kanikke Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hvis det er noen her som har ”Asus P4G8X Deluxe” hovedkort, så lurer jeg på om noen har, eller har hatt problemer med å aktivisere DMA. Jeg får nemlig ikke gjort det. Når jeg ser på egenskapene til primær og sekundær IDE-kanal i enhetsbehandling, under ”IDE/ATAPI-kontrollere”, finnes det ikke noe valg for å aktivisere DMA. Jeg får bare opp tre menyer. Nemlig ”Generelt, Driver og Ressurser.” det burde vel også ha vert et valg for avanserte innstillinger. Jeg har funnet dette der før, men p.g.a. en del trøbbel, har jeg formatert og installert alt på nytt. Jeg bruker WinXp pro, Norsk versjon. Det første jeg gjorde etter å ha installert windows, var å installere drivere til hovedkortet fra den cd’n som fulgte med. Jeg har fulgt boka, og installert i den rekkefølgen den beskriver, men noe må likevel ha gått galt. Derfor spør jeg de av dere som har samme hovedkort om dere også har støtt borti dette problemet. Er det noen som vet hva som er absolutt nødvendig å installere av drivere og programvare til hovedkortet, og om det finnes noen feller her? Siden jeg har separat lydkort, har jeg ikke installert Audio Driver til det innebygde lydkortet. Jeg har heller ikke installert LAN Drivere. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg har det kortet, og har ikke problemer med å aktivere dma. Går inn i enhetsbekandling og velger egenskaper for primær/sekundær IDE-kanal og går inn i avanserte innstillinger. Der kan man velge "DMA hvis tilgjengelig". Like fullt har sekundær IDE-kanal PIO overføringsmodus... Vet ikke helt hvorfor. Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Det problemet hadde jeg også ved forrige installasjon. Jeg tror jeg fikk det fikset ved hjelp av "TweakXp" Ialfall klarte harddiskene å svelge unna mye raskere etter at jeg lot programmet gjøre sitt. Denne gangen hjelper ikke det, og jeg får jo ikke engang tilgang til noen DMA innstillinger. Maskinen, som er satt sammen etter anbefaling her på hardware.no (videoredigereren, forrige versjon) klarer knapt å svelge video i laveste oppløsning fra mitt analoge videokamera. Før jeg reinnstallerte, kunne jeg velge høyeste oppløsning uten å miste et eneste bilde. Derimot skjedde det en masse andre uforklarlige feil som gjorde at jeg la inn hele dritten på nytt. Er det ikke det ene så er det det andre, sa kjerringa. Hun blødde neseblod. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Tweak XP? Hva er det? Åssen Harddisk har du a? Jeg har en WDC WD 1200JB 120 GB 8MB Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 TweakXp er et program som hjelper deg med å optimalisere windows Xp og maskinen for øvrig. Du kan lese om det og laste ned en prøveversjon her: http://www.totalidea.com/frameset-tweakxp.htm Jeg har akkurat samme hardisk som deg, pluss en på 80Gb av samme merke. Tror ikke dette DMA-problemet skyldes harddiskene. Jeg har brukt den på 80Gb i en annen maskin også, og da hadde jeg ikke det problemet. Håper så indelig at det er noen som forstår seg på dette, og er villig til å hjelpe. Det må da vel være noe driver feil eller noe som mangler, men når jeg har gjort det som står i boka og det likevel blir feil, da vet ikke jeg annet en å mase på andre som har bedre greie på slikt. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hva er egentlig forskjellen? :oops: Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Forskjellen på hva da? Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 jeg har det hk et og det funker på meg, noe annet som er et renthelvette er at ati kortett mitt fucker seg i det Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 PIO og DMA For å si det enkelt, så arbeider harddisken mye raskere hvis DMA er aktivisert. Det har alt å si hvis man leker seg med video. Det har også mye å si hvis man brenner cd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå