Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Best ping på dårligst maskin i nettverk, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei.

Min bror har 2 maskiner i nettverk hjemme hos seg, disse er koblet til en switch som er koblet til en bredbåndsrouter (NextGentel, 3Mbit linje inn 640Kb ut). Problemet er at den dårligste maskinen får best ping når begge er koblet på. F.eks i cs får den dårligste maskinen 30 i ping mens den beste får gjerne 70-80 av og til over også. Noen som vet hvorfor? Noen som har en løsning? Forslag?

Dårligste pc specs:

Intel Hovedkort med innebygget nettverkskort, husker ikke hva nettverkskortet heter.

P4 2.4Ghz 533Mhz FSB

256 Mb PC800 Kingston

Geforce 4 440mx 64Mb

80 Gb

Beste pc specs:

Intel Hovedkort med innebygget nettverkskort, tror nettverkskortet heter Intel Pro 10/100.

P4 2.8Ghz 533Mhz FSB

512 Mb PC1066 Kingston

Ati Radeon 9700

120 Gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann du

Tror ikke pingen din har så mye å si med tanke på speccen på pc'ene, det er ikke så stor forskjell på dem at rein HW skulle droppe pingen din såpass. jeg vil heller sett på OS (tipper det er XP?) Hvis begge har det og se da på alle innstillinger som er og sammenlign dem. det kan jo hende den ene har en spion som lurer seg på nettet, eller bug?!

Og evnt routern sitt oppsett, om det er no i innstillingene der?

Men hva jeg personlig tror, siden at HW innmaten er såpass likt, at dette ikke er tilfellet til "lav" ping...

Lenke til kommentar

Har XP Pro på begge maskinene, har prøvd med clean install på begge, men det blir det samme uansett. Har også prøvd å bytte kabler og porter med samme resultat. Dette er litt plagsomt hvis f.eks jeg får 80 i ping på den "dårligste" vil jeg få minst det dobbelte på den "beste", og då går det jo nesten ikke ann å spille. Det er forresten sånn på alle spill ikke bare CS. Hvordan kan jeg sjekke innstillingeene i routeren? Hva skal jeg se etter? Kan det være noe galt med switchen? Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar

Jeg tipper innstillingene i CS har noe og si.

skriv dette i console på begge maskinene:

rate 9999

cl_updaterate 100

cl_cmdrate 101

hvis alt stopper og eller bare lagger verre kan du skrive dette inn istedet:

rate 7000

cl_updaterate 50

cl_cmdrate 50

Grunnen til at det lagger mindre på den dårligste maskinen er vel at ratene står lavere på den enn den andre maskinen.

Disse rate kommandoene bestemmer hvor mye data du tillater cs og sende/motta.

Lenke til kommentar

Først må jeg bare takke for forslagene.

Har nå fått tilbakemelding fra min bror. Han sier at det hjalp på innlastningstiden, men differansen mellom pingen på maskinene er den samme. Altså problemet er at når begge maskinene er på og inne i Cs (og andre spill) får den beste maskinen dårlig ping. Dette skjer ikke hvis bare den ene maskinen er på. Skjønner ikke hva det kan være. Kan det ha noe med routeren og gjøre, eller er det kanskje Xp som kødder med meg? Trenger virkelig hjelp til dette her, er det ikke noen nettverksguruer tilstede?

Lenke til kommentar

Med de maskinene og den linjen burde du ha 99 fps hele tiden.....

Husk fps_max 99 og prøv deg frem med rate, cl_rate cl_cmdrate, cl_updaterate......

Ta en tur innom http://www.kia.gametribe.net/tweaks/halflife.php for å finne forslag til settings =)

Dessuten har driverene til skjermkorten avgjørende betydning for pingen i cs. Pass på at du har de nyeste driverne, og at innstillingene er riktige. Det viktigste er vel at vsync er OFF.

Hvis du prøver å spille med begge maskinene samtidig kan en av maskinen "stjele" all linjekapasiteten......

noccy

Lenke til kommentar

Min bror sier han har prøvd mange forskjellinge innstillinger, men det ender alltid opp med at den dårligste maskinen er best. Jeg har også tenkt på at den dårligste maskinen stjeler linjekapsitet, men hvor mye kan den stjele da, jeg har jo 3Mbit linje inn 640Kb ut. Er det noen måte å hindre maskinen i å stjele?

Lenke til kommentar

Problemet er der bare når begge maskinene er inne på Cs (eller annet spill) samtidig. Hvis bare den ene maskinen er inne får denne god ping. Det ser ikke ut til å være noe problem hvis han f.eks bruker Kazaa på begge samtidig. Da må det vel være routeren og ikke nettverkskortene. Hva kan være galt med routeren da, og hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...