per-erik Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Hei, har lest hundretalls poster om dette men er ikke blitt klokere. Jeg spør derfor hva ville du valg av disse objektivene. skal brukes til by og sydenferier i tilegg til mitt 50mm f/1.8 Valget står mellom Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Canon http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13607 og Canon EF 28mm F1.8 USM http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10526 Spørsmålet blir vel om jeg skal prioritere lysstyrken eller de 2 mm videre vinkel. Er disse 2 millimeterne merkbar? Jeg liker å ta bilder av kveldstemning, folk og arkitektur, og ønsker ikke lavere lysstyrke enn f/2 Er der andre alternativ som jeg har glemt her, så nevn de gjerne. Per-Erik Edit: skrivefeil Endret 12. september 2010 av per-erik Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Nå sier du intet om du har FF eller cropkamera. Men i og med at du har vurdert de to du har vurdert, så regner jeg med at du har FF (dvs 5D eller 1D). Personlig synes jeg du også bør se på Sigma EX 20/1,8 eller Sigma EX 24/1,8. Regner med at Canon 24/1,4 L USM blir i dyreste laget. Særlig om du har cropkamera ville jeg vurdert 20mm eller ennå kortere brennvidde. personlig har jeg crop (550D) og fotograferer mer og mer av by, gruppemotiver, noe landskap etc med brennvidder under 20mm. Endret 12. september 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sigmas DC er kun til crop. Sigma 30/1.4 er mye for pengene - hvis du får et godt eksemplar. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hei og takk for svar Bolson. Det er crop kamera jeg har, og jeg har satt meg et budsjett på 4 tusen. Jeg burde ha nevnt det tidigere. Er der andre objektiver du tenker på når jeg har crop som du vil nevne? P-E Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hei Trondster, Det er akkurat det med kvaliteten jeg bekymrer meg for. Hadde omdømme(i mine øyne) til Sigma vært litt bedre så hadde det vært greit liksom, men siden Sigma føles som gambling trekker det ned, og så trekker det opp igjen at Sigmaen har et stopp større blender, slik at valget blir vanskeligere igjen. Sitter da igjen med to likeverdige alternativer, og lurer så på om det er stor forskjell på 28 vs 30mm P-E Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Hei Trondster, Det er akkurat det med kvaliteten jeg bekymrer meg for. Hadde omdømme(i mine øyne) til Sigma vært litt bedre så hadde det vært greit liksom, men siden Sigma føles som gambling trekker det ned, og så trekker det opp igjen at Sigmaen har et stopp større blender, slik at valget blir vanskeligere igjen. Sitter da igjen med to likeverdige alternativer, og lurer så på om det er stor forskjell på 28 vs 30mm P-E 1/2 stopp bedre blender Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 1/2 stopp bedre blender 2/3 stopp bedre blender. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hei igjen. da er valget tatt. Det at Sigmaen bare har 2/3 stopp større blende og Canon har ekte USM og muligens høyere andrehånds verdi, veide tyngst. Canon sin 28 F 1.8 USM er herved kjøpt, så da gjenstår det å forklare behovet til samboeren.. Takk for hjelpen. P-E Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 De du nevnte og det du valgte er jo kompentente objektiver det! Men JEG hadde ikke klart meg utelukkende med en normal og en mild tele Med en 18 eller 20mm i tillegg skulle du være godt dekket. En kit 18-55mm på lur i bagen vil jo også kunne redde deg når du MÅ ha vidvinkel De er som oftest av mer enn tilstrekkelig kvalitet. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hei Ozone, Ja du har helt rett. Jeg har 18-55 is og 70-200 f4 is i tilegg , og blir å bruke denne kit zoomen når der er behov for mer vidvinke. Ønsker å gå over til bare faste etterhvert, og denne gangen ble det normal som ble kjøpt. Mitt neste objektv blir nok en skikkelig vid fast sak P-E Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sigmas DC er kun til crop. Sigma 30/1.4 er mye for pengene - hvis du får et godt eksemplar. Nå er vel begge jeg linket til DG objektiver og ikke DC. Sigma 30/1,4 er DC - helt korrekt. @per-erik: Nå har du tatt ditt valg - men i realiteten er 28 mm på crop nærmest å regne som normalobjektiv. I tillegg virker det som Canon 28/1,8 har fått blandet mottagelse - f.eks i Photozone.de. Dog får Sigma sin 20/1,8 mye av den samme kritikken. Sigma sin 24/1,8 får noe mer skryt - men det er få tester. Sigma har faktisk et 28/1,8 objektiv som er rimeligere enn Canon 28/1,8 Personlig ville jeg faktisk ofret lysstyrke for å komme meg under 20 mm - med cropkamera er man nesten nødt til å komme seg under 20 mm for f.eks fotografering i byer. Min erfaring er at det som oftest er lettere å bevege seg mot motivet enn fra det - og jeg opplever oftere at optikk er for trang enn for vid. Så om du klarer deg med helmanuelt objektiv (manuell fokus og hele greia) er Samyang 14/2,8 et fremragende objektiv. Mindre lyssterkt - men i optisk kvalitet så ligger det faktisk over alle andre objektiver nevnt her. Dog med "barrel distortion" så det holder. PS! Nå har jeg ikke prøvd andre av lyssterke fastobjektiver i vidvinkelområdet enn Canon EF 14/2,8 L USM og nevnt Samyang. Det første er jo glimrende, men med en pris som skremmer. Men jeg har et inntrykk at lyssterke objektiver fra 30 mm og nedover har tendens til å bli uskarpe i hjørnene på blenderåpning under 2,8 - 4. Er det noe jeg innbiller meg - eller er det typisk. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Hei igjen godtfolk. Vil bare sette punktum for tråden. Jeg var jo som kjent ute etter et normalobjektiv, men kalte tråden for vidvinkel fordi fotovideo putter objektivene jeg kikket på i denne kategorien. Jeg endte foresten med en Sigma 30 1.4 som jeg fikk idag. Grunnen til valget, var alt for lang leveringstid på Canon 28 1.8. Jeg har ikke rukket å bli kjent med glasset på en ordentlig måte, men jeg legger alikevel ved et testbilde fra ikveld som jeg ble fornøyd med. Tror nok jeg blir venner med denne Sigmaen :-) Takk for hjelpen, og ha en god natt. P-E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå