Gå til innhold

Lære seg å bruke Sigma 530 blitz?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med en Sigma 530 super blitz, altså en blitz til 2500 kr, og har egentlig null kompentanse til å bruke den. Synes det er ergelig å ha en slik blitz uten å vite hvordan man skal kunne utnytte den.

Jeg har nå lest manualen, og vet bare såvidt hvordan jeg skal skifte mellom innstillinger, men ikke hvordan jeg skal bruke dem, foruten å sette alt på auto(manualen er egentlig ganske dårlig!). Jeg har seff testet blitzen mye, men har som sagt lyst på flere tips, da blitzen ofte noen ganger ikke gir noe særlig ekstra lys når jeg har den på auto, og alt blir for mørkt.

Jeg ønsker altså tips til hvilke innstillinger jeg skal bruke til hvilke situasjoner, når jeg evt. skal sette blitzen 60 grader opp mot taket, og når jeg skal sette den rett mot, og hvilke innstillinger som er lure å bruke.

Noen som enten har tips, vet om sider med tips, kanskje guider med helst samme blitz som jeg har?

Som sagt er det synd å ikke kunne utnytte såpass dyrt utstyr, jeg kjøpte dog ikke blitzen fordi jeg har kompetanse, men fordi jeg ønsker å få det :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med og bruk kameraet i manuell og blitsen på ttl.

Sett kameraet på Iso 200/400 og Lukker 1/100 og blender på 5.6,dette er ikke en fasit men mere som en retningslinje.

Blitzsstyrken pleier jeg og sette på -1 i utgangspunktet.

Når det gjelder retningen er det mest fornuftig og ikke rette den direkte mot motivet,heller la lyset "sprette" til motivet eller bruk en diffuser/softboks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...