KenNil Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Hei, fikk en "artig" faktura på epost i dag fra QXL. Den er på hele 18 kroner inkl. mva og med dato fra 2006 (!) Pga. det siste oppstod det om sant skal sies, litt motvilje, og ikke minst en stor porsjon undring over hvilke rutiner QXL har vedr. fakturering. Siden jeg ikke har opplevd noe slikt før sitter jeg å lurer på om det ikke er noen regler som sier noe om når faktura skal sendes ut (jeg har lett på nett, men finner bare generelle anbefaling), eller kanskje det ikke har noen betydning om er krav kan stå i 10 år? Jeg har for øvrig sjekket at det faktisk er QXL som har sendt denne og det er det. Jeg betaler uten problem, men jeg skulle gjerne høre med dere hva dere synest. Lenke til kommentar
reor Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Mente det var foreldesesfrist i forbindelse med fremføring av krav, men mulig jeg tar feil. Uansett ville jeg ha mailet qxl og bedt om svar med henyn til aktuelle faktureringsrutiner. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Mener å huske foreldesesfristen for slikt er 3 år Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Foreldelsesfristen er 3 år, regnet fra det tidspunkt man tidligst kunne kreve oppfyllelse (foreldelsesloven §§ 2 og 3). Det kan løpe tilleggsfrist etter § 10 hvis QXL manglet kunnskap om fordringens eksistens eller hvem som er debitor. Lenke til kommentar
Ksamuelsen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei, Jeg har også mottatt en faktura fra QXL. Denne er på hele 13,50 (!), og gjelder vare som jeg forsøkte å selge (uten hell) på QXL.no i Januar 2007. Fakturadato er 17.09.2010, og jeg fikk først beskjed om denne da den fikk status "Purring 1". Er det rett av meg å anta at denne vil gå under §2 i foreldelsesloven; som nevnt over? MVH -Kent- Lenke til kommentar
Ksamuelsen Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Til informasjon så har jeg nå fått følgende svar fra QXL: "Foreldesesloven sier at man ikke kan kreve inn fakturaer som er over 3 år gamle. Tidligere sendte vi ikke ut faktura på beløp under 40 kroner, men nå har vi senket denne grensen til beløp under 5 kroner. Vi ser helst at du betaler for de tjenester du har brukt, men vi kan ikke kreve det inn. Du vil få en purring til, men der vil det stoppe og bli avskrevet. Det vil altså ikke bli oversendt til inkasso. Vi ønsker deg en fin dag." Så... da er det bare å gi blaffen i å betale denne MVH -Kent- Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Strengt tatt er det QXL driver med der urimelig handelspraksis, jfr. markedsføringsloven § 8 første ledd. De utelater vesentlig informasjon som forbrukere trenger for å ta informerte økonomiske beslutninger. 1 Lenke til kommentar
meisje Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Strengt tatt er det QXL driver med der urimelig handelspraksis, jfr. markedsføringsloven § 8 første ledd. De utelater vesentlig informasjon som forbrukere trenger for å ta informerte økonomiske beslutninger. Enig. Du bør oversende mailen til forbrukerombudet og be de om en uttalelse. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Det der er da ingenting. Jeg har fått gebyr på en purring fra QXL på et negativt beløp. 1 Lenke til kommentar
meisje Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det der er da ingenting. Jeg har fått gebyr på en purring fra QXL på et negativt beløp. Husk å send den til inkasso når fristen har gått ut Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Husk å send den til inkasso når fristen har gått ut Eller helst før; kanskje QXL faktisk må betale... Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Salg av varer. Faktura skal utstedes snarest mulig og senest innen 30 dager etter levering, jf. Bokføringsforskriften § 5-2-2 og Skattedirektoratets melding AV 8/87 nr. 13. Se også Skattedirektoratets Informasjon av 29.06.2001. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Må bare nevne at det her er utrolig uprofesjonelt av dem. Jeg hadde blitt nokså provosert, uansett om beløpet bare var på 18 kroner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå