Jon Arild Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Her om dagen så jeg på "TV 2 Hjelper deg" på tv, og der har de en serie med fototips. Det har tydligvis gått noen ganger for de sa at "tidligere har vi lært at vi ikke skal slette bilder på bildebrikken", eller noe sånt? Hva mente de med det? Når jeg tar bilder, så ser jeg jo gjennom bildene på skjermen på kameraet, og så sletter jeg de som blir mislykkede direkte på kameraet. Er det galt? Mener de at jeg skal overføre alle bildene på data'en, for så å slette mislykkede bilder der i steden for? Hvorfor? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg så det programmet. Eksperten sa at "om man sletter bilder på minnekortet risikerer man å rote til kortet, og bildene kan i værste fall gå tapt". Det var ikke på tv2 men på nrk. Du kan se programmet her: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/226566/ Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Ja, du har rett; det var jo på "FBI" på nrk, ikke "TV 2 Hjelper deg"! Men hva betyr det? Kan jeg miste bildene dersom jeg sletter dem i kameraet/minnekortet? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Ifølge han eskperten dem bruker som var proff fotograf så kunne man jo det. Personlig så bruker jeg å slette bilder på kortet, også etter at jeg så det programmet. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Dette var vel snakk om når du er på ferie og laptopen blir stjælt. Så har du backup av bildene (hvis du har minnekortene gjemt på et trygt sted). Til vanlig bruk blir dette vel tullete. Jeg fyller opp minnekortene mine flere ganger i uka. Skulle jeg investert i nye hver gang, hadde jeg vært en fattig mann.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Pass på hovedreglene: Formater alltid kortet i kameraet det skal brukes i og formater kortet i kameraet når du har flyttet bildene over til PC. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Og ikke slette enkeltbilder ettersom dette kan ødelegge filstrukturen slik at øvrige bilder går tapt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Prøver og lage en abc av svarene du har fått her Formater alltid nye kortet før bruk,i kameraet som skal bruke kortet. Slett ikke bilder mens du fotograferer"mange bilder kan repareres i etterkant". Last over alle bildene,og ta bilde-utvelgelse på datamaskinen. Lag deg gjerne en bilde-backup,på ferie kan et "bilde/fotohotell" være lurt. Formater alltid kortene i kameraet i stede for å slette bildene. Prøv å unngå og bruk kort om hverandre i forskjellige kameraer,da fil-inndelingen kan bli korrupte. Endret 12. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Takk for klargjørende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå