Sam Crow Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg har en venn som er veldig glad i McDonalds. Han drar dit i hvert fall 3 ganger daglig, som oftest til frokost, lunsj og middag. Han har blitt veldig feit med årene, ettersom han bestiller Big Mac hver gang han er der. Nå er han 16 år gammel og veier godt over hundre kilo. Vi har tidligere vært ganske gode venner, men etter at vi startet på videregående skole har vi nesten mistet kontakten helt. Vi snakket for første gang sammen siden skolen startet i går. Da sa han til meg at han har blitt mobbet hver dag, for fedmen og burgerlukten. Han virket veldig lei seg, og sa at han vurderer å droppe ut av videregående. Jeg er veldig bekymret på hans vegne og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg er visst den eneste vennen han har, og jeg er redd for at han kan begynne å gjøre ting han kommer til å angre på hvis jeg ikke gjør noe. Vi har tidligere vært hos helsesøter for å snakke om hvor dårlig det er for kroppen å spise så mye drittmat, men det har desverre ikke klart å stoppe spisingen hans. Jeg lurer derfor på om det finnes noen måte han kan tvangsinnlegges på sykehuset eller utestenges fra McDonalds av staten eller noe. Takk på forhånd Endret 13. september 2010 av 35P3N 1 Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg lurer derfor på om det finnes noen måte han kan tvangsinnlegges på sykehuset eller utestenges fra McDonalds av staten eller noe. He, nei, men hvis han er under 18 så er det vel fortsatt foreldrenes ansvar. De burde ta seg av dette. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Først av alt: Kjempebra du tar hånd om kameraten din. Det viser at du er en person av god karakter, og at du er en ekte MANN. For meg virker det som kameraten din har en underliggende problem. Ingen er så glad i McDonalds at de spiser der tre ganger om dagen. Du kan jo se den dokumentaren om han fyren som spiser på McDonalds og lager dagbok om det. Den kalles Supersize Me, eller noe i den duren. Har han opplevd noe som har satt en støkk i ham? Jeg synes du burde få ham til å fortelle hva som eventuelt har skjedd i ukene FØR han mistet kontrollen over spisemønsteret sitt. Kanskje han har blitt seksuelt misbrukt? Forbered deg på det verste, men viktigst av alt; Støtt ham. Det virker som at han spiser seg i hjel med vilje.. Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Har tatt det opp med foreldrene hans, men det er de som har gitt han alle burgerpengene. De veier mer og er enda gladere i burgere enn det han er, så jeg tror ikke de er rette personene å gå til. Vil barnevernet kunne gjøre noe med det? 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Har tatt det opp med foreldrene hans, men det er de som har gitt han alle burgerpengene. De veier mer og er enda gladere i burgere enn det han er, så jeg tror ikke de er rette personene å gå til. Vil barnevernet kunne gjøre noe med det? Det er barnevernets plikt! Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sånne problemer vokser med årene, så hvis du kan gjøre noe for å fikse dette nå, så gjør det asap. Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Er litt redd for å kontakte barnevernet, ettersom han kan bli veldig sur på meg hvis han finner ut at det var jeg som kontaktet dem. Noe av det jeg minst vil er å bli uvenn med han i en så vanskelig periode av livet hans. 1 Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Barnevernet har her et ansvar også. Fordi det virker som for meg at foreldrene hans gir han penger med vilje til alle disse burgerene ? Det kan gå som en type misshandling. Han kommer ikke til å finne ut at det var deg, fordi barnevernet holder alle kilder annonyme. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Dere har ikke noen sunnere alternativer som subway eller noe der du bor? Lenke til kommentar
Xygor Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Fjernet Endret 27. januar 2018 av Xygor Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Men herregud, her må det en tredjepart inn. Få barnevernet inn! Sinnsyke foreldre som dem skulle ikke ha hatt lov til å ha barn. De skader barnet sitt på en indirekte måte. Endret 15. september 2010 av datating Quote og kommentar til fjernet innlegg er slettet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 2. Få i han litt drikke(alkohol)Som vi alle vet reduserer alkohol fedme... Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Du kan jo beynne å være mer sammen med han og etterhvert foreslå sunnere alternativer. Dessuten kan det hjelpe å snakke litt om ting som er vanskelig for han å få til ( f.eks dame) da dette kanskje får han til å åpne øynene. Innrømmer når som helst at det er tanken på damer som har fått meg til å slutte å kjøpe bakevarer hver dag. Drikker fortsatt altfor mye brus og kebab, men ett sted må man begynne. Som en start kan du fortelle kameraten din at frokosten anses som det viktigste måltidet og at det burde være sunt. Altså begynn med å fjærne McDonalds frokost til fordel for noe sunnere. Vis han att sunn mat kan være godt. Etterhvert kan flere McDonalds måltider fjernes. Men det er viktig at du ikke sier det "rett ut" da han kan bli lei seg ettersom du er hans eneste venn. Dessuten må du hele tiden presisere at han fortsatt kan gå på McDonalds, men ikke hver dag, han skal kanskje ikke bli fitness guru, men heller ikke dø av fedme 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Uttrykket Junkfood kommer opprinnelig fra junkie. Altså de som går på hardere stoffer. Mange bruker junkfood til "stikke av/ruse seg" og såkalt følelsesmessig spising. De blander jo sammen ting for at du skal bli hekta. De bruker alle triksene i boka. Sukker, ost, fett og salt og sikkert en og annen kjemikalie ikke ulikt det de gjør i tobakk/sigaretter og Pepsi MAX. Avvenning kan være en stor operasjon, men det er fullt mulig. Det viktigste er å få i seg ting med ordentlig næring i og sterkt begrense raske karbohydrater. Da spiser man automatisk mindre fordi man får dekket næringsbehovet og startet fettforbrenningen (suppler med multivitamin/mineral og Omega 3, grønn te ekstrakt, cayennepepper). Ordentlig mat og trening er det som fungerer i lengden. Lenke til kommentar
Xygor Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Fjernet Endret 27. januar 2018 av Xygor Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Dere har ikke noen sunnere alternativer som subway eller noe der du bor? Nå er vel ikke subway noe sunnere enn en BigMac, dersom en bare dropper pommes fritten. Lenke til kommentar
storken Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 2. Få i han litt drikke(alkohol)Som vi alle vet reduserer alkohol fedme... Faktisk, ja Folk som drikker moderate mengder alkohol er tynnere enn folk som ikke drikker. Det er også vist i studier at moderate mengder (ettersom jeg forstår snakkes det om 30g alkohol daglig, eller omtrent 2 drinker) alkohol har en prevantiv effekt på overvekt. -Kilde Videre økes insulin-sensitiviteten og triglyseridnivåene senkes (høye nivå=større risk for hjertesykdom) ved moderat alkoholinntak. Studien er utført på kvinner etter overgangsalderen, men jeg mener denne gjelder for alle. Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Det er litt vanskelig for meg å skaffe alkohol, ettersom foreldrene mine er ganske strenge på sånt og jeg ikke kjenner særlig mange som kan skaffe alkohol. Det viser seg også at han skal flytte om et par uker, så det er ikke så veldig mye jeg kan gjøre før da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå