Gå til innhold

Bygger gaming PC til 10 000kr, er denne bra nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svaret !

 

Bra at Cooler Master CM 690 II Advanced Sort var god nok kjøling for 2 gtx 470 kort og en i5 760 prossesor, jeg var redd for at jeg måtte punge ut mot noe dyrt fordi jeg valgte gtx 470 kortene som lager mye varme.

 

Her er link til Ramet CORSAIR PC minne Dominator 2 x 2 Gb DDR3-1600 PC3-12800.

 

Takker for all hjelp jeg har fått, jeg setter pris på det. :)

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Hei!

Du får utrolig god spillytelse til 10 laken med det oppsettet der, uten tvil :)

 

Har dog kommet over noe interessant angående hovedkortet du har valgt.

Det takler visstnok ikke USB 3.0 eller SATA-3 hastigheter når to grafikkort er i bruk (2*16xPCI-E) Kontrollerne fungerer selvsagt, men da med "vanlig" hastighet (les: USB 2.0/SATA-2)

 

Dette har nok lite eller ingen betydning for noe av utstyret du bruker i dag, men den dagen du investerer i en SSD, kan det komme til å bli en liten flaskehals. Utenom det tyder alt på at det er et godt hovedkort mtp. stabilitet og overklokking.

 

Link til diskusjon angående nevnte "problem"

Endret av Daysleeper
Lenke til kommentar

Pixmania.com har inkludert norsk moms på prisene og jeg har kjøpt derfra før, så den er troverdig i tilleg er det billig der.

 

Jeg skal nok overleve litt støy fra gtx 470en :)

 

Daysleeper:

 

Takk for opplysningen.

 

Jeg ser på dette som et problem siden jeg ønker et hovedkort med usb 3.0 som har usb 3.0 hastigheter i tilleg til at det hat 2x 16x PCI-E porter. :hrm:

 

Har du noen forslag til andre hovedkort som ikke har det problemet, helst uten å øke mye i pris ?

 

Også har dere noen forslag på gode pc skjermer, full hd og kanskje LED-bakgrunnsbelysning?

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Jeg har kommet opp med et setup, jeg tror jeg vil ha:

 

INTEL Core i5-760

Samsung SpinPoint F3 1TB

2x ASUS GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA (netshop.no, kun 1999kr pr kort!:p)

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Gigabyte GA-P55A-UD4

Lite-On DVD±RW burner IHAS124-19

CORSAIR PC minne Dominator 2 x 2 Gb DDR3-1600 PC3-12800

Corsair HX 850W (850w i stedet for 750w for å være sikker)

 

 

SISTE SPØRSMÅL: Trenger jeg mer kjøling i form av CPU-kjøler, GPU-kjøler, flere vifter, eller annet kjøle utsyr, eller vil "Cooler Master CM 690 II Advanced Sort" kabinettet med kun de forhåndsinnstalerte viftene være nok ?

 

Husk at det er 2 gtx 470 kort og en i5 760 prossesor, de trenger vel en del kjøling.

 

Vær så snill og svar :yes:

 

Vi har et veldig likt oppsett gitt ;) Gikk for Netshop-tilbudet på GTX 470 selv, si i fra om du har tenkt å klokke eller modde dem på noe vis!

 

Stock-kjølingen er mer enn god nok om du ikke har tenkt å klokke, men du har varme komponenter (ikke minst GTX 470-kortene) så stille kommer det ikke til å bli. Oppgradering av kjøleløsningene kan sikkert være lurt uansett, men om du ikke får dempet lyden på GTX 470ene er det egentlig ikke noe poeng i å bruke masse penger på å få en lydløs CPU.

 

Jeg jobber med fornuftig kjøling av min maskin, og har en worklog gående der med en del info om CPU-kjøling. GPU kommer :)

Lenke til kommentar

Det var ikke vanskelig å velge gtx 470 foran gtx 460 med det kjempe tilbudet til netshop. :thumbup:

 

Jeg tror ikke tenkt til å overclocke så jeg får holde meg med stock-kjølingen, og oppgradere vis det blir nødvendig.

 

JEG TRENGER FORTSATT SVAR PÅ MITT FORIGGE INNLEGG :ohmy:

Pixmania.com har inkludert norsk moms på prisene og jeg har kjøpt derfra før, så den er troverdig i tilleg er det billig der.

 

Jeg skal nok overleve litt støy fra gtx 470en

 

Daysleeper:

 

Takk for opplysningen.

 

Jeg ser på dette som et problem siden jeg ønker et hovedkort med usb 3.0 som har usb 3.0 hastigheter i tilleg til at det hat 2x 16x PCI-E porter.

 

Har du noen forslag til andre hovedkort som ikke har det problemet, helst uten å øke mye i pris ?

 

Også har dere noen forslag på gode pc skjermer, full hd og kanskje LED-bakgrunnsbelysning?

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Jøss, hadde aldri trodd det om gigabyte, det var litt synd fordi det var omtrent det eneste budsjetta 1156 kortet med usb3 osv. Det nærmeste jeg fant i slengen var dette https://prisguiden.no/produkt/111840 dette er dog et helt rått kort.:)

 

Du har også selvfølgelig GENE versjonen som er mATX og koster hakket mindre (1500). Bra kort det og, men mangler litt på PCI froten. Det er kun to PCI-E x16 slots så vidt jeg vet.

 

Personlig hadde jeg gått for Hawk kortene selv om 470 er billig. Jeg hadde foretrukket stillheten og temperaturene, samt det faktum at Hawk glatt kan klokkes til 1ghz core clock(MSi garanterer det) og vil kunne yte minst like bra, men om du har bestemt deg for 470 skal jeg ikke stoppe deg :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hovedkortet du fant hadde ikke usb 3 kontakter, jeg sjekket. :/

 

Når det gjelder skjermkort så tror jeg at jeg kanskje går for gtx 460 istedet for gtx 470. Vis kortet har så mye lavere støynivå, bare jeg ikke mister for mye spillytelse. Vis jeg velger gtx 460 hvilken versjon burde jeg velge vis jeg IKKE har tenkt til å overklokke, den vanlige versjonen, "golden sample," "goes like hell" eller "hawk".

Jeg ser at det er en betydelig forskjell på prisene i mellom dem.

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Garantert Hawk hvis du skal ha noe stillegående. Det er også VELDIG klokkbart.

 

Vet ikke helt hva vi skal gjøre med den USB greia. Det beste alternativet virker nesten som å kjøpe et ekstra USB 3 kort da 1156 socketen ser ut til å slite litt hvis vi skal ha så mange PCI-E slots også.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hawk gir like mye lyd som et vanlig gtx 460 kort. Bare klikk her. Da tror jeg at jeg går for gtx 460 standard, golden sample eller goes like hell siden de er litt rimeligere og jeg har ikke tenkt til å klokke.

 

Hovedkort:

 

Jeg fant et hovedkort med 3 pci-e porter og usb 3.0: ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366, er det noen som vet om dette er et godt hovedkort og at det ikke har dette problemet:

Det takler ikke USB 3.0 eller SATA-3 hastigheter når to grafikkort er i bruk (2*16xPCI-E) Kontrollerne fungerer selvsagt, men da med "vanlig" hastighet (les: USB 2.0/SATA-2)

 

EDIT: JEG SÅ IKKE AT HOVEDKORTET VAR LGA 1366 socket

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Hmm tja det er opp til deg, men Gainward modellene har ord på seg for å bråke mer enn referanse kortet, mens MSI mener de har 8dBa enn referanse kortet. Det har også MSi's "military grade components" som gjør at du slipper mange andre rare lyder som kunne komme ut av kortet.

 

Jeg syntes du tenker feil at du ikke skal klokke det. Det er jo tross alt gratis ytelse? MSi garanterer deg enn 1000Mhz core clock ut av boksen, og det er jo allerede pre-overklokket.

 

Hawk er garantert det beste kortet med twin frozr II kjøleren og gainward byr på betydlig mer støy.

 

techpowerup målte bare 31 dba så det spørs jo litt :)

 

Hvis du ikke føler for å klokke er Palit Geforce 460 GTX kortene også gode :)

 

EDIT: SLi har vel ikke så mye med i7 og gjøre, men det er jo garantert lettere å finne gode hovedkort med alt man trenger. Det er også betydlig dyrere og passer kanskje ikke inn i et 10k budsjett?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

x8 pci-e og x16 pci-e er det VELDIG liten forskjell på, rundt 1-3 fps. Hvorfor skal jeg gå for et i7 system da.

 

Jeg tror egentlig ikke at jeg trenger et usb 3.0 hovedkort siden jeg bare kommer til å bruke usb til mus og tastatur. Så jeg tror jeg heller går for et hovedkort uten usb 3.0.

 

Har dere noen forslag på gode hovedkort med 2x pci-e porter og uten usb 3.0 ? (1156-socket)

 

Maccan, jeg stoler på at gtx 460 hawk kortene er verdt prisøknigen over de andre gtx 460 kortene.

For gtx 460 hawk kortene koster like mye som gtx 470 kortene!!! (netshop har tilbud på gtx 470)

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Det som gir mest for pengene er kanskje Dustin Home sin kampanje på Gigabyte OC kortene :)

 

Du har helt rett i at 16x/8x ikke har så mye og si, men i7 er jo også en veldig mye bedre multitasker.

 

i5 oppsettet gir veldig mye mer gaming ytelse sånn for de 10k, mens i7 gir mulighet for masse oppgraderinger og usb3/sataIII.

 

Hvis du ser etter gode HK så har EVGA mange gode du kan bruke mtp SLi :)https://prisguiden.no/produkt/113565 f.eks

 

Hvis ikke gjør nok Gigabyte UD4 jobben helt fint :)

Lenke til kommentar

Jeg går for i5. ;)

 

Hovedkort:

Jeg tror jeg velger ud4 siden det har fått gode anmeldelser.

Sitat fra en av anmeldelsene:

"It offers absolutely everything you could ever want from a motherboard." :w00t:

 

Grafikkort:

Burde jeg velge gtx 460 golden sample for 1650kr eller

gtx 460 Over Clocked for 1789kr eller gtx 460 hawk for 1987kr ?

 

Mitt siste spørsmål, tror jeg. :D

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Ok, da går jeg for Hawk :)

 

Sånn blir systemet:

 

2x MSI N460GTX Hawk 1 gb - 3975 kr Ps.no

INTEL Core i5-760 - 1564 kr Pixmania.no

Samsung SpinPoint F3 1TB - 560 kr Ps.no

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort - 698 kr Komplett.no

Gigabyte GA-P55A-UD4 - 1327 kr Ps.no

Samsung DVD±RW 22x SH-S223L - sort - 175 kr Pixmania.no

CORSAIR Dominator 2x2 Gb DDR3-1600 PC3-12800 - 740 kr Pixmania.no

Corsair HX 850W - 1321 kr Pixmania.no

 

TOTALT = 10360kr uten skerm og operativ system

 

Vis ingen har noe og komme med, noen forslag til endringer. :hmm:

Endret av tom1659
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...