Cyberita Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Man kan si hva man vil, men designet på en Mac _er_ viktig. Det har i flere år vært det som har gjort at mange av oss har vært ekstra stolte over å eie en mac - den er ikke bare kul å bruke, men også sabla kul å se på. Da jeg fikk se det første bildet av G5, håpet jeg lenge på at det måtte være en fake. Da bildene dukket opp på Apples sider var det ikke lenger noen tvil - jaggu så den sånn ut. Umiddelbar reaksjon i hodet "fytti grisen, så schtøgg!". Men er den egentlig stygg? Jeg har sett presentasjonsvideoen, og begynner å lure på om reaksjonen min kanskje skyldtes mer at den var annerledes enn tidligere Macer. Når jeg prøver å ta på meg nøytralitetsbrillene mine, så virker den litt retro-chic, og i en tid der mange dataprodusenter forsøker å lage kulere maskiner (etter at Apple først startet med det), er det utvilsomt spenstig av Apple å stramme inn formene og presentere en firkantet, grå boks. Jeg tror mange av oss kommer til å trenge litt mer tid til å venne oss til utseendet på denne maskinen, men én ting er ganske sikkert: det som er inni boksen er noe vi alle ønsker oss! Lenke til kommentar
Lun4tic Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 De første bildene jeg så av G5'en vart jjeg helt seriøst litt skuffet, men siden de bildene jeg så var enten tatt rett foran eller rett fra siden, men da jeg så på streamingen av G5 da Jobs viste den fram vart jeg helt frelst og kan forestille meg det at den er enda kulere in real life. Og det var litt kult at apple gikk for ett nytt design, ikke noe gæli med aqua osv... Men den metallic greie var bare heftig men noen trenger nok kanskje litt tid til å venne seg til den... Stå På APPLE! Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Utseendemessig har jeg foreløpig noe blandede følelser om G5, men den ser penere og penere ut for hver gang jeg ser på den. Jeg tror det er minimalismen som gjør det, den er så uvant enkel å se på i forhold til G4. Men jeg skal vente med å dømme den helt til jeg har sett den InRealLife. Jeg har gjort tabben å dømme appleprodukter ut ifra .jpg-bilder på nett før, "Æsj, så støgg", og så har jeg funnet ut at den er sexeeeh i virkeligheten Det var tilfellet med MDD-powermacene, altså den siste versjonen av El Capitan-kassa, jeg lurer på om det ikke var tilfellet med iPod (som forøvrig er det mest sexy stykke hardware jeg noen gang har besudlet med mine fingre), og det var tilfelle med flere andre produkter jeg har endret mening om. Jeg vil se bilder av den i ekte, naturlige omgivelser. Dersom noen finner noe slikt forlanger jeg å få de klistret opp i denne tråden med en gang Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg likte den fra første stund. Ordene "rå" og "tøff" er vel det første som faller meg inn. Men den er ikke no spesielt pen, sånn som f.eks iMacen. Når man ser en iMac har man lyst til å bare fortsette å glo, men når man ser G5'en, vil man sette i gang en test og virkelig prøve hva beistet er godt for. Men det er en ting jeg ikke liker, og det er at jeg først ikke skjønte hva som var foran og bak. Kanskje det ikke er tilfelle når man ser den i virkeligheten, men jeg ville nok likt hvis det var noe mer som sa "Hei, dette er foran"... Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Vel iMAniaC, jeg foreslår at du tar en kikk på galleribildene av den. Det er (kanskje) uklart hva som er for- og baksiden helt til man faktisk har sett baksiden. Den ser ganske annerledes ut En ting jeg tror Apple har ment med denne designen er, som iMAniaC sier, at den skal være rå og tøff, slik at den ser ut som en dyr og svinekjapp, profesjonell maskin som ikke spiller på utseende for å virke lokkende. G5-designen gjør dette ypperlig. Man ser at dette er tung kvalitet med ordentlig kraft i Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg er enig i at man lett skjønner hva som er foran og bak når man har sett baksiden, men jeg synes ikke at det burde være grunnen til at man skjønner hva som er foran... hvis du skjønner hva jeg mener... Jeg synes på en måte at maskinen mangler et "ansikt". Du har på en måte ikke noe å feste blikket på når du ser den forfra, annet enn et par småting skjult i kantene. Men jeg oppdager at det også er en tilvenningssak. Om en uke kommer jeg ikke til å ha noe problemer med foran og bak på den maskinen tipper jeg, for det virker mer og mer naturlig for hver dag som går... Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 jaja, du finner nok ut hva som er fremme og bak på maskinen. Jeg synes designet på G5 er mer vågalt og maskulint. Det har frekkere linjer, og kan kanskje gi et litt dårlig førsteinntrykk hos mangen. Selv synes jeg den blir mer og mer fasinerende å se på. Første gang jeg så den, fikk jeg litt assosiasjoner med et kjøkkenredskap, som en osteskjærer eller en gulvrist. Men etter noen betraktninger begynner den bare å bli mer og mer heavy. Forrige G4 powermac var mer smooth. Mer såpemac. Konklusjon: Jeg vil GJERNE ha g5 på/under min desk. Lenke til kommentar
voice- Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Kan hende SpyMac har stengt for linking til bilder, dersom dette stemmer, klikk linken nedenfor. Det er bilde av PowerMac G5 og G4 i virkelige omgivelser...G5 er en kjempe... http://www.spymac.com/gallery/showphoto.ph...php?photo=37887 Lenke til kommentar
Cyberita Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Den så hønndiger ut, ja... :-? Må nesten utvide kontoret, skal man få plass til den! Nåja, det blir vel ikke noe kjøp med det første uansett, så. *sniff* Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg tror dette blidet er hentet fra 99mac.com, uten at jeg gidder å sjekke det. 99mac.com har en hel hævv bilder av G5 i virkelige omgivelser, ettersom Apple Sverige tryllet frem en dual 2GHz til dem, en stund. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg tror dette blidet er hentet fra 99mac.com, uten at jeg gidder å sjekke det. 99mac.com har en hel hævv bilder av G5 i virkelige omgivelser, ettersom Apple Sverige tryllet frem en dual 2GHz til dem, en stund. Det står 99mac.com nederst på bildet da.... Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg tror dette blidet er hentet fra 99mac.com, uten at jeg gidder å sjekke det. 99mac.com har en hel hævv bilder av G5 i virkelige omgivelser, ettersom Apple Sverige tryllet frem en dual 2GHz til dem, en stund. Det står 99mac.com nederst på bildet da.... Bah, jeg er helt blind! Hehe Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Personlig var også jeg noe skuffet over utseendet på G5'en. Jeg syntes ikke den var stygg, men følte den ble for "industriell" i stilen. Som mange andre liker jeg den bedre etter å ha sett den flere ganger, er spent på å se den live. Det som har slått meg er at designet er ekstremt funksjonalistisk. Fronten er en eneste stor grill, noe som jo (i følge Apple) er gjort for å bedre lufttilstrømningen. At håndtakene (etter raportene) er skarpe(!) er derimot en ting jeg finner det vanskelig å forstå. Tror faktisk Apple valgte å lage designet såpass brutalt fordi mange i PC-PC verdenen oppfatter dette som "tøft" og at de hos en del PC-folk tidligere har blitt oppfattet som feminine i stilen, noe som ikke alltid er en god ting. Synes allikevel personlig at Quicksilver modellen er deres peneste tower så langt... Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Synes Apple har bommet med G5'en også. G4 var stygg, mens G5 iallfall er noe bedre, men fortsatt stygg. G4 har hentet mye tankegods fra tuppeware og det er tydelig at designerene deres ikke iallfall undertrykker sine feminine sider. Med G5 er det blitt bedre, og kanskje kan også de ganske homoise LCD-skjermene etterhvert få et brukbart utseende. Powerbooken derimot er fabelaktig flott. All honnør til Apple for den. Det samme gjelder Ipod'en som er fin. Ibooken er ikke så veldig mye å skrive hjem om, men grei nok. IMac er ufattetelig gromschtøgg! Det må være den mest idiotiske greia jeg har sett. Emac'en er utrolig feminin og fin på den måten. Men ikke noe for en mann med begge beina godt plantet på plant underlag. Den nye Shuttle er f.eks. mye mer spennende enn G5 rent designmessig. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 ...Det må være den mest idiotiske greia jeg har sett. Hvorfor det, egentlig? Rent ergonomisk sett er den en genistrek. Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Den ser vel egentlig mest ut som en skrivebordslampe med fot fra begynnelsen av 90-tallet. Ergonomisk er den sikkert fin. Men det var designet jeg kommenterte. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Ergonomisk er den sikkert fin. Men det var designet jeg kommenterte. Kjære Frøken Wundel, det er da faktisk slik at den ergonomiske utformingen er en viktig side ved designet. DU kommenterer i så fall utseendet ikke designet... Lenke til kommentar
Wundel Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Kjære Frøken Wundel, det er da faktisk slik at den ergonomiske utformingen er en viktig side ved designet. DU kommenterer i så fall utseendet ikke designet... Ergonomien går ut på å finne ut hvordan maskiner/ting best kan tilpasses menneskene. Dette har stor betydning både for trivselen på arbeidsplassene. Estetikk dreier seg om læren om det skjønne i kunsten, dvs om noe er i samsvar med "skjønnhetslovene"; smakfullt. Begge deler har sammenheng med design. Men på forskjellig måte. Designet tar hensyn til ergonomi, men også til estetikk. Ergonomisk kan produktet være bra, men estetisk sett stygt. Hvis man ikke kan vurdere termen design ut ifra både estetikk og ergonomi med dertil egnende begreper vil man stå igjen med å kunne si: Designet er bra eller dårlig. Noe som sikkert samsvarer med din gemene hjerne. Hvis man bruker definisjonen design: formgivning, dvs. måten en ting, et produkt er utformet på, ser enhver at beskrivelsen stygg kan brukes om designet. Dette kan da gjelde både de ergonomiske og de estetiske hensyn som er tatt ved design-valgene. Ikke kom her din impertinente rabulist. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Designet kan være dårlig mens en gjenstand kan være stygg. Hvis en gjenstand er stygg, kan man selvfølgelig si at den derfor har dårlig design. Utover dette er selvfølgelig hva som er stygt/vakkert i langt større grad avhengig av personlig smak enn en gjenstands praktiske nytteverdi... Regner med at du er klar over at den "gromschtøgge" iMac'en har vunnet flere designpriser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå