Gå til innhold

Kom ikke inn på noen vgs.

spetwols

Anbefalte innlegg

Hei. Laged en tråd om dette litt før sommer ferien om hva jeg burde gjøre om jeg ikke kom inn på vgs.

Det gjorde jeg faktisk ikke. Jeg kom inn på en skole som er 1,5 time herfra, og dette var en linje jeg ikke intereserte meg for engang. Nå står jeg på plass 120 på vente liste på media og kommunikasjon.

Jeg gikk første halvet året på vgs, men det siste halve ble bare surr. Jeg ble ikke rådet av læreren min på ungdomskolen til å søke det jeg ville, fordi det var så vanskelig, og jeg har kommunikajsons problemer. til helvete med han. fordi nå sitter jeg her og skulle egentlig gå andre året, men nå sitter jeg uten skole plass og noenting.

Vi har vært kontakt med skolen og masse greier, men jeg får ikke noe plass før neste år. Jeg vurderer å bare droppe hele vgs. Jeg kan virkelig ikke bruke 5 år av livet mitt på å fullføre vgs. Jeg vil ikke kaste bort enda ett år. Hva burde jeg gjøre ?

man gå vgs, får å kunne bli noe ? er det et must ?

Jeg tenker hvertfall nå og skaffe meg en jobb! Det er det første jeg må hvertfall. Men hva burde jeg gjøre ? Er det verdt å vente til neste år og gå på vgs da ? Da har jeg liksom brukt 5 år på å fullføre vgs, om det noen gang vil skje om jeg starter da.

Lurer bare hva dere ville gjort, eller hva som lønner seg å gjøer ? Vi har fått litt hjelp, men ikke noe spessielt. Derfor vil jeg høre hva dere har å si.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har fått skoleplass noen steder så vil jeg anbefale deg om å ta deg et rolig år med litt jobbing hvor du tenker nøye gjennom hva slags linje du kunne tenke deg å søke på. Å ikke fullføre vgs må du ikke finne på, det begrenser mulighetene dine for fremtiden til de grader.

Du er kjempeung enda, du har masse tid! :) Jeg har bekjente som nå er ferdige med sine bachelorgrader og jeg har ikke begynt på noe studie enda en gang - man ombestemmer seg veldig ofte i den alderen vi er.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

du kan si vgs er delt i to. du har de studieforberedende linjene: disse er ment å forberede deg på en høyere utdannelse etter vgs. også har du de yrkesfaglige linjene: ment for å spesialisere deg innenfor et yrke. det er her vi skiller mellom akademiske og praktiske / yrkesfaglige yrker.

av den grunn er vgs blitt en formell kvern nærmest alle går igjennom før de blir noe spesifikt i arbeidslivet, omtrent uavhengig av hva man jobber med.

jeg tror du trenger å stille deg selv en del spørsmål. svarene trenger ikke å være endelige, men for å komme noen vei her i livet må man likevel bevege seg fremover; og det gjør man ved å ta konkrete valg eller handlinger.

For eksempel.

01. ønsker du å ta en akademisk utdannelse (studere ved et universitet eller en høyskole), ønsker du å jobbe med noe praktisk (som i yrkesrettede fag), eller ønsker du kanskje å jobbe med skapende / kreative fag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Vgs for meg føltes bare som repetering av ungdomskolen med litt ny historie og mer norsk skriving. Skjønner ikke helt hvorfor vi trenger vgs :(

Lenke til kommentar

jeg kom heller ikke in på linjen jeg ville så jeg har helelr ikke skole i år, jeg anbefaler stærkt å skaffe seg en jobb, bare for å ha noe å gjøre, i tilegg(hvis du kommer in medier og kommunikasjon neste år isteden) kan du møte opp med en sikkelig badass laptop du har kjøpt for pengene du har tjent :thumbup:

og å droppe vgs helt er ikke smart selvom du hadde vert veldig god i noe vil nesten alltid en med vgs utdannelse få jobben før deg ;)

Endret av Balli
Lenke til kommentar

Å ikke ta VGS vil nok ødelegge veldig mye for jobblivet ditt.

Om du vil forbedre den skriftlige og muntlige kommunikasjonsevnen kan du jo lese en del bøker? Romaner og slikt? Da vil du muligens få bedre språk iallefall.

Øv deg på å lese høyt når ingen hører, på norsk og engelsk. Det forbedret min engelsk ganske mye iløpet av skolen. :roll:

Lenke til kommentar

har selv gått 4 år på vgs. og det er nok fler som har drivd på der lenger enn meg.

men det er verdt det. jeg trivdes på vgs de tre første årene, men det 4. var helt forferdelig. men jeg klarte å fullføre, fordi ejg visste at det er best å bare få det unnagjort.

da har man flere muligheter.

Lenke til kommentar

man gå vgs, får å kunne bli noe ? er det et must ?

Nei. Jeg har to gode kompiser som begge ikke klarte VGS, begge to er på god vei til å få en praktisk utdannelse, og han ene har fått tilbud om to i lære pluss to år på skolebenken for høyere utdannelse innenfor feltet han utdanner seg i, hvis han ønsker. Skal dog nevnes at disse yrkene er yrker der man arbeider med barn og ungdom.

Lenke til kommentar

Har jeg egentlig ikke krav på skoleplass, så lenge jeg er under 18 år ? Blir helt fukka av å gå hjemme hele tia.

Du har krav på en skoleplass, men du kan ikke kreve at den skal være eks. studiespes eller medier/kommunikasjon, det må du ønske. Du kan heller ikke ha noen voldsomme krav til plassering heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...