. dette temaet kan du heller sende meg en pm.

Useriøse tråder fortjener useriøse svar. Du starter ikke en tråd uten å fortelle hvorfor du har problemer. Jeg har prøvd å gi den fyren ordentlig hjelp før men han nekter å gjøre det jeg ber han om. Han finner alltid på en aller annen unnskyldning for hvorfor han ikke skal gjøre det og gjør istedenfor det han ønsker at vi skal fortelle han. Som oftest er det utrolig dumme valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå synker jeg enda lavere.

 

På skolen i dag så så vi bilder av dyr. Og da temaet ''Ape'' kom opp, så fortalte de at utviklingen derfra har gått raskt. Da kom det raskt fra en elev med høy status jeg aldri har sett på som positivt sa da at på noen så gikk utviklingen saktere. Det var ment til meg siden jeg så med sidesyn at alle stirret på meg og flirte.

 

Hvordan skal jeg håndtere det?

Lenke til kommentar

Camlon: Hmm.. Regner med at jeg kanskje er for ny til å ytre meg i denne tråden. Hvis han ikke tar imot tips er det jo også unødvendig å gi tips. Tenk på det jeg sa her Wendelinho ;)

 

Det er ikke mye man får gjort dessverre.. Du kan prøve å gå til rektor/foreldre og fortelle hva som skjer på skolen og kanskje være så heldig at du får bytte klasse hvis det fortsetter. Evt. bytting av skole hvis ingenting hjelper.

 

Å være rappkjefta tilbake _kan_ være en god ting. Hver gang noen sier noe negativt til/om deg og du ikke kommer på noe der og da, tenk inni deg hva for noe morsomt du kanskje kunne sagt tilbake. Hvis du hele tiden øver deg på å tenke kreativt på slike bemerkninger vil det etterhvert komme av seg selv i slike situasjoner og spøken blir rettet mot de istedenfor.

 

En ting du f.eks. kunne sagt tilbake like raskt; Går kanskje sakte med meg , men hjernen din er jo fortsatt på nivå med encellede organismer.

 

Evt. les litt om hersketeknikker, dette vil kanskje lære deg litt om hvordan mobbere fungerer slik at du kan 'slå tilbake' på slike ting. Jeg ville anbefalt og prøvd å snakke med lærere evt. bytte klasse for å se om det fungerer, og deretter gått til å bytte skole hvis mobbingen allikevel fortsetter.

Hvis mobbingen fortsetter her også må man nesten gå i seg selv og finne ut av hvorfor folk finner deg som ett lett offer å tulle med.

En god ide hvis du bytter skole er å finne ut av hvem som er 'taperen' i klassen og ikke bli venn med han selv. Slik som dagens samfunn fungerer idag vil du bli sett på som 'bedre enn han' og kanskje få 'kulere' venner som ikke ender med å disse deg for den du er eller hvem du henger med sålenge det ikke er en såkalt 'taper'.

 

Vi lever i ett kaldt samfunn der den sterkeste overlever og i visse tilfeller må man nesten leve deretter også.

Lenke til kommentar

En god ide hvis du bytter skole er å finne ut av hvem som er 'taperen' i klassen og ikke bli venn med han selv. Slik som dagens samfunn fungerer idag vil du bli sett på som 'bedre enn han' og kanskje få 'kulere' venner som ikke ender med å disse deg for den du er eller hvem du henger med sålenge det ikke er en såkalt 'taper'.

 

Vi lever i ett kaldt samfunn der den sterkeste overlever og i visse tilfeller må man nesten leve deretter også.

 

For en utrolig smakløs ting å si.

 

Det å bare henge seg på bjellesau-prinsippet, og følge den bølgen kommer du aldri få noe godt ut av.

 

Jeg ville heller gjort det motsatte. Om du byttet skole/klasse og kom og la merke til noen vanskeligstilte sjeler ville dette heller vært en utmerket mulighet til å få en god venn. Hadde du oppsøkt denne personen ville du antageligvis funnet ut at dere muligens hadde masse til felles, og kunne støttet hverandre, i stedet for å henge seg på lederen (les: bjellesau), og gjøre livet til denne personen enda jævligere enn han allerede hadde det. Kanskje ville du fått din første riktige gode venn!

 

Ingenting er så krenkende som å bli støtt ut av en person du aldri har møtt, og som har absolutt NULL grunnlag for å ha noe i mot deg.

 

Og gi slike oppfordringer er bare feigt og egoistisk, og utrolig lite gjennomtenkt.

 

@OP

Så de faktisk på deg og flirte, eller var dette noe du innbillet deg? Sier ikke at du lyver, men jeg vet selv at når man blir paranoid nok blir man i stand til å vinkle de rareste ting i feil retning.

 

Om det var slik som du sa, forstår jeg godt at du føler deg handlingslammet. Det er aldri en lett sak å stå opp mot "ledern i gjengen". Og det eneste rådet jeg kan gi deg ang. akkurat det er å fortrenge/ignorere det. Folk som mobber gjør det for å bli underholdt. Om det viser seg at offeret ikke bryr seg, holder seg i skinnet, svarer saklig tilbake osv, blir hele situasjonen mindre underholdende for mobberen.

 

Du tenker sikkert at det er lett for oss som sitter her å gi deg tips om alt mulig, fordi vi har det så greit og ikke ser ting med dine øyne; og det har du også til en viss grad rett i. Men samtidig kan jeg ikke få sagt det nok at det ofte er slik at de som kommer med tilbakemeldinger/støtte rundt dette temaet, har vært i en lignende situasjon tidligere.

 

Ellers så hadde audunk et bra tips som jeg råder deg til å prøve. Første sted i et vennskap er god kjemi, og felles interesser vil i mange tilfeller bidra til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av dere sier at jeg bør bytte klasse, deretter skole, forså og rakke ned på mobberen.

 

Jeg går i den snilleste klassen. Dette skjer når 2 eller flere klasser jobber sammen, og i friminuttene.

 

Alle flirte og så på meg, og det så jeg, ingen diskusjon om eller hvis, nå.

 

En sier jeg skal disse tilbake, en sier jeg ikke skal det.

 

Begge gir lange utdypende svar som jeg liker.

 

Og da lurer jeg på hvem sine råd jeg skal følge.

 

Jeg blir mobbet av en med status, og han skjuler det bak statusen sin det med mobbingen.

 

Å gå til læreren i en slik situasjon blir feil. Man gjør ikke slik i tenåra.

Lenke til kommentar

Er enig i at å gå til en lærer ikke nødvendigvis er en god løsning. Men noe jeg selv har positive erfaringer fra er et møte med skolens rådgiver. Disse har ofte en utdannelse innen psykologi, og er flinke til å snakke og ikke minst lytte til folk. De har også taushetsplikt (noe forsåvidt lærere også har, men det kan man trygt ta med en klype salt). Det er riktignok ingen garanti for at rådgiveren på akkurat din skole er like flink som han jeg snakket med, men hensikten her var mer for å gjøre deg obs på tilbudet.

 

Det å rakke ned på mobberen skal du være forsiktig med. Dette kan ofte slå feil vei, og i verste fall ende med slagsmål (spesielt i din alder). Du skal også være veldig psykisk sterk for å klare å stå i mot et slikt press, og det blir ikke noe lettere om personen har en masse folk rundt seg til å "backe" han opp.

 

Så klart, er du unaturlig flink til å snakke og argumentere for deg kan du selvfølgelig gjøre et forsøk, men etter hvordan jeg har oppfattet din tilværelse gjennom denne tråden tror jeg ikke det ville vært noen umiddelbar god løsning. Men dette er noe som igjen er relativt til en hver situasjon da det ikke er noen fasitsvar på noe av det her.

Endret av Habitats
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av dere sier at jeg bør bytte klasse, deretter skole, forså og rakke ned på mobberen.

 

hvis du har det så ille som du sier, så kan det jo såklart være en god ide å bytte skole og få en ny start der.

 

En sier jeg skal disse tilbake, en sier jeg ikke skal det.

 

hvis jeg var deg ville jeg ikke prøvd å si noe stygt tilbake til ham. om du sier sånt til fyren med høyest status i klassen, vil det bare slå tilbake på deg selv.

 

Og da lurer jeg på hvem sine råd jeg skal følge.

 

når det gjelder det å bli venn med "taperen" eller ikke, så kommer det litt ann på hva du vil oppnå. om du vil ha deg en venn, og ikke bryr deg så mye om status, så bli venn med "taperen". om du vil ha god status i klassen, og være "kul", så vil jeg jo fraråde deg å bli venn med "taperen", da du mest sansynlig ikke kommer til å bli venn med de "kule".

letteste løsning er jo såklart å bli venn med taperen. tviler på at han begynner å mobbe deg.

 

Jeg blir mobbet av en med status, og han skjuler det bak statusen sin det med mobbingen.

 

om du blir mobbet av slike folk, vil det absolutt ikke hjelpe å bli uvenn med ham. det jeg tror er grunnen til at han mobber akkurat deg, er fordi du ikke er venn med ham, eller med noen av vennene hans, som betyr at han ikke taper noen ting på å mobbe deg. han ser på deg som det svakeste leddet. du blir mest sansynlig ikke mobbet fordi han hater deg, men fordi du ikke betyr noe for ham.

det jeg tror ville hjulpet er om du var mer positiv. tenk positive tanker. når han f.eks sa den kommentaren i klassen, så kunne du f.eks bare snudd deg og sett mot klassen og smilt. og som habitats sa, bare ignorer alle kommentarene du får, og ikke la det påvirke deg. mobberne vil etterhvert merke at du ikke bryr deg lenger, og de vil mest sansynlig slutte.

 

og som alle andre her har sagt til deg om å bli kjent med folk. Aldri forvent at folk skal komme bort til deg å snakke, du må ta initiativ selv.

 

Å gå til læreren i en slik situasjon blir feil. Man gjør ikke slik i tenåra.

 

hvorfor blir det feil? er det noe bedre å gå til et forum i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...