Noble Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Noen forslag? Trenger noe som bråker minst mulig. Total mengde data som skal backes opp er per dags dato ca 200MB med stort set plaintext, PDF- og LaTeX-dokumenter, men jeg skal bruke incremental backup som skal logge disse filene inn i 'evigheten'. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Ekstern eller intern?? NAS eller vanlig USB??? Endret 12. september 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Intern SATA. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg sverger til Seagate som produsent men det er nå meg. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg har hatt 16 stk samsung f1 1tb disker siden de kom på markedet. Har alle disse i raid. Et array med raid-5 og et med raid-6. Ingen disker har tatt kvelden enda. Alle diskene er på 24/7 i serveren min. Man er aldri garantert at ikkje en disk tar kvelden, fordi det skjer! Raid er ingen backup, så husk ekstra backup i tillegg til raid WD mainstream disker er lite bra til raid, da de har TLIER som gjør at disker blir droppet ut av raid til tider. Et lite tips Har også seagate 12stk seagate 15k sasdisker som ikkje har tatt kvelden enda. De har virkelig fått kjørt seg også. Men de er i en annen prisklasse. Nå vet jeg ikkje om du skal kjøre noe hardware raid eller software raid. Men hadde vært morro å høre om planene dine Endret 12. september 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Skal bruke git som backuptool. Det som er genialt med det er at jeg kan tracke endringer på filer tilbake i evigheten uten at det tar nevneverdig mye plass. Planen er softwareRAID i Linux, rett og slett for å garantere at det funker. Har per dags dato en Intel X25-M G2 som systemdisk i serveren, (måtte ha en i laptopen også når jeg merket hvor kjapp den var ), og diverse sop-i-hop disker som jeg har kommet over iløpet av årene som mine data lagres på. Om økonomien strekker til planlegger jeg to sett med RAID, et RAID1 med to disker til dokumenter, kode etc, og et RAID1 med musikksamlingen min (hadde vært meget kjedelig å måtte rippe hele CD-samlingen på nytt når den snart 6år gamle WD-disken som de ligger på ryker). Som dere ser er det å holde dokumentene mine sikre som er prioritert, derfor skal jeg også pushe hele git-repoet mot en ekstern server en gang om dagen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har mest ext4 på ubuntuserveren og er veldig fornøyd med det. Skulle kanskje hatt zfs og solaris eller.no, men bruker ubuntuserveren til mye annet enn lagring, så derfor utgår zfs for nå. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Er kernelstøtte på vei for zfs mener jeg å ha lest, brtfs har også støtte for snapshots Bruker ext3 på lagringsdiskene og ext4 på systemdiskene, har opplevd datatap på ext4 derfor blir det ikke det enda Hvordan er lydnivået på Samsungdiskene? Får vel noen bra 500MB disker til en slikk og ingenting nå? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Det billigaste og beste for så små datamengder må vere å speile to usb-penner. Eg speiler min FreeBSD server på to stykk 4GB usb-penner som kosta 59kr stykket. Fungerer knallbra! Plass er heller ikkje eit problem då /usr og /var er på zfs partisjonar med lzjb compression. Skal du ha ein xserver kjørande så bør du vurdera 8GB eller 16GB. Og med zfs så er tradisjonell incremental backup historie. Nå bruker du zfs send & receive for backup. Incremental backup suger maks når det kjem til gjenoppretting. Endret 13. september 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå