Gå til innhold

Tips til et seriøst nettsted

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Det spørs om ikke mye av denne debatten burde vært flyttet til 'Tilbakemeldinger til digitalkamera.no' kategorien, men la gå:

Ok, hvis dpreview.com er forbildet, tror jeg digitalkamera.no har et stykke å gå. Og da tenker jeg ikke på professionelle fotografi-kunnskaper.

Selv er jeg mer enn godt fornøyd med å følge rådene til hobby-enthusiaster og faginteresserte ala de som driver digitalkamera.no og hardware.no.

Det beste disse nettstedene har å by på, er pris-guiden, produkttester og brukertips.

Sensasjons-journalistikken kan vi klare oss foruten. JA det er viktig at vi får utvetydige råd og klare uttalelser om nettbutikker, produkter osv. Om personlige meninger ligger bak er det også ok. Men la artiklene være noenlunde godt researchet og begrunnet.

En annen ting er at dk.no og hw.no bør ha en side med "Våre sponsorer", der vi tydelig kan se hvem som sponser arbeidet med nettstedene. Gi gjerne sponsorne noen reklame-banners etc. men la forbrukerne tydelig vite hvem som betaler. Ellers sår det tvil om nøytraliteten deres. For alt vi vet kan prisguiden være rigget slik at sponsorenes butikker kommer opp ofte, lenger opp, etc. Fjern tvilen om slike ting.

For hw.no og dk.no er for meg blitt meget interessante nettsteder og ressurser når jeg skal kjøpe ting. Og da er det viktig at jeg vet at de er til å stole på og ikke har skjulte agendaer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si meg annet en enig i innlegget til anonym.

Viser her til testen av Nikon Coolpix 775.

Jeg synes at en "så seriøs" side som digitalkamera.no ikke burde ha så subjektive omtaler som det er skrevet her. Det hele er stort sett basert på personlige vurderinger av forfatteren.

Se heller på dpreview.com. Her er det virkelig ordentlige tester. Så får brukeren selv vurdere og lage sin egen subjektive mening om saken.

Sjekk denne: http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp775/

mvh

tore

Lenke til kommentar

Med all respekt for Phil Askey og dpreview.com, så må jeg nok si meg uenig i dette. Phil's artikler er ofte ganske så subjektive og hans merkepreferanser skinner klart igjennom. Det eneste man kan gjøre er å lese tester fra flest mulig kilder og så håpe at alle ikke har kopiert en og samme kilde (som ofte er dpreview.com, noe som blir veldig tydelig når testene der har inneholdt faktafeil og disse så dukker opp i utallige tester på andre nettsteder og på trykk :grin: )

-flff

Lenke til kommentar

Hei alle.

Nå synes jeg vi skal stikke fingeren i jorden og skjønne at alt som blir skrevet må ha en viss grad av subjektiv vinkling. Når det gjelder kamera og annet digitalt utstyr kan mye legges fram som reine fakta. Der skjønner alle at dette er reine tall for pengene. Videre må det komme inn synsing når konklusjoner skal legges fram. Test av kamera er ikke en enkel sak og to like testscenarioer finnes ikke. Heller vektlegges ikke samme funksjonalitet i USA som i Norge. Testrom og miljø er forskjellig og kameraer oppfører seg deretter. Jeg leser mange tester, men alle med en klar viten om at det er en person som har skrevet dette. Skal du få et godt bilde av et kamera må du lese mange tester. Ikke nok med det, men du må også lese de rette testene da mange ute på nettet er kopier (så godt som). Man kan ikke regne med å få alt servert på sølvfat. Jobb litt selv, bruk hode og resursene som mange ildsjeler publiserer på nette. Blandt disse er digitalkamera.no et godt valg.

Jeg skjønner heller ikke skepsisen mot prisguiden. Jeg bryr meg overhode ikke om hvem som sponser noe slikt. Det jeg vil unngå er å betale mer enn jeg må for et kamera. Prisene kommer fra leverandørene og jeg forutsetter at DN ikke manipulerer med disse. Så, uansett om DN sin prisguide er sponset av en nettbutikk vil ikke denne kunne komme noe høyere opp på listenen om andre har billigere kameraer. Jeg skjønner ikke hva problemet til anonym er når det gjelder prisguiden.

Jeg er enig med at man skal være litt kritisk til alle tester som leses. Dette er en selvfølge sett fra min side. Det er tross alt en person som skriver disse testene og ikke en maskin. Skal man gjøre god research så må man legge ned mye tid og bruke sunn fornuft. Da kommer man lengst.

Takk

-gh

Lenke til kommentar

bare en liten fotnote: Phil Askey er britisk og dpreview.com er basert i London.

Og husk: Gitt et minimalt kvalitetsnivå på utstyret så er det fotografen og ikke kameraet som er den viktigeste faktoren i om bildet blir bra eller ikke.

Jeg har sett masse flotte bilder tatt med skikkelig lavbudsjettutstyr

-flff

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Dpreview har meget bra tester. Vi har per i dag ikke medarbeidere med kompetanse og tid til å utføre tester av slik kvalitet og grundighet.

Vi har heller ikke en skikkelig testmal å gå etter, men jeg synes likevel at den aktuelle medarbeideren gjorde en god jobb med testen av kameraet, han fikk frem mange interessante synspunkter.

Selv om vi ikke kan matche Dpreview, har vi likevel lyst til å ha tester på Digitalkamera.no. Vi kommer til å satse sterkt på dette, og om dere ikke liker testene våre er det ingen som tvinger dere til å lese de. Konstruktiv kritikk tas dog imot med takk.

Testene kommer trolig til å bli mer forbrukerpregede enn Dpreview sine tester, men dette kan sikkert være vel så interessant for lesere som ikke har det kompetansenivået Dpreview forutsetter.

Hvis noen her har lyst til å bidra med tester, enten de er på Dpreview-nivå eller forbrukernivå, så kan vi skaffe de fleste kameraer til testing.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...