Inaktiv_Bruker1122 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) ... Endret 27. januar 2011 av micasa Lenke til kommentar
multisync Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg kan gi noen av mine erfaringer ihvertfall. Det er alltid (uten unntak) intriger innenfor gruppa, og litt stridende interresser. Lite tips er at du ikke er på bil sammen med for mange som er sammen med en som ikke er på samme bilen. På min bil så var et par av gutta så avhengige av dama at vi måtte dilte sammen med den jentebilen. Sånn praktisk så er det veldig greit å ha russebil, tryvann var det en del som hadde leiligheter de lånte i byen og det er vel omtrent det eneste mulige alternativet til å sove i en russebil. (evt. hotell) Ofte er det en del som ikke har full bil, og det er derfor somregel mulig å få seg plass i en bil mot litt penger hvis du kjenner mesteparten av russen. Rebusløp hadde vi ihvertfall at man kunne delta med personbil på den ene (var aldri med på noe rebusløp) Ofte er det mer økonomisk å ikke ha bil, det kan være større økonomiske tap. Men på bilen vår så tror jeg at vi gikk 1000kr i minus pr. pers på bilen vår, og det er mindre enn om du skulle hatt folk til å kjøre deg steder. Det aller mest positive er det at du selv kan velge når, hvor og hva helt selv. Du mister litt av felleskapsfølelsen ved bilparkeringene rundt omkring, vi var veldig mye nede ved bilene både før og etter vi hadde vært oppe på Tryvann og Kongeparken (fikk ikke bilen inn) Endret 12. september 2010 av multisync Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Ja, og jeg ser utelukkende bare fordeler ved å ikke være med på russebuss/russebil. Nå har jeg aldri vært så fryktelig opptatt av russetiden, og det var vel en av hovedsakene til at jeg ikke ønsket å engasjere meg så veldig (selv om jeg vurderte det) - og det har jeg mildt sagt ikke angret på. Ja, det medfører kanskje litt ekstra stress å få sitte på med enkelte folk - men det var egentlig aldri noe problem, og jeg var med på alt det som fristet, og det uten at det kostet meg et rødt øre. Var lite interessert i å kaste masse penger ut av vinduet bare for fyll (russetiden er jo ikke annet, og hvis det er det man synes er morsomt, så kan man jo bare oppleve fadderuken hvert eneste år gjennom studielivet sitt). Dessuten blir det alltid ekstremt mange konflikter og intriger, har ikke tall på hvor mye folk kranglet om, og det orket jeg ikke å være en del av. Det er jo ganske klart at du ikke akkurat er så ekstremt fornøyd med disse jentene, og dersom de er så kjedelige og trege som du fremstiller dem, så ser jeg ikke hvorfor du vurderer det, egentlig. Om det blir problematisk for deg å komme deg på diverse treff er helt umulig å si. Det avhenger jo av hvor mange som er villig til å la deg være med på bussen eller bilen, og det er jo totalt umulig å forutse. Det var langt fra et problem for meg - men så kunne jeg like så godt ha kommet meg frem til alle treff kollektivt, så det hadde jo ikke akkurat vært noe større problem enn det. Pleier virkelig folk å sove på Tryvann? Det høres ekstremt ukomfortabelt, kaldt og ekkelt ut. De aller fleste jeg kjenner som har dratt på treff - så være Tryvann eller landstreffene - har sovet hjemme, eller på hotell. Det blir et problem hvis du gjør det til et problem. Endret 14. september 2010 av Sjøtispe Lenke til kommentar
Inaktiv_Bruker1122 Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 (endret) borte Endret 27. januar 2011 av micasa Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Jeg var russ ifjor, svart siden jeg gjekk yrkesfag. Jeg og noen andre skulle ha russebil, men vi hadde ikke nok penger pluss at noen var usikre, men vi hadde altså ikke russebil. Russetiden var kjekk, men det var mange problemer uten bil. De gangene det regnet måtte jeg være ute, og stå f.eks. under bagasjerom-døra for å ikke bli våt. De fleste bilene var fulle så på den tiden jeg hadde kommet til festen var alle bilene fulle, altså ingen sitteplasser igjen. Å komme meg hjem var det vanskeligste. Som oftest gikk det ingen busser, så da måtte jeg ha avtalt med foredra mine om henting, noe som jeg tviler på at du har lyst til! De andre på bilen din, tenker de at det bare er et transportmiddel? Eller vil de lage gode minner? Kjenner du noen i andre klasser som er russ og ikke har bil? Det er mange som har bil med folk fra forskjellige klasser? (f.eks. a/b/c klasse som vil være med på bil som du kjenner?) Jeg syns at 4 personer i en russebil var få, vi er 7/8 i den som vi skal ha i 2011. Dess flere personer dess mindre utgifter ved kjøp, men og mindre inntekt ved evnt. salg av bil. Det er klart at de ikke blir glade viss du dropper ut, kan jo hende de ikke gidder siden prisen da blir høyere for hver av de. Og ja, det er veldig mye penger det er snakk om her, men for meg iallefall skal russetiden være uforglemmelig. Jeg vil bli ha en fet og rå bil, der vi lager minner på veien til festene, bli kjent med nye folk, være med vennene mine, oppleve ting som du ikke får sjansen til senere. Tenk på hva som blir best for deg, og si det til de 3 andre, så skjønner kanskje de hvor viktig det er for deg. Men russetiden er også en engangs sjanse i livet ditt (to ganger for noen) så hva trenger DU for at den skal være bra? Kanskje litt OT dette menmen: Iår og skal jeg være russ, rød siden jeg går påbygg. Her har jeg valget mellom 2 biler. Bil nr 1: Folk som jeg digger, de har allerede kjøpt en bil, så den er klar. Problemet med den er at jeg bor i motsatt retning av hva de gjør. Så om natten etter festen må den som er sjåfør kjøre ca 1.5-2 timer ekstra. Det er greitt de gangene jeg er sjåfør, men det er utrolig kjipt når noen av de andre er sjåfør. Vil lage minner fra russebilen, altså ikke bare bruke den som transport. Bil nr 2: Denne er litt som den bilen/folka du vurderer. Jeg kjenner 3 som er greie, men ikke akkurat festløver, de er litt stille og sjenerte. Og så har de 3 funne 1 person kvar som ikke kjenner noen andre, så de vet jeg ikke noe om. De har funne bil, mangler bare penger og finne ut om alle som har sagt ja virkelig er med. Det mest positive er jo at folka bur samme retningen som jeg gjør. Folka i denne ser på bilen som et transportmiddel og ikke noe annet. Det jeg vil er å ha anlegg og fett interiør, men de andre vil ikke bruke noe penger på dette idet hele tatt. Så her har jeg et dilemma; bil 1 eller 2? (jeg hadde egentlig sagt ja til bil 2 før jeg fikk tilbudet om den andre) Endret 14. september 2010 av Cruzative Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Altså med bil så er alt mye lettere. Du kan jo alltids sitte på med andre folk, hvis de har plass. Men har man egen bil så har man alltid et samlingspunkt, et sted å drekka, et sted å sove, et sted å oppbevare tinga sine osv. Men siden du ikke er så keen på å ha bil med de folka du har muligheten med og ikke kan være med på noen andre sin bil, så er det ikke like lett. Men jeg ville fortsatt ha valg å ha bil med dem. For uten bil kan du fort bli stående alene og ikke får dratt på treff. Jeg og 2 kompiser valgte å ha bil sammen, fordi ingen av de vi gikk i klasse med hadde samme syn på russetiden. Vi gikk i forskjellige klasser og forskjellige linjer, alle valgte å bare kjøpe rødrussklær og malte bilen rød. Og i løpet av russetiden hadde vi vel 4 forskjellige "gjester" med på treff, fordi de ikke hadde bil selv. mange som ikke kom med på alt pga de ikke hadde bil. Bli med på bil med dem:) Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Det virker jo uansett som om du erger deg ganske mye over disse jentene, og det vil jo selvfølgelig ikke bli bedre hvis du skal henge med dem 24/7 over en periode. Nå var ikke jeg helt anti-russetid, men jeg viet ikke livet mitt til 17 dager med fyll, nei. Kan heller ikke påstå at det er så veldig mange som snakker om russetiden per dags dato, og heller ingen som kunne tenkt seg å være russ igjen (man har jo fadderuken på unversitet/høgskole, som sagt - så da får man jo sin dose der også, samme greie) - så det med at det skal være "the time of your life" og noe man bør satse stort på, er jeg litt uenig i. Russetiden blir fort glemt, og er ikke akkurat den erfaringen og det minnet en kommer til å bære dypest, med mindre noe ekstraordinært skulle skje under taket på en gammel rødmalt Ford... Det er noe som heter kollektivt - hvis du bor langt unna treffsteder, fins det helt sikkert et tog eller en buss som går inn til Oslo for deg, eller Lillehammer, eller Stavanger. Vennene dine vil neppe ekskludere deg hvis du blir med på treff, og det er vel ikke akkurat slik at man sitter i russebilen sin på Tryvann, og jeg tviler ærlig talt på at de fleste kommer til å sove i bilen sin også. Kjenner ikke til dette med at bilen er et veldig stort tilholdssted, og hvis man ikke får plass til å drikke inne i bilen, så er alt kjedelig - høres fryktelig intimt og lite morsomt ut - hvorfor er man ikke flere sammen på et større område fremfor å trykke seg inne i en liten bil med plass til seks stykker? Du får da vært med på ting hvis du vil, antar at du har venner som ønsker å omgås deg selv om du ikke er medlem av "Full throttle 2011", og da blir jo russetiden fin, bra og alt det der? Du får si det som det er. Handler om penger, at du ikke har lyst til å binde deg - men gjerne tilbringer russetiden med dem, og at hvis de bestemmer seg for å kjøpe en bil, så er du villig til å betale litt bensinpenger for å få være med noen kvelder osv. Det må de jo bare forstå. Lenke til kommentar
Xenomorphis Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Jeg har ikke lest alle postene over.. Men jeg leste førsteposten: Du kan jo ha russebil med de jentene.. Du kan snakke med de om at du også vil henge andre iløpet av russetiden. Da vil du ikke være tvunget til å henge med de alle dagene og kan være med de andre vennene dine når du føler for det og evt. ta en telefon nå og da for å høre hvor de er og dra til de når du føler for det. Gjør du dette vil du: 1. Ha mulighet til å høre med de andre vennene dine om det kanskje er en plass ledig på bussen dems ett par av dagene. Evt. feste med de ved å ta taxi/buss/tog til dit de er. 2. Ha mulighet til å dra med jentene når du vil henge med de på ett eller annet arrangement. 3. Ikke ha problemer med å komme deg på divverse arangement. Jeg hadde ikke russebil når jeg var russ.. Mest fordi at de andre backet ut når tiden for kjøp av en sto for tur, men men. Foredeler og ulemper: Ulemper ved å ikke ha russebil: 1. Vanskelig å komme til og fra diverse fester. 2. Man går glipp av diverse fester der det å ha russebil er en av hovedtingene. Man kan være uheldig. Noen dager er det mange fester på en dag, da er det greit å mulighet for å kjøre litt rundt. 3. Ett sted å sove hvis man ikke har fikset ett sted. 4. Forsterkning av vennskapsbånd med de man har buss med. 5. I ditt tilfelle; Stress med å ha ett sted å legge kameraet når du vil feste. (jeg anbefaler også å fikse en safe eller lignende å låse inn kameraet i på bussen da tyveri fra biler er veldig vanlig. Fvis du går for å bli med på bussen) 6. Være med på å bygge og gjøre din buss spessiell. Fordeler ved å ikke ha russebil: 1. Større frihetsfølelse. Du kan dra hvor du vil, når du vil og åssen du vil uten å tenke altfor mye på andre. 2. Vet ikke hvordan det er der du bor, men i Østfold var det billigere for Russ med kollektiv transport ifjor tror jeg. Dette kommer godt med når man ikke har buss og man kommer seg dit man vil når tog/buss tillater det. 3. Hvis du lever med den tankegangen jeg hadde (dreit i hvordan jeg kom meg hjem bare jeg kom meg dit) vil du få noen veldig morsomme historier å fortelle. Man blir veldig kreativ på måter å komme seg hjem på når man er fotruss. 4. Man blir lettere kjent med andre fotruss. Hvis f.eks. noen venner av deg har russebuss og den er full når de drar er du kanskje alene.. Men med en gang du ser noen russ, kontakt de og du har plutserlig fått deg noen nye venner. Russ slik jeg opplevde dem var veldig sosiale ovenfor andre som var russ. 5. Er du på en fest som er ett stykke vekk fra der du bor er overnattingstilbud mer tilgjengelig for en som ikke har buss enn en som har. Folk har generelt sett mer til overs for å la en som ikke har noe sted å dra sove over enn en som ikke har det, har man en buss kan man alltids sove der. Dette er kanskje litt sleipt på sett og vis, men hvis du regner med å sove ute/dra fra festen uansett er moralen snudd. Regn med å sove ute under visse tilfeller eller døgne, selv sov jeg en times tid på jernbanestasjonen i Fredrikstad uten å ha noen negative tanker om det. Opplevde å møte en fyr på 40 år som klagde på at Rune Rudberg hadde stjelt 50.000kr av han. Jeg så han igjen på en bensinstasjon i nærheten hvor han sovnet mellom noen spilleautomater, morsomme greier. Å sove ute/døgne trenger ikke å være en negativ ting. 6. Du får ett større helhetsinntrykk av hvordan folk ser på russ, hvordan russ sosialiserer seg med andre russ og lignende. 7. Hvis intriger skjer på selve bussen er du dømt til å være endel av de. Dette går du glipp av som fotruss. Lykke til med russetiden! Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 man sparer penger, man kan sitte på med andre biler/busser... hadde selv ikke noe russebil da jeg var russ, hadde blitt altfor dyrt, og jeg fikk uansett lov til å henge rundt med de andre bilene når jeg ville. Nå er det aldri noen som har russebuss i byen min da, bare van.. så jeg tror ikke folk er så seriøse og pripne på hvem som sitter på og henger med.. men var ihvertfall sånn jeg hadde det. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) For oss så fant vi ut i ettertid (dvs. etter vi solgte bilen) at vi gikk 1000 kr i minus per. pers. totalt med bensin +++ Og det er mindre enn det du mest sannsynlig må betale hvis du skal bli med van til de store treffene Så trenger ikke å være billigre å ikke ha van. (og det poenget gjorde jeg vel sånn nesten klart i mitt tidligre innlegg ja ) Endret 11. oktober 2010 av multisync Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå